روسای جمهور آمریکا و روسیه برای اولین بار روز جمعه در حاشیه اجلاس گروه 20 با یکدیگر دیدار کردند؛ دیداری که به مرکز توجه این اجلاس تبدیل شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت:«دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس گروه 20 در «هامبورگ» آلمان با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

این دیدار پس از ماه‌ ها انتظار و با وجود تحقیقات در حال جریان در کنگره آمریکا مبنی بر دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا صورت گرفت.

نخستین دیدار رودرروی این دو رهبر به مرکز توجه اجلاس گروه 20 در شهر هامبورگ تبدیل شد.

دیدار روسای جمهوری دو کشور با حضور معاونان ریاست جمهوری و «رکس تیلرسون» و «سرگئی لاوروف» وزاری خارجه دو کشور صورت گرفت، که تنها در بخش مختصری از آن به خبرنگاران اجازه ورود به داخل سالن داده شد.

در ابتدا برنامه ریزی شده بود این دیدار حدود 30 دقیقه طول بکشد، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دیدار دو رئیس جمهوری دو ساعت و 16 دقیقه به طول انجامید.

ترامپ گفت که ملاقات با همتای روس خود «مایه افتخار» است و پوتین نیز عنوان کرده از دیدن رئیس جمهور آمریکا «بسیار خشنود» است.

پوتین و ترامپ برای برقراری آتش ‌بسی جدید در سوریه به توافق رسیدند. این توافق برای برقراری مناطق عاری از درگیری در جنوب غرب سوریه است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته است این توافق از روز یکشنبه اجرا می ‌شود.

دولت اردن هم با تایید این توافق گفته است که در برقراری آتش‌ بس همکاری خواهد کرد. در هفته ‌های گذشته منطقه مرزی مشترک بین سوریه با اردن و عراق، صحنه درگیری نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، و نیروهای دولتی سوریه بوده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت فرق این توافق جدید با توافق‌ های مشابه در گذشته این است که این بار روسیه به اجرای آن متعهد است.

رکس تیلرسون ابراز امیدواری کرده است که بتوان برای مناطق دیگر هم به توافق‌ هایی مشابه رسید. گزارش‌ ها حاکی از آن است که توافق هامبورگ حاصل ماه‌ ها مذاکره پشت پرده بین روسیه و آمریکا است.

وزیر خارجه آمریکا می گوید دونالد ترامپ در دیدار با ولادیمیر پوتین موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را هم مطرح کرد.

در پایان دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه، «رکس تیلرسون» وزیرخارجه آمریکا در نشستی خبری در هامبورگ گفت : ترامپ این گفتگوها را با مسئله نگرانی از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا آغاز کرد.

به گفته تیلرسون، ولادیمیر پوتین هرگونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرد.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه که او نیز در این دیدار حضور داشت، گفت ترامپ تکذیب پوتین را پذیرفت. سازمان های اطلاعاتی آمریکا می گویند روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت های سایبری کرده است .همچنین احتمال تبانی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه،‌ موضوع تحقیقاتی رسمی در آمریکا است.

ملاقات دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین که نخستین دیدار رو در روی این دو رهبر پس از تحلیف ترامپ محسوب می شود، در حالی صورت گرفت که تحقیقات بر سر دخالت احتمالی روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از یک سو، و اتهامات مبنی بر رابطه تیم انتخاباتی ترامپ با عوامل روسیه از سوی دیگر همچنان در کنگره آمریکا جریان است.

کاخ سفید اعلام نکرده که دونالد ترامپ به‌ طور مشخص چه خواسته‌ ای از پوتین دارد و در ازای این همکاری ها احتمالی چه چیزی به کرملین پیشنهاد خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا گفت موضوع تهدید موشکی و هسته‌ ای کره شمالی و این که چطور باید با آن برخورد شود نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بحث روسای جمهوری آمریکا و روسیه در دیدار امروز بود.

به گفته رکس تیلرسون، دیدگاه روس‌ ها در این زمینه «اندکی با دیدگاه ما تفاوت دارد ... »

وزیر خارجه آمریکا توضیح بیشتری در مورد تفاوت‌های تاکتیکی دو طرف ارائه نکرد.

رکس تیلرسون همچنین گفت به رغم توئیت اخیر رئیس جمهوری در انتقاد از کم‌ کاری چین برای استفاده از نفوذ خود بر پیونگ یانگ، ترامپ همچنان به ایفای نقش کمک کننده پکن برای مهار کره شمالی امیدوار است.

پوتین در خاتمه دیدار با ترامپ به واسطه مترجم خطاب به او گفت: «از دیدار نزدیک با شما خوشحالم.»

ترامپ پیشتر گفته بود خواستار یافتن راهکارهایی برای همکاری با پوتین است؛ هدفی که دستیابی به آن در سایه اختلافات سیاسی میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین و سوریه پیچیده تر شده است.

نشست رهبران 20 کشور صنعتی جهان روز جمعه در هامبورگ آغاز شد که در افتتاحیه آن «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از رهبران کشورهای عضو این گروه خواست که در رابطه با مسائل مناقشه‌ انگیز جهانی مصالحه کنند. همزمان با سخنرانی مرکل تعدادی از مخالفان این نشست به یک قرارگاه پلیس حمله کردند، خودروهای پلیس را سوزاندند و به ماموران حفاظت یک هتل که محل اقامت پوتین و تعداد دیگری از رهبران خارجی است، حمله کردند.

مرکل روز قبل در آستانه این اجلاس با ترامپ دیدار داشت که کاخ سفید اعلام کرد طرفین درباره مسائلی مانند درگیری ‌ها در اوکراین، اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با قطر و همچنین بحران کره شمالی مذاکره کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.