پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

ریسک خطرناک رئیس جمهور سودان در یمن

افزایش تعداد نیروهای سودانی در جنگ یمن یعنی افزایش تعداد کشته و زخمی و افزایش خشم مردمی و انتقادات شدید از دولت نجانت ملی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: تصمیم دولت سودان برای اعزام یگان هایی از نیروهای دخالت سریع برای جنگ در یمن شاهد واکنش هایی بود که شامل استقبال ائتلاف عربی به رهبری عربستان و تهدید آن ها توسط حوثی ها و خشم مردمی در سودان می شود.

آقای «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی مردمی انقلابی این نیروها که به میدان های جنگ در یمن می روند و ماموریت جنگ در صفوف اول در کنار یا به نیابت از نیروهای عربستانی و اماراتی را به عهده می گیرند را تهدید می کنند. محمد علی الحوثی در توئیتی در توییتر خود و نیر صفحه اش در فیس بوک نیروهای سودانی را تهدید کرد و گفت که «باند البشیر نظامیان خود را به بار دیگر به آتش یمن می فرستد و ملت یمن به اذن خداوند قادر به رویارویی و از بین بردن آنهاست.»

گزارش های غیر رسمی تأکید می کند که تعداد نیروهای سودانی شرکت کننده در جنگ یمن به 8 هزار و 220 نظامی و افسر می رسد البته قبل از رسیدن یگان های دخالت سریع؛ امری که با سخنانی که «عمر البشیر» در ماه آوریل سال 2013 بیان کرد و گفت که مشارکت سودان در جنگ یمن «سمبلیک» خواهد بود و بیش از سه هواپیما(یکی از آنها سرنگون شد) و اندکی سرباز نیست، در تناقض است.

حکومت سودان شمار کشته ها و زخمی های نیروهای خود در یمن را پنهان می کند تا مبادا خشم و نارضایتی مردم را برانگیزد این در حالی است که یمنی ها اعلام کردند که تعداد تلفات  نیروهای سودانی تا کنون به 177 کشته رسیده است اما دولت سودان رسما اعلام کرده است(مدعی شد) که فقط 5 نظامی اش در یمن کشته شدند و 22 نظامی نیز زخمی شدند.

اتخاذ موضع بی طرف توسط البشیر در بحران خلیج فارس میان قطر از یک سو و عربستان و امارات از سوی دیگر که روز به روز وخیم تر می شود، منافع اش« برای شرکت در جنگ یمن» را تهدید به از بین بردن کرده است و باور بر این است که سفر احتمالی اش به «طنجه» برای دیدار با پادشاه عربستان سعودی که در حال سپری کردن تعطیلات خود است، چه بسا به ترمیم روابط سودان و عربستان که در آسانه فروپاشی است آن هم به دلیل قرار نگرفتن رئیس جمهور سودان در اردوگاه کشورهای تحرمی کننده قطر، کمکش کند.

در همین چارچوب، می توان گفت که اعزام نیروهای دخالت سریع بازتاب دهنده تمایل رسمی سودان برای به دست آوردن دوستی و محبت کشورهای ائتلاف تجاوز به یمن به ویژه عربستان و امارات و نیز در مقابل، دست یافتن به کمک مادی به سودان در مقابله با اوضاع وخیم اقتصادی است.

افزایش تعداد نیروهای سودانی در جنگ یمن یعنی افزایش تعداد کشته و زخمی و افزایش خشم مردمی و انتقادات شدید از دولت نجانت ملی است و اگر این اخبار درست باشد که می گوید قبایل  عربی« جنجوید» سودان حاضر به اعزام فرزندان خود برای جنگ در یمن نشدند و نیز در صفوف نیروهای سودانی در جبهه های جنگ تمرد رخ داده است و این نیروها حاضر به جنگ با شدت و حدت مورد نیاز نیستند و برخی از آنها خواستار بازگشت به سودان هستند همه اینها نشانه هایی است که حکایت از دشواری هایی دارد که رئیس جمهور سودان با آن رو به روست.

مصر، کشوری که نزدیک به پنجاه میلیارد دلار به عنوان کمک های کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات و کویت دست یافت، حاضر نشد که نیروهایی برای مشارکت در جنگ یمن اعزام کند و پارلمان پاکستان با رای اکثریت درخواست عربستان برای اعزام نیروهای پاکستانی به یمن را رد کرد و اردن نیز همین کار را کرد و نمی دانیم برای چه رئیس جمهور سودان این موضع را اتخاذ نمی کند و در جنگی که از قبل شکست خورده و باخته، شرکت می کند؛ جنگی که قربانیان آن ملت یمنی عرب اصیل محاصره شده گرسنه نگه داشته شده توسط ثروتمندترین و نفت خیز ترین کشورها در همه جهان است.

نیروهای دخالت سریع سودان هیچ تغییری در موازنه های جنگ به نفع عربستان و هم پیمانانش انجام نمی دهند و گرنه هواپیماهای«توفان قاطیعت»و بمباران های شان در مدت دو سال و نیم این کار را می کرد. این نیروها قطعا منجر به سرازیر شدن ده ها میلیارد دلار به خزانه خالی سودان نمی شود زیرا خزانه عربستان تقریبا ورشکسته است و اگر پولی هم در این خزانه بوده به جیب«دونالد ترامپ» و دولتش و بیکاران آمریکایی می رود.

سودان رسمی دست به ریسک خطرناکی زده است که پیامدهایش هرگز خوب نیست و نیروهایش را به باتلاق جنگی از قبل شکست خورده و به کشوری معروف به گورستان اشغالگران است، هل می دهد.

 

هشدار یمنی ها به سودان

این در حالی است که رئیس شورای عالی انقلاب یمن به ارتش سودان درباره عواقب همدستی با عربستان سعودی هشدار داد.

«محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن تهدید کرد که اگر نظامیان سودانی پا به خاک کشورش بگذارند، جان سالم به در نخواهند برد.

الحوثی روز پنجشنبه هفته پیش در صفحه توئیتری خود نوشت: دار و دسته عمر البشیر بار دیگر نظامیان سودانی را به باتلاق یمن می فرستد، ولی ملت یمن به خواست خداوند روبروی آنها خواهد ایستاد و آنها را از پای درخواهد آورد.

الحوثی از رؤسای برخی  قبایل سودان که با اعزام افراد خود به یمن مخالفت می کنند، قدردانی کرد و افزود : توصیۀ من به مردان آزادۀ سودان این است که کسانی را که در صدد اعزام به خاک یمن هستند، از این کار تجاوزکارانه منصرف کنند.

وی افزود: تصاویر مزدوران سودانی که در یمن کشته شده اند در چند هفته گذشته در رسانه ها منتشر شده است و باید درس عبرت باشد.

شبکه تلویزیونی «الشروق» سودان روز سه شنبه  هفته گذشته رژۀ یک یگان از گردان های واکنش سریع را پخش و اعلام کرد که این یگان برای کمک به نیروهای ائتلاف (متجاوز) سعودی در یمن به زودی به این کشور اعزام خواهد شد.

ارتش سودان تاکنون تعداد زیادی از نیروها و افسران خود را در یمن، خصوصاً در درگیری های سواحل غربی این کشور از دست داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.