تصویب طرح تحریم ایران در مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است باز هم به تعویق بیافتد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: مصوبه وضع تحریم های جدید علیه روسیه و ایران همچنان در مجلس نمایندگان آمریکا با مخالفت روبرو است.

پیشتر انتظار می ‌رفت این طرح با سرعت در مجلس نمایندگان تصویب و برای امضای رئیس جمهوری ارسال شود اما به گفته برخی اعضای مجلس نمایندگان، روند رسیدگی به آن در این مجلس با مشکلاتی مواجه شده است.

این سند شامل مبالغ جدید جریمه و اقدامات تنبیهی برای شرکت هایی است که با شرکت های تحریم شده روسی و ایرانی همکاری کنند.

برخی نمایندگان جمهوری خواه گفته اند این اصلاحیه که توسط نمایندگان دو حزب آماده شده به شرکت های آمریکایی ضربه وارد می کند.

کاخ سفید این احتمال را می دهد که رئیس جمهور هم در صورت تایید هر دو اتاق، آن را وتو کند. پنج شنبه گذشته مجلس سنا متفق القول (98 رای به 2 رای) اقداماتی محدود کننده نسبت به ایران وضع کرد که تحریم های ضد روسی را تشدید کرده و اجازه نمی دهد که رئیس جمهور در آینده به طور مستقل تحریم های وضع شده علیه روسیه را تسهیل کند.

پیشتر رهبران حزب جمهوری خواه از جمله «پل رایان» سخنگوی این حزب گفته بودند که این لایحه نقض کننده قانون اساسی کشور است و از مجلس سنا خواستند که آن را به نحو مقتضی اصلاح کنند.

به گفته آنها، «لحن و نحوه تدوین» مصوبه سنا با شیوه پیش ‌بینی شده در قانون اساسی انطباق نداشت.

اما در تاریخ 30 ژوئن سنای آمریکا مانع قانونی تصویب نهایی طرح تحریم ایران را رفع کرد و آن را برای تصویب نهایی در کنگره به مجلس نمایندگان ارسال کرده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است تا هفته آینده در تعطیلات باشد و هنوز هیچ برنامه زمانی برای رای ‌گیری درباره طرح تحریم ایران و روسیه مشخص نشده است. حامیان طرح در هر دو طرف، نگران این هستند که تاخیر در رای‌ گیری، مجال بیشتری برای تغییر لحن آن فراهم آورد.

در حال حاضر، حزب جمهوری خواه آمریکا دارای 52 کرسی از 100 کرسی مجلس سنا و دارای ٢٤١ کرسی از 435 کرسی مجلس نمایندگان است. در صورتی که نمایندگان این حزب در مجلس نمایندگان بخواهند به عنوان تصمیمی حزبی تصویب این طرح را به تاخیر اندازند یا تغییراتی در آن صورت دهند، نمایندگان حزب دموکرات قادر به جلوگیری از چنین اقدامی نخواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.