به مناسبت دومین سال حصول توافق هسته‌ ای در تاریخ 14 ژوئیه 2015، شماری از رهبران جهانی بیانیه هایی صادر کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه کتبی خود بر روی وب سایت این سازمان، به مناسبت دومین سالگرد امضای برجام، این توافقنامه جامع را دستاورد بزرگی در زمینه منع گسترش هسته ای نامید و نوشت: «مطمئن هستیم که برجام بهترین روش برای تضمین ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و تحقق علایق ملت ایران است».

دبیر کل سازمان ملل، ایران را برای اجرای تعهدات خود تحسین کرد و خاطرنشان ساخت که «گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای این امر را ثابت می کند.»

بیانیه های برجام

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما از تمامی طرفین امضا کننده برجام می خواهیم تا از اجرای این توافقنامه تاریخی استقبال کنند. من هم باید از اجرای برجام مطابق قطعنامه شماره 2231 (2015) و دیگر تصمیم گیری های شورای امنیت حمایت کنم. این کار به نفع جامعه بین المللی است و دستاوردهای چندجانبه آن، امکان مقابله با چالش ها را با تعهد به دیپلماسی و گفت و گو فراهم می آورد.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ ای به مناسبت دومین سالگرد توافق هسته‌ ای ایران گفت: «امروز دومین سالگرد اجرای برجام است. این یک دستاورد تاریخی برای امنیت منطقه و کل جهان بود و نشان داد دیپلماسی چند جانبه موفق می شود.»

 

بیانیه های برجام

 

موگرینی در ادامه نوشت: «برجام 18 ماه پس از اجرایی شدن، با موفقیت توسط همه طرف‌ ها از جمله ایران اجرا شد؛ همانگونه که شش گزارش آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی نشان داده است. کمیته مشترک اجرای برجام که خود ریاست آن را بر عهده دارم، از نزدیک بر اجرای این توافق نظارت دارد. جلسات منظم این کمیته – که جلسه بعدی آن در 21 ژوئیه (30 تیر) برگزار می‌ شود – برای اطمینان حاصل کردن از شفافیت، گفت‌ و گوی فوری و اجرای آن از طرف همه ضروری است. من هم برای اجرای کامل و موثر برجام تلاش می‌ کنم.»

وی تاکید کرد: «در زمانی که جهان با تهدید توانایی‌ های هسته‌ ای بازرسی نشده رو به‌ رو است، برجام به عنوان یک کمک مهم در اقدامات جهانی عدم اشاعه قرار دارد. این توافق متعلق به جامعه جهانی است و توسط شورای امنیت سازمان ملل تائید شده است.»

موگرینی گفت: «اتحادیه اروپا به حفظ و اجرای آن متعهد است و تلاش می‌کند باقی مانده محل تنش‌ های حل نشده و درگیری‌ هایی که هنوز در منطقه است را حل کند. در اختیار داشتن فضایی صلح آمیز و عاری از درگیری و یک نظم منطقه ای جامع همچنان هدف عالی ما خواهد بود.»

وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ ای بر روی وب سایت خود اعلام کرد: «14 ژوئیه 2017 دومین سال امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود که میان ایران و آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و اتحادیه اروپا حاصل شد.

 

بیانیه های برجام

 

«بوریس جانسون» وزیر  خارجه انگلیس در این بیانیه آورده است: «وزارت  خارجه انگلیس در دومین سالگرد این توافق، موضع این کشور مبنی بر اجرای کامل و دقیق برجام را مورد تأکید قرار می‌ دهد. توافق هسته‌ای با ایران از طریق وضع محدودیت‌ های سخت بر برنامه هسته‌ ای ایران در ازای لغو تحریم ها کمک کرد تا جهان مکانی امن‌ تر باشد. این یک مثال از آن چیزی است که در صورت همکاری جامعه بین‌ المللی با یکدیگر می‌ تواند به دست آید.

