رهبران عربستان راه حلی را می خواهند که در آن اذعان به آغاز جنگ و پیامدهای آن از جمله تلفات مادی و انسانی و دادن غرامت مالی به یمنی ها وجود نداشته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت: جبهه یمن این روزها به نظر آرام تر از قبل است به استثنای اخبار شیوع وبا و شلیک گاه و بی گاه موشک های بالستیک به اهداف نظامی در عمق عربستان سعودی، درگیری های گسسته و روتین مرزی میان عربستان و یمن، حالتی از رکود به ویژه بر فرایند سیاسی و مذاکرات سایه افکنده است.

تنها مساله قطعی این است که به باور ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی که هواپیماهایش به شکل روزانه و کورکورانه یمن را بمباران می کنند، شکست مفتضحانه ای در تعیین سرنوشت جنگ به نفع خود خورده است آن هم پس از آن که آتش این جنگ را دو سال و نیم پیش شعله ور کرد و این جنگ اکنون تبدیل به باری مالی و انسانی و سیاسی بر دوش این ائتلاف و کشورهایش شده است.

پایگاه اینترنتی« جست سیکیورتی»آمریکا همگان از جمله ما را با سخن گفتن از«زد و بند بزرگ» که شکل نهایی آن در میان سکوت شدید با دستور عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ خونین در یمن طی ماه های آینده تدوین می شود، شگفت زده کرد.

این پایگاه اینترنتی برخی از جزئیات این زد و بند را ارائه کرد و فاش کرد که نشستی میان مسئولان اماراتی و عربستانی با نمایندگان دو جناح  هوادار«عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور سابق و فراری یمن و شاخه حزب «کنگره»که ریاست آن را «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور اسبق یمن به عهده دارد، برگزار شد که نتیجه آن توافق بر سر نخست وزیری آقای « خالد بحاح» برای دوره انتقالی است که پس از آن ریاست جمهوری را به عهده می گیرد و در چارچوب جدید آقای«احمد علی عبدالله صالح» به عنوان وزیر دفاع تعیین می شود.

روزنامه «رأی الیوم» با یکی از رهبران برجسته حزب کنگره تماس گرفت که این رهبر نخواست نامش شود و درباره این زد و بند با وی گفت و گو کرد که تأکید کرد این اخبار هرگز درست نیست و چنین نشستی برگزار نشده است آن هم به یک دلیل ساده و آن اینکه حزب کنگره بدون مشارکت «انصار الله» حوثی وارد مذاکرات درباره قرارداد و زد و بند نمی شود و این گونه اطلاعات منتشر شده طرح یک فتنه برای ایجاد اختلافات میان دو طرف است.

همین مسئول اذعان کرد که میان نمایندگانی از این حزب و مسئولان اماراتی دیدارهایی صورت گرفته است اما در این دیدارها هیچ توافقی حاصل نشده است و تأکید کرد که دیدار با عربستانی ها هرگز رخ نداده است.

« اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به منطقه برگشت و پس از مدتی طولانی از تحریم به دلیل رسیدن همه تلاش هایش به بن بست و درخواست برخی طرف ها به ویژه جریان حوثی ها برای پایان دادن به ماموریت اش و وتوی هر گونه دیدار با وی به دلیل جانبداری اش از طرف عربستانی، دیداری کوتاه به منطقه داشت. این یعنی فرایند سیاسی بین المللی برای پایان جنگ مرده یا در بهترین حالت در بخش مراقبت های ویژه قرار دارد.

تحول مهمتر این است که هادی نشست پارلمان اش را در عدن را برگزار کرد و تماس های گسترده ای را برای تحقق حد نصاب قانونی برای هر گونه نشستی یعنی برگزاری نشست با تعداد کافی برای به دست آوردن مشروعیت پارلمانی برگزار کرد لیکن این تلاشها به گفته برخی منابع یمنی تا کنون به دلیل مخالفت شماری از نمایندگان با مشارکت به رغم وسوسه های مالی کلان که به آنها پیشنهاد شد، با شکست مواجه شده است.

رهبران عربستان سعودی که شروع به گشودن آغوش خود به روی طایفه و احزاب شیعه در عراق کرده اند این در حالی است که قبلا آنها را رافضی و مجوس و صفوی تا همین چند ماه توصیف می کردند، می خواهند از این طریق و گشایش مقدمه گشودن درها به روی تماس با انصار الله و ایجاد برون رفت از وضعیت بحران زده در جنگ یمن پیدا کنند لیکن راه حلی را می خواهند که در آن اذعان به آغاز جنگ و پیامدهای آن از جمله تلفات مادی و انسانی و دادن غرامت مالی به یمنی ها وجود نداشته باشد.

