با توجه به موفقیت برجام، این نیاز به شدت احساس می شود که از همکاری با ایران در حل دیگر بحران های منطقه بهره برداری شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، آسیا تایمز در گزارشی نوشت: اکنون که جهان دومین سالگرد امضای توافق هسته ای ایران موسوم به برجام را جشن می گیرد، نتایج نشان می دهد که تلاش ها موفقیت آمیز بوده است.

انتظار می رود فردا دوشنبه وزارت خارجه آمریکا بار دیگر پایبندی ایران را به برجام تایید کند و 90 روز دیگر تحریم ها علیه این کشور معلق شود.

ترامپ تا به امروز به وعده انتخاباتی خود مبنی بر پاره کردن توافق هسته ‌ای که آن را بدترین توافق نامیده بود،عمل نکرده است و در عوض موضع ملایم ‌تری در قبال این توافق اتخاذ کرد.

از یک سو ترامپ با لغو تحریم ‌های اعمال شده علیه ایران کنار آمده و از سویی دیگر به دنبال اعمال تحریم‌ های جدید علیه این کشور به بهانه هایی دیگر مانند برنامه موشکی یا حقوق بشر و یا سیاست های منطقه ای است.

ترامپ قرارداد شرکت بوئینگ با ایران در راستای فروش هواپیما را لغو نکرد و علاوه بر این تلاش نکرد «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه را نیز متقاعد کند تا توافق شرکت نفتی «توتال» با ایران را برای توسعه میدان های گازی پارس جنوبی متوقف کند.

ایران اعلام کرده است که جایی برای بازنگری توافق هسته‌ ای وجود ندارد. «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران نیز در ماه مه گفت که این یک توافق چندجانبه بوده و غیر قابل برگشت است.

موضع اتحادیه اروپا درباره برجام نیز تا حدود زیادی با دیدگاه ایران همخوانی دارد. روسیه و چین از طرفداران سرسخت توافق هسته ‌ای هستند. بنابراین در صورت لغو و یا سر باز زدن از این توافق، آمریکا تنها خواهد بود - گزینه ای که تنها در حرف امکان پذیر است.

پرواضح است گرچه عادی سازی روابط آمریکا و ایران امکان پذیر نیست، این امر از حضور مقامات آمریکایی در نشست های نظارت بر مکانیسم برجام توسط قدرت های جهانی - جایی که نمایندگان ایرانی و آمریکایی رو در روی هم قرار می گیرند - ممانعت به عمل نمی آورد.

نتیجه بازنگری در سیاست آمریکا در قبال ایران و به خصوص توافق هسته‌ای هر چه که باشد، دولت ترامپ در حال حرکت به سمتی است که باید به توافق هسته‌ ای پایبند باشد. هر چیز دیگری غیر عقلانی خواهد بود.

در همین حال، پروژه دولت ترامپ برای منزوی کردن ایران با ایجاد یک ناتوی عرب و با ایجاد یک اتحاد عربی - اسرائیلی بعید است که موفق شود. تنش میان قطر و کشورهای عربی یک سردرگمی جدید در سیاست منطقه ای ایجاد کرده است.

واشنگتن بی اراده در حال مشاهده از هم پاشیدن شورای همکاری خلیج فارس آن هم در شرایطی است که در تناقض با رهبری منطقه ای عربستان سعودی است که تا یک ماه پیش تصور می شد.

برای مدیریت موثر بحران ها در سوریه و عراقیمن و بحرین) همکاری با ایران به شدت مورد نیاز است. در سوریه، دولت ترامپ مسئولیت برون سپاری را به مسکو سپرده است. اما این هدف در سه صحنه دیگر دست یافتنی نیست.

هرچه زودتر به حقیقت اذعان کنیم، بهتر است. سرآغاز این کار می تواند روز دوشنبه باشد که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران برای حضور در مجمع سیاسی سالانه سازمان ملل در شهر «نیویورک» به سر می برد.

چهار سال پیش در حاشیه چنین اجلاسی کری با ظریف دیدار کرد و سنگ بنای مذاکراتی که به امضای برجام در 15 ژوئیه 2015 منتهی شد، گذاشته شد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا پس از فراغت از ماموریت میانجی گری خود در خاورمیانه، باید بر این قضیه متمرکز شود. دیدار با ظریف همان ضرورتی است که واقعیت را به سیاست های خاورمیانه ای آمریکا تزریق می کند. حتی اسرائیل هم باید از این موضوع خرسند باشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.