انگلیس کماکان به همکاری با جامعه بین‌الملل برای تضمین اجرای این توافق که یک موفقیت است ادامه می‌ دهد؛ توافقی که دستاوردهای واقعی برای امنیت جهانی و منع اشاعه هسته‌ ای به علاوه منافع قابل توجه برای مردم ایران داشته است.»

«جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در پیامی در توییتر خود به مناسبت دومین سالگرد حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 نوشت: «دو سال بعد از برجام شواهدی  و نه صرفاً وعده‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه دیپلماسی، کارگر است. 38 ژنرال و فرمانده می دانند که در مورد چه صحبت می کنند و چه چیزی موثر است.»

 

0

او همچنین در یادداشتی نوشت: «من بابت دستاوردهایی زیادی که در دوران چهار ساله‌ ام در کسوت وزیر خارجه رئیس‌جمهور اوباما با همدیگر به آن دست پیدا کردیم، مفتخرم. این اقدام نیازمند ایمان راسخ به قدرت دیپلماسی قاطع بود؛ در زمانی که عده زیادی آن را نمی‌ پذیرفتند یا رد می‌ کردند یا آماده رها کردنش بودند. ما مجبور بودیم از بی‌اعتمادی آغاز کنیم. هنگامی که توافق هسته‌ ای حاصل شد، ایران ذخایر کافی برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای در اختیار داشت. برنامه تسلیحات هسته‌ای آنها برای بیش از یک دهه، رو به جلو حرکت کرده بود. با این توافق آنها را متقاعد کردیم که همه با همه، این مسیر را تغییر دهیم.»

وزیر خارجه سابق آمریکا ابراز امیدواری کرده است که همه به این توافق افتخار کنند و برای حفظ آن تلاش کنند.

«نانسی پلوسی» رهبر دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز طی انتشار بیانیه ای نوشت: «دو سال پیش، آمریکا به هم پیمانان ما در گروه 1+5 پیوست تا به برنامه جامع اقدام مشترک دست یابد؛ توافق مهمی که مانع از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شد و (جهان را برای) مردم آمریکا و همپیمانان ما را امن‌ تر کرد.

به لطف تلاش‌ های رئیس جمهور اوباما و کار بی‌ وقفه دانشمندان، دیپلمات‌ ها، مقامات نظامی و دیگر سران کشور‌ها از سراسر جهان، تهدید قریب‌ الوقوع و فاجعه‌ بار یک «ایران مسلح به سلاح هسته‌ ای» از روی میز برداشته شد، بدون آنکه حتی یک تیر شلیک شود.

 

بیانیه های برجام

 

این توافقنامه بر اساس راستی‌ آزمایی است؛ نه اعتماد، و آمریکا در مقابل هر گونه نقض احتمالی آن هوشیار است. کشور ما هیچ گونه توهمی در ارتباط با ایران ندارد و دموکرات‌ ها به تضمین این موضوع متعهد هستند که ایران به سبب تداوم روند «حمایت خود از تروریسم و نقض فراوان حقوق بشر» پاسخ‌ گو خواهد بود.

برجام یک آزمون قدرتمند برای قدرت دیپلماسی آمریکا و رهبری در جهان است. با این حال، دولت ترامپ همچنان نشان می‌ دهد که رویکردی در ارتباط با نقش حیاتی که آمریکا در جهان ایفا می‌ کند، ندارد. با گذشت شش ماه از آغاز کار دولت او، کاخ سفید هنوز نقش جدی رهبری جهانی ایفا نکرده است.»

شورای ملی ایرانیان آمریکا موسوم به «نایاک» نیز از امضای این توافق در دو سالگی آن استقبال کرده و آن را یک پیروزی برای حامیان دیپلماسی و گامی مهم برای جلوگیری ‏از رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا دانسته است.‏

 

بیانیه های برجام

تهران و گروه1+5 (روسیه، آمریکا، انگلیس، چین ، فرانسه و آلمان) روز 14 ژوئیه سال 2015 در شهر «وین» اتریش به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات آنها به تصویب برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) منتهی شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.