مراکشی ها این احساس را دارند که روابط کشورشان با امارات و عربستان سعودی که تاریخی توصیف می شود اعتماد متقابل را به ویژه پس از تلاش دو کشور برای توهین و تعدی به مراکش در مساله صحرا، از دست داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: ماه عسل مراکش با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه با عربستان سعودی و امارات به دلیل نزاع این کشورها با قطر به پایان رسید و خشم مراکشی ها از ابوظبی و ریاض به دلیل به کار گرفتن مساله صحرای غربی برای توهین و تعدی به مراکش شدت گرفته است.

در نزاع کشورهای عربستان و امارات با قطر که این کشور را متهم به حمایت از تروریسم می کنند، این دو کشور که رهبری اقدامات علیه دوحه را رهبری می کنند،  مراکش را حامی قطر می دانند همانطور که در جنگ یمن رخ داد لیکن مراکش که با مشکلات سیاسی داخلی به دلیل اعتراض های مردمی رو به روست ترجیح داده است که سیاست مستقلی را از محور عربستان و امارات به ویژه از محور «محمد بن زاید» وزیر دفاع و ولیعهد امارات، دوست «محمد ششم»  پادشاه مراکش، در پیش گیرد و خودش را از هر گونه ماجراجویی علیه قطر دور کند.

رباط موضع خود را این گونه تشریح کرد که این کشور تمایل دارد صفوف کشورهای عربی به ویژه نظام های پادشاهی متحد بماند و رسانه های جمعی نزدیک به کاخ پادشاهی هر گونه ارتباط این موضع گیری رسمی مراکش با تأخیر در کمک های اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس به مراکش را تکذیب کردند.

لیکن چیزی که مراکشی ها انتظارش را نداشتند به حاشیه راندن میانجی گیری این کشور توسط امارات و عربستان و تلاش برای تعامل با رباط به گونه ای است که گویی یکی از امارت های کوچک است که در نظام فلکی شان می چرخد.

خشم مراکشی ها زمانی بیشتر شد که رسانه های سعودی و اماراتی مانند شبکه های تلویزیونی «العربیه» و «الحدث» مساله صحرای غربی را برای توهین و تعدی به مراکش مورد استفاده قرار دادند و این رسانه ها گزارش هایی پخش کردند که مراکش را به عنوان نیروی اشغالگر به تصویر می کشد و جبهه «پولیزاریو» را به عنوان کشور معرفی می کند و از نام«جمهوری عربی دموکرات صحرا» استفاده کردند.

مراکش مساله صحرای غربی را  یک مساله مقدس برای خود می داند و به دلیل آن وارد بحران بزرگی با بزرگترین همپیمانان اش یعنی فرانسه و ایالات متحده آمریکا شد. ایالات متحده آمریکا در سال 2013 تلاش کرد که نیروهای ناظر حقوق بشر را در صحرا از طریق نیروهای مینورسو تحمیل کند که باعث شد مراکش رزمایش های نظامی مشترک را متوقف کرده و از «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا به شدت انتقاد کند. در سال 2014 نیز وارد بحران با فرانسه شد؛ فرانسه در آن زمان تلاش کرد که در پرونده صحرا بدون در نظر گرفتن روابط سنتی با مراکش به الجزایر نزدیک شود.

مراکشی ها می گویند که ما در همه بحران ها در کنار عربستان ایستادیم و بخشی از مشکلات مان با ایران به دلیل حمایت از امارات و بحرین است و اکنون همین کشورها تلاش می کنند که به مراکش و وحدت ملی اش در صحرا ضربه بزنند. مراکش به توهین های رسانه های اماراتی و سعودی علیه صحرا به منظور دوری از  تنش زایی و نیز به دلیل سرگرم شدن به اعتراض های داخلی پاسخ نمی دهد لیکن برخی از نویسندگان به این دو کشور حمله کردند.

مراکشی ها این احساس را دارند که روابط کشورشان با امارات و عربستان سعودی که تاریخی توصیف می شود اعتماد متقابل را به ویژه پس از تلاش دو کشور برای توهین و تعدی به مراکش در مساله صحرا، از دست داده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.