سازمان ملل تخمین زده است که نزدیک به بیست میلیون یمنی نیازمند کمک های انسانی هستند به عبارتی دیگر 70 درصد از جمعیت مردم این کشور نیازمند کمک هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری یمنی خبر در گزارشی نوشت: برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرد که هفتاد درصد از مردم یمن یعنی نزدیک به بیست میلیون نفر نیازمند کمک های  بشردوستانه هستند.

دو میلیون کودک یمنی نیز از سوء تغذیه شدید رنج می برند و بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به وبا هستند به طور ی که سازمان ملل نزدیک به 400 هزار مورد ابتلا به وبا را طی ماه های اخیر ثبت کرده است.

«اوک لوتسما» مدیر بخش یمن برنامه توسعه سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی از همه طرف های درگیر خواست که جنگ را متوقف کرده و به دنبال راه حل سیاسی برای این نزاع باشند.

وی افزود: به یمن و بحران این گونه نگاه می شود که در میان بحران های دیگر جهان فراموش شده و نیاز به توجه جهان دارد. لیکن با توجه به اینکه اکنون شمار قربانیان غیرنظامی رو به افزایش می رود یمن در صدر جدول به عنوان بزرگترین بحران برای امنیت غذایی در جهان و بزرگترین کشوری که در آن وبا شیوع پیدا کرده است،قرار گرفته است.

سازمان ملل تخمین زده است که نزدیک به بیست میلیون یمنی نیازمند کمک های انسانی هستند به عبارتی دیگر 70 درصد از جمعیت مردم این کشور نیازمند کمک هستند. این کشور در لبه پرتگاه گرسنگی قرار دارد و 60 درصد از مردم نمی دانند که وعده غذایی بعدی خود را از کجا بیاورند. در واقع نزدیک به هفت میلیون نفر نزدیک به لبه پرتگاه گرسنگی رسیده اند.

لوتسما در ادامه گفت که بحران غذایی کنونی فاجعه ای ساخت انسان است بحرانی که فقط در نتیجه چند دهه فقر و کمی سرمایه گذاری به وجود نیامده است بلکه در نتیجه این به وجود آمده است که به عنوان تاکتیکی برای جنگ و خفه کردن این کشور به لحاظ اقتصادی به وجود امده است.

وی در ادامه گفت که بی تردید امنیت غذایی با عرضه و تقاضا به شکل یکسان ارتباط دارد.90 درصد از مواد غذایی یمن در عمل وارد می شود به همین دلیل واردات غذایی  برای امنیت غذایی دارای اهمیت بسیاری زیادی است.

در حال حاضر، واردات مواد غذایی برای یمن بسیار دشوار است زیرا تاجران وارد کننده غذا اندک هستند و با چالش های بزرگی در زمینه دستیابی به اعتبار لازم روبه رو هستند.

یمن همچنین با مشکل پول و کمبود آن مواجه است و زنجیره توزیع مواد غذایی نیز متوقف شده است. توان لجستیکی این کشور به ویژه بندر «الحدیده» نیز که شورای امنیت سازمان ملل بارها آن را ذکر کرده است، به شدت آسیب دیده است.

مانع تراشی عربستان و متحدانش

یک مسئول در سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از رسیدن سوخت به هواپیماهای سازمان ملل که کمک های بشر دوستانه را به صنعا پایتخت یمن منتقل می کنند، جلوگیری می کند.

به گزارش یمن الیوم، ائتلاف تجاوز به یمن از انتقال سوخت به بندر« عدن» به منظور سوخت رسانی به هواپیماهای سازمان ملل برای پرواز به صنعا جلوگیری می کند.

به گفته این مسئول بین المللی، سازمان ملل کمک های بشر دوستانه را از طریق عمان و جیبوتی به صنعا منتقل می کند لیکن در صنعا سوختی وجود ندارد تا هواپیماهای سازمان ملل پس از آن بتوانند از صنعا بازگردند به همین دلیل سوخت باید از بندر عدن به صنعا منتقل شود.

 

پایگاه نظامی اماراتی و نگرانی عمان

در همین حال، یک مسئول آمریکایی متخصص در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس به نقل از برخی مسئولان آمریکایی نقل کرد که آنها با جنگ عربستان علیه یمن موافق نیستند.

