همه تلاش های آمریکا برای حمایت مالی، تسلیح و آموزش گروه هایی که موسوم به گروه های میانه رو نامید تا بتوانند با دولت سوریه بجنگند و از آنها به عنوان برگه برنده برای فشار استفاده کند، شکست خورده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: وزیر آشتی ملی سوریه بر این باور است که تصمیم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سی.آی .ای) برای پایان دادن به برنامه حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا از گروه های مسلح معارض سوریه که به دنبال براندازی نظام حاکم بر سوریه و «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور هستند را «آغاز»  حل بحران سوریه دانست که از شش سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

«علی حیدر» در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت که  کاهش حمایت و بستن مرزها و توقف پل های هوایی برای انتقال افراد مسلح داخل سوریه...همه اینها تدابیری است که آغاز حل بحران سوریه است و بدون آن هیچ راه حلی برای جنگی که منجر به کشته شدگان صدها هزار نفر تا کنون شده است.

وی افزود که تا زمانی که نفوذ و مناطقی مانند زخم های باز وجود داشته باشند راه حلی وجود ندارد.این ,زیر سوری به مناطقی که منظور اوست را به طور مشخص ذکر نکرد.

حیدر در ادامه تأکید کرد که دولت سوریه به دنبال آشتی های بیشتر با گروه های مسلح در مناطقی است که به «مناطق کاهش تنش» در سراسر سوریه موسوم هستند؛ این مناطق در نتیجه تلاش ها و اقدام های دیپلماتیک روسیه ایجاد شده است.

این وزیر سوری در این زمینه گفت که توافقنامه های کاهش تنش می تواند این مناطق را به کانتون هایی بسته به روی خود تبدیل کند که همه ابزارهای لازم برای دفاع از خود را داشته باشند و می تواند منجر به آشتی های واقعی در این مناطق شود. وی تأکید کرد که سوریه و کشورهای هم پیمان تلاش می کنند که این آتش بس ها مقدمه ای برای آشتی ها شود و این طرح دولت است.

رویترز نوشت: سخنان حیدر بازتاب دهنده رضایت دولت سوریه از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در هفته گذشته برای پایان دادن به برنامه سازمان اطلاعات مرکزی است که از سال 2013 به منظور تسلیح و آموزش شماری از گروه های معارض سوریه که گزینش شده اند، آغاز شد.

حیدر گفت که همه تلاش های آمریکا برای حمایت مالی، تسلیح و آموزش گروه هایی که موسوم به گروه های میانه رو نامید تا بتوانند با دولت سوریه بجنگند و از آنها به عنوان برگه برنده برای فشار استفاده کند، شکست خورده است.

این برنامه که با نظارت سازمان اطلاعات مرکزی به اجرا در آمد، کمک هایی به گروه های مسلحی که در جنوب و شمال سوریه با حمایت اردن، عربستان، ترکیه، قطر و امارات شامل آنها شد، ارائه کرد.

باور بر این است که قطر و ترکیه کمک هایی به شماری از گروه های مسلح خارج از کانال های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ارائه کردند.

برنامه خطرناک و هزینه های هدر رفته

ترامپ در توئیتی در حساب اش در توییتر در روز سه شنبه حمایت مالی و تسلیحاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از گروه های مسلح مخالف نظام حاکم بر سوریه را«بسیار زیاد، خطرناک و هزینه های هدر رفته» توصیف کرد. تلویزیون سوریه  و خبرگزاری رسمی این کشور(سانا)توئیت ترامپ را پخش کردند.

گروه های مسلح سوری که این برنامه شامل آنها شد مرتب از حمایت مالی و کمک هایی شکایت داشتند که نیازهای آنها را برای آن که بتوانند تغییر منحصر به فرد در جنگ با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه که از حمایت بزرگتر روسیه و ایران بهره مند است، ایجاد کنند.

حیدر گفت که دولت برای رسیدن به آشتی های بیشتر با گروه های مسلح عزم را جزم کرده است. روسیه نیز در راستای ایجاد مناطق کاهش تنش در پایگاه های گروه های مسلح بزرگ در غرب سوریه به ویژه در استان«ادلب» در شمال غرب کشور و «الغوطه» شرقی در نزدیکی دمشق فعالیت می کند.

مسکو و واشنگتن به توافقنامه های آتش بس جداگانه در جنوب غرب سوریه در این ماه رسیدند.

حیدر گفت که جزئیات زیادی وجود دارد که بر سر آنها با کشورهای هم پیمانش کار می کند تا باعث شود توافقاتی که تحت نام مناطق کاهش تنش به آنها رسیده می شود زمینه را برای آشتی واقعی مهیا کند و سوریه غیر از آن را نمی پذیرد.

دولت سوریه بر این بارو است که این توافقنامه ها« الگوی موثری» است که کشور را به صلح نزدیک می کند لیکن معارضان (مدعی اند) آن را تاکتیکی برای اخراج ساکنان مخالف دولت به زور از مناطق شان پس از سال ها محاصره و گلوله باران می دانند.

حیدر این گونه ادعاها را تکذیب کرد و تأکید کرد که پس از توافق های محلی بیشتر ساکنان به شهرک ها و شهرهای خود که جنگ در آن ها به پایان رسیده بازگشتند.

حیدر در پایان گفت که تصمیم دولت سوریه جلوگیری از تغییر یا الزام یا مجبورکردن هر شهروند سوری برای ترک خانه اش و موطن اصلی یا مکان اقامتش و انتقال به مکان دیگری است مگر در صورتی که عامل تروریسم باشد و برای مدت زمان موقت این اتفاق برای اش می افتد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.