در صورتی که این روابط برقرار شود، این اقدام، اقدامی دراماتیک درباره طبیعت روابط میان اسرائیل و پایگاه مسلمانان اهل تسن یعنی عربستان شکل می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی نوشت: مذاکرات دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل برای برقراری روابط اقتصادی رسمی میان دو طرف در جریان است.

از زمان بسته شدن دفتر تجاری اسرائیل در قطر در سال 2009 این رژیم دیگر در خلیج فارس نمایندگی ندارد لیکن اکنون همانطور که روزنامه تایمز لندن نوشت، انتظار می رود که شرکت های اسرائیلی فعالیت خود را در خلیج فارس آغاز کنند و هواپیماهای اسرائیلی نیز بتوانند در حریم هوایی عربستان سعودی به پرواز درآیند.

برخی منابع آمریکایی و عربی گفتند که روابط میان ریاض و تل آویو به شکل محدودی رو به جلو می رود مانند اجازه دادن به شرکت های اسرائیلی برای فعالیت در منطقه خلیج فارس به شکل علنی یا به شرکت هواپیمایی اسرائیلی «العال» اجازه داده شود که در حریم هوایی عربستان سعودی پرواز کنند.

به نوشته تایمز در صورتی که این روابط برقرار شود، این اقدام، اقدامی دراماتیک درباره طبیعت روابط میان اسرائیل و پایگاه مسلمانان اهل تسن یعنی عربستان شکل می دهد و این پیشرفت در روابط ائتلاف دو طرف را تقویت می کند و تغییراتی را در چندین نزاع به وجود می آورد که منطقه خاورمیانه را تضعیف می کند.

به گفته منابع یاد شده حرف و حدیث هایی درباره بخشی از طرح آمریکایی عربستانی وجود دارد که برای پیش بردن روابط اسرائیل با کشورهای عربی تهیه شده است تا برای «صلح احتمالی» میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها به منظور احیای طرح صلح عربستان در سال 2002 و برای به رسمیت شناختن کامل اسرائیل توسط همه کشورهای عربی آماده شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.