این مسئولان آمریکایی گفتند که آنها احساس می کنند که جنگ علیه یمن به تلاش ها و اقدامات آمریکا برای مبارزه با گروه القاعده در شبه جزیره عرب آسیب می زند زیرا القاعده از این جنگ استفاده برده است و بر مساحت های وسیعی از استان های جنوبی یمن سیطره پیدا کرد.

این مسئول آمریکایی که نخواست نامش فاش شود همچنین گفت که دولت آمریکا آماده رویارویی با ایران نیست.

این مسئول آمریکایی در ادامه به نقل از برخی مسئولان آمریکایی و عمانی گفت که مسقط نگران فعالیت های اماراتی در استان«المهره» است. امارات متحده عربی قصد دارد یک پایگاه نظامی در المهره در شرق یمن ایجاد کند و عمان با این مساله مخالف است.

 عربستان عامل شیوع وبا

در تحولی دیگر شبکه تلویزیونی العالم به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: این روزنامه انگلیسی با انتشار گزارشی به وضعیت خطرناک سلامتی در یمن، در پرتو گسترش بیماری وبا در این کشور پرداخت.

 براساس گزارش گاردین، یمن طی چهار ماه اخیر شاهد گسترش بیماری وبا در همه مناطق خود بوده است تا حدی که سازمان ملل متحد آن را بدترین شرایط در جهان عنوان کرد. روزانه حدود هفت هزار مورد ابتلا به وبا در یمن شناسایی می شود. تعداد مبتلایان به این بیماری در پایان ماه آوریل حدود 436 هزار و 625 نفر برآورد شده است و بیش از 1900 نفر جان خود را از دست داده اند.

به گفته این روزنامه، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی اجاز حمل مواد و تجهیزات پزشکی به مقصد صنعا را به هیچ هواپیمایی نداد تا اینکه پس از حدود چهار هفته وبا سراسر این کشور را فرا گرفت.

در همین حال، حدود 30 هزار کارمند در حوزه سلامتی بیش از یک سال است که حقوق دریافت نکرده و از یک ماه پیش تاکنون رفتگران و مهندسان حوزه آبرسانی دست از کار کشیده اند. بنابراین انبوهی از زباله در خیابان های شهر رها و آبرسانی نیز متوقف شده است.

گاردین افزود: مناطق تحت کنترل انصارالله بیشترین خسارت ها را به علت گسترش بیماری وبا شاهد بوده است.

در حقیقت، بیش از 80 درصد از موارد ابتلا به وبا از استان های تحت کنترل انصارلله گزارش شده است. در این مناطق از هر هزار نفر، 17 نفر به وبا مبتلا شده و آمار مرگ و میر به میزان 0.46 درصد رسیده است.

گفتنی است که شیوع وبا در یمن به طور مستقیم با استراتژی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در ارتباط است چرا که این ائتلاف غیرنظامیان و زیرساخت ها را در همه مناطق تحت کنترل مبارزان یمنی هدف قرار می دهد.

به گفته این روزنامه انگلیسی، با وجود موج انتقادات از آمریکا و انگلیس در حمایت از مداخله نظامی عربستان علیه یمن، تاکنون هیچ گونه تغییر قابل ملاحظه ای در این باره حاصل نشده است.

در دسامبر 2016  دولت باراک اوباما اعلام کرد در واکنش به تجاوز عربستان سعودی به یمن فروش برخی تجهیزات نظامی پیشرفته به عربستان سعودی را محدود یا متوقف خواهد کرد. اما در ماه مه 2017 دولت ترامپ قرارداد 110 میلیارد دلاری فروش تسلیحات پیشرفته نظامی با عربستان امضا کرد.

در پایان گاردین افزود: در پرتو عدم محکومیت بین المللی تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به یمن، دشوار به نظر می رسد که این فاجعه سلامتی و بحران انسانی در این کشور خیلی زود به پایان برسد.

 

زندان های سری امارات

العالم همچنین به نقل از روزنامه فرانسویلوموند از وجود زندان های سری تحت مدیریت مسئولان اماراتی در یمن خبرداد.

این روزنامه اعلام کرد تحقیقاتی در این زمینه انجام داده که بعدها در پنج بخش آن را منتشر خواهد کرد . این تحقیقات بیانگر وجود 18 زندان سری امارات در یمن است که زندانیان یمنی در آنجا زندانی هستند.

