پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

پیام های آخرین انفجار تروریستی دمشق

این سومین انفجار در سه ماه است که تأکید می کند پایتخت بیش از گذشته هدف قرار گرفته شده است لیکن موفقیت نیروهای امنیتی در انفجار دو خودروی بمب گذاری دیگر پیش از انفجارشان به باور کارشناسان امنیتی نشانه مثبتی است درباره اینکه تدابیر امنیتی به شکل بزرگی نتیجه بخش است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به انفجار تروریستی در دمشق پرداخت و نوشت: به این باور رسیدیم که سرگرم شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس و به طور خاص عربستان سعودی و قطر به بحران روزافزون بین خودشان و تهدید به رویارویی های مسلحانه بر امنیت و ثبات سوریه بازتاب پیدا می کند زیرا این دو کشور که از حامیان اصلی گروه های مسلح سوری هستند که برای براندازی نظام حاکم بر سوریه و ناامنی در این کشور جنگ به راه انداخته اند ولی انفجار انتحاری که صبح روز یکشنبه در میدان التحریر در شرق دمشق پایتخت سوریه رخ داد و منجر به کشته شدن 18 نفر و زخمی شدن 12 نفر دیگر شد اشتباه بودن این باور را ثابت کرد و تأکید کرد که این دو کشور بر سر همه چیز با یکدیگر دچار اختلاف می شوند به استثنای ادامه جنگی که در آن به شکل بزرگی در حمایت مالی و تسلیحاتی در کنار دیگر طرف های منطقه ای و بین المللی سهم داشتند.

در بیانیه وزارت کشور سوریه تأکید شده است که طرفی که پشت این انفجار است سه خودروی بمب گذاری شده فرستاد که انتحاری ها آنها را هدایت می کردند و نیروهای امنیتی دو خودرو را تعقیب کرده و در جاده فرودگاه  منفجر شان کردند اما سومی راننده اش به سمت میدان التحریر رفته و خودش را در ورودی آن منفجر کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر(وابسته به مخالفان سوری)و «رامی عبد الرحمن» مدیر آن این روایت رسمی را مورد تأکید قرار داد اما فاش نکرد که بیانیه ای از طرفی که مسئولیت این انفجار را به عهده دارد دریافت کرده است یا نه؟

نکته قابل توجه این است که این انفجار انتحاری چه بسا در واکنش به حالت اطیمنان خاطر امنیتی صورت گرفت که بر پایتخت سوریه طی ماه های اخیر حاکم شد و به شکل اقدام دولت سوریه برای برچیدن ایست های امنیتی و نظامی که از ابتدای بحران سوریه در شش سال پیش تا کنون شهر را خفه می کرد، بازتاب پیدا کرد. پیامی که این انفجار در خود داشت این است که می گوید هنوز زود است که به مرحله آسودگی امنیتی و برخورداری ساکنان شهر از زندگی طبیعی منتقل شد به ویژه آن که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در بازارهای شلوغ گردش کرد و با فروشندگان و مشتریان گپ و گفت کرد آن هم در حالی که لباس جین و پیراهن راحت پوشیده بود و نیروهای امنیتی محافظش نیز حضور گسترده نداشتند گویی می خواهد بگوید که پایتخت در حالت کاملا طبیعی به سر می برد.

در مارس گذشته پایتخت سوریه دو انفجار مشابه را شاهد بود که یکی از مناطق تاریخی قدیمی را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن 74 نفر شد و هیأت تحریر الشام( جبهه النصره سابق) بلافاصله مسئولیت این دو انفجار را به عهده گرفت و تهدید کرد که انفجارهای بیشتری را انجام می دهد، حالا آیا می توان گمانه زنی کرد که این گروه(تروریستی) پشت این انفجار در میدان التحریر قرار دارد؟ بسیار دشوار است که جواب قطعی داد تا زمانی که جبهه النصره یا دیگر گروه ها مسئولیت آن را به عهده گیرند.

بیانیه وزارت کشور سوریه این انفجار را واکنش به پیروزی های بزرگ ارتش عربی سوریه در میدان های نبرد دانست و این بیانیه تا حدود زیادی درست است به ویژه آن که این ارتش توانست بسیاری از شهرها و روستاهای سوریه در شمال غرب سوریه و شرق آن را بازپس گیرد و همچنین موفق شد مساحتی بیش از 20 هزار کیلومتر مربع در بادیه شام را بازپس گیرد و مرزهای عراق با سوریه را پس از گذشت سال ها برای نخستین بار بازگشایی کند.

بحران سوریه در عمل به پایان خود نزدیک می شود آن هم با توجه به تغییر در معادله های سیاسی منطقه ای و بین المللی لیکن این به معنای آن نیست که مرحله آینده خالی از انفجارها و رویارویی های نظامی باشد. گروه های مسلح تندرو که در فهرست گروه های تروریستی قرار دارند، همچنان پایگاه هایی در چندین منطقه از جمله «ادلب»و ریف حلب و الغوطه شرقی دارند و این همان چیزی که باعث می شود دیدارهای جدیدی با مشارکت طرف های مختلف در آستانه طی روزهای آینده برگزار شود.

تهدید دمشق پایتخت سوریه و بی ثبات کردن آن بی تردید نگرانی های بزرگی برای دولت سوریه به وجود می آورد زیرا دمشق پایتخت به دور از درگیری های خونین بوده است چه به دلیل تدابیر امنیتی شدید چه به دلیل دوری و اجتناب ساکنان این شهر از گروه های مسلح به حکم ترکیب اقتصادی شان و کسانی که برای این انفجارها برنامه ریزی کردند این واقعیت را به خوبی می دانند.

این سومین انفجار در سه ماه است که تأکید می کند پایتخت بیش از گذشته هدف قرار گرفته شده است لیکن موفقیت نیروهای امنیتی در انفجار دو خودروی بمب گذاری دیگر پیش از انفجارشان به باور کارشناسان امنیتی نشانه مثبتی است درباره اینکه تدابیر امنیتی به شکل بزرگی نتیجه بخش است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.