ما بر این باور نیستیم که بحران یمن به این زودی ها حل شود چه از طریق میانجی گر بین المللی چه از طریق نشست های سری به همین دلیل شلیک موشک های بالستیک و نفوذ و پیشروی حوثی ها در مناطق جنوب عربستان و افزایش هزینه جنگ کشورهای«توفان قاطعیت» ادامه پیدا می کند.

 

هشدار یمن به سودان

در همین حال، العالم نوشت: رئیس شورای عالی انقلاب یمن به ارتش سودان درباره عواقب همدستی با عربستان سعودی هشدار داد.

«محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن تهدید کرد که اگر نظامیان سودانی پا به خاک کشورش بگذارند، جان سالم به در نخواهند برد.

الحوثی روز گذشته -پنجشنبه- در صفحه توئیتری خود نوشت: دار و دسته عمر البشیر بار دیگر نظامیان سودانی را به باتلاق یمن می فرستد، ولی ملت یمن به خواست خداوند روبروی آنها خواهد ایستاد و آنها را از پای درخواهد آورد.

الحوثی از رؤسای برخی  قبایل سودان که با اعزام افراد خود به یمن مخالفت می کنند، قدردانی کرد و افزود : توصیۀ من به مردان آزادۀ سودان این است که کسانی را که در صدد اعزام به خاک یمن هستند، از این کار تجاوزکارانه منصرف کنند.

وی افزود: تصاویر مزدوران سودانی که در یمن کشته شده اند در چند هفته گذشته در رسانه ها منتشر شده است و باید درس عبرت باشد.

شبکه تلویزیونی «الشروق» سودان روز سه شنبه گذشته رژۀ یک یگان از گردان های واکنش سریع را پخش و اعلام کرد که این یگان برای کمک به نیروهای ائتلاف (متجاوز) سعودی در یمن به زودی به این کشور اعزام خواهد شد.

ارتش سودان تاکنون تعداد زیادی از نیروها و افسران خود را در یمن، خصوصاً در درگیری های سواحل غربی این کشور از دست داده است.

 

قاتل جدید یمنی ها

العالم همچنین نوشت:رژیم متجاوز سعودی با استفاده از بمب های میکروبی برای بمباران مناطق مختلف یمن، موجب ابتلای شمار زیادی از مردم یمن را به بیماری های وبا و مننژیت فراهم کرده است.

درشرایط محاصره هوایی، دریایی و زمینی یمن از سوی عربستان سعودی که بیش از دو سال و نیم از آن می گذرد، درد و رنج و مشکلات شهروندان یمنی درسایه سکوت بی سابقه جامعه بین المللی رو به افزایش است.

درنتیجه این وضعیت فاجعه بار در یمن، بخشی از این فاجعه ها به شیوع بیماری ها مربوط می شود و آخرین مورد آن بیماری وبا است که هزاران نقر قربانی آن شده و صدها هزار نفر به آن مبتلا شده اند.

منابع وابسته به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند درکنار وبا، بیماری جدید به نام مننژیت در یمن شیوع پیدا کرده است و ده ها نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

مننژیت یا سرسام، التهاب پرده‌های محافظی می‌ باشد که مغز و نخاع را پوشانده‌اند، این التهاب ممکن است عامل ویروسی و یا باکتریایی داشته باشد، و در موارد کمتری در اثر تجویز داروهای خاصی به وجود آید.

منابع بیمارستانی یمنی درباره علل ابتلا به بیماری مننژیت گفته اند که رژیم متجاوز سعودی با استفاده از بمب های میکروبی برای بمباران مناطق مختلف یمن، موجب ابتلای شمار زیادی از مردم یمن را به بیماری های وبا و مننژیت فراهم کرده است.

همچنین استفاده از این سلاح های ممنوعه بین المللی دریمن ، موجب شیوع بسیاری از انواع بیماری ها شده است.

یک منبع بیمارستانی درصنعاء پایتخت یمن اعلام کرد که شمار زیادی از مردم یمن به بیماری مننژیت مبتلا شده اند وپرسنل پزشکی برخی از مبتلایان به این بیماری را مبتلا کرده اند.

منبع یاد شده افزود که با ادامه حملات تجاوزگرانه رژیم سعودی به موسسات و مراکز بهداشتی و درمانی و تخریب این مرکز و جلوگیری از وارد شدن داروها و کمک های پزشکی و نیز ادامه محاصره فجیع یمن، موارد مبتلا به بیماری مننژیت بیشتر شده و بیماری وبا نیز به جان صدها هزار زن و کودک را گرفته است.

این بیماری از خطرناک ترین بیماری هایی است که ممکن است مردم یک جامعه به آن مبتلا شوند و به طور قطع، در راستای جنگ خصمانه دشمن سعودی علیه یمن صورت می گیرد؛ دشمنی که به شیوه های دیگر موفق نشده است که یمنی ها را به زانو درآورد، این بار با مبتلا کردن مردم به بیماری ها درصدد تسلیم کردن مردم یمن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.