بر اساس اعلام این روزنامه، برخی بازجوهای امریکا برای بازجویی و تحقیقات از زندانیان که برخی از آنان به عربستان و امارات منتقل شده اند، نظارت دارند.

این روزنامه فرانسوی نوشت: امارات همواره هدف خود از ورود به یمن را مبارزه با حوثی ها اعلام می کند اما هدف واقعی اش، مبارزه با حزب اخوانی «اصلاح» است.

 لوموند گفت ابو ظبی شبه نظامیان موسوم به (ابوالعباس) را برای مبارزه با حزب اصلاح در تعز، با سلاح تجهیز می کند در حالی که می داند این غیر نظامیان وابسته به سلفی ها هستند.

گفتنی است برخی رسانه ها نیز اخیرا از زندان هایی سری تحت مدیریت امارات در یمن خبر داد  که صدها نفر در آن به اتهاماتی عمومی مبنی بر وابستگی به گروه القاعده، زندانی هستند.

گفتنی است خبرها حاکی از تعرضات بدنی به زندانیان در این زندان های سری است که در پایگاه های نظامی، فرودگاه ها و بنادر احداث شده است.

 

گلوله باران عربستان

در تحولی دیگر، واحدهای توپخانه نیروهای یمنی بامداد پنجشنبه مواضع مزدوران سعودی در چند ناحیه را مورد هدف قرار دادند.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم، توپخانه نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در نواحی و مناطق «الزاهر» و «الزیله» مواضع و محل های تجمع و تجهیزات مزدوران را مورد هدف قرارداده و خسارات گسترده جانی و مالی به آنان وارد کردند.

یک منبع نظامی بامداد پنجشنبه اعلام کرد: نیروهای ارتش و کمیته های مردمی عملیات هجومی به منطقه «جبل الرضعه» در «الاقروض» در استان تعز انجام دادند که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از مزدوران دشمن شد.

این منبع همچنین افزود که یک دستگاه بولدوزر مزدوران در شمال ارتفاعات «رویشان» در ناحیه «موزع» در استان تعز منهدم شد.

یادآور می شود در تازه ترین تحولات درگیری های یمن و تجاوز ائتلاف عربی به رهبری عربستان به آن کشور، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی دیروز-چهارشنبه- خسارت های گسترده ای به مزدوران سعودی وارد کردند.

تک تیراندازان ارتش و کمیته های مردمی یمن یک مزدور را در شمال صحرای «میدی» به قتل رساندند و هفت مزدور در «صرواح» از توابع استان «مارب» کشته شدند.

تعدادی از سران مزدوران از جمله «یوسف عبدالله ناصر مزنان الحارثی»، «حسین محسن حسین المتاش الحارثی»، «حسین عبدالکریم جذنان المصعبی» بر اثر انفجار خودروشان در استان«شبوه» پس از تلاش برای نفوذ به جبهه «عسیلان» که با مقاومت ارتش و نیروهای مردمی یمن مواجه شد، زخمی شدند.

همچنین توپخانه ارتش و کمیته های مردمی تجمع مزدوران آل سعود را در شمال صحرای میدی و رقابه الحمر در استان نجران هدف قرار دادند و خسارات گسترده ای به آنان وارد کردند.  

تجمع سربازان سعودی در نشمه واقع در بخش «الربوعه» در استان «عسیر» با توپخانه و تجمع سربازان آل سعود و مزدوران در «الهنجر» و پایشگاه «الشبکه» در این استان با خمپاره آتشباری شده است.

المیادین نیز اعلام کرد که یک منبع نظامی یمن نیز گفت که یک موشک از نوع« زلزال2» به محل تجمع نیروهای وابسته به «هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن و نیروهای ائتلاف عربی در روستای«الهاملی» در جنوب غرب استان«تعز» شلیک شد.

 

فرستاده سازمان ملل به یمن در مسقط

در تحولی سیاسی نیز المیادین اعلام کرد که «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه یمن در مسقط دیدار کرد.

ولد الشیخ این دیدار را مثبت توصیف کرد و تأکید کرد که عمان بر ضرورت پایان جنگ در یمن تأکید کرده است.

فرستاده سازمان ملل به یمن در عمان درباره طرحش برای بندر الحدیده و تحویل آن به طرف سوم و از سرگیری مذاکرات رایزنی کرد.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.