نزاع عمومی میان قطر و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، تلاش های رئیس جمهور آمریکا برای تغییر توازن قدرت علیه تهران را متزلزل کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع  رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تنها ۱۰ روز پس از آنکه دونالد ترامپ خواستار ایجاد جبهه کشورهای عربی علیه ایران شد، یک نزاع عمومی میان قطر و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در همسایگی ایران، تلاش های ترامپ برای تغییر توازن قدرت علیه تهران را متزلزل کرده است.

سیاست مصالحه جویانه قطر در برابر ایران که برای امارات و عربستان یک دشمن منطقه ای محسوب می ‌شود، این دو کشور عربی را تحریک کرده است.

منازعه میان کشورهای عربی پس از آن آغاز شد که ترامپ در نشست سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حاضر شد؛ نشستی که در آنجا اعلام شد ایران در حال نفوذ و دخالت های بی ثبات کننده در کشورهای عربی است که با اهداف ریاض در تضاد است.

کشمکش ایجاد شده که به نظر نمی رسد به این زودی آرام شود، نشان دهنده اختلاف نظر شدید میان دوحه و متحدان عربی آن است.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز چهارشنبه برای گفت ‌و گو در مورد این اختلافات ایجاد شده با «صباح الاحمد آل صباح» به کویت سفر کرد. کویت که پیش تر میانجی میان کشورهای حوزه خلیج فارس بود، پیشنهاد داده است تا به کاهش این اختلافات کمک کند.

درست است که این اولین کشمکش آنها نیست، اما تعداد کمی انتظار دارند این بار تنش ها زود خاتمه یابد. سه سال پیش عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفرای خود را از دوحه به دلایل مشابهی فراخواندند؛ اگر چه آنها پس از کمتر از یک سال بازگشتند.

تحلیلگران به تمایل غیر معمول از رسانه های مورد حمایت دولت قطر از یک سو، و رسانه های عربستان و اماراتی از سوی دیگر به عنوان مبادله کنندگان لفاظی های دو طرف یاد کرده اند.

این موضوع نشان می دهد در حال حاضر امتیاز گیری به اولویتی در مقایسه با نمایش وحدت در میان برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) تبدیل شده است.

در فضای رسانه ای شدیدا بسته کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، حملاتی که اکنون توسط رسانه های خبری دیده می شود به نظر می رسد از خود دولت مجاز دانسته شده باشد.

یک دیپلمات غربی مستقر در شهر «دوحه» گفت: «شورای همکاری خلیج فارس می تواند به منافع خود در این مبارزه آسیب برساند و در مقابل ایران، آسیب پذیرتر باشد.»

علت اولیه این کشمکش ها خبر یک رسانه دولتی قطر بود که گزارش داد که امیر در خصوص رویارویی با ایران هشدار داده است، و همچنین از حماس و حزب الله دفاع کرده است.

قطر این گزارش را تکذیب کرد و گفت خبرگزاری آن هک شده است، اما عربستان سعودی و امارات متحده عربی اجازه دادند رسانه های دولتی آنها این سناریو را ادامه دهند و دوحه را به خشم آورند.

این هیاهو اتهامات قدیمی را در مورد حمایت قطر از اخوان المسلمین زنده کرد. ریاض و ابوظبی همچنین گمان می کنند دوحه از نفوذ ایران ناراضی نیست.

قطر گفته است که «همیشه به نفع حفظ روابط قوی و برادرانه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» گام بر می دارد، و روابط خود با اخوان المسلمین را تکذیب کرده است.

برخی از تحلیلگران معتقدند ریاض و ابوظبی این انتقاد از قطر را در راستای تعمیق دوستی خود را با ترامپ و در مخالفت خود با ایران بیان کرده اند.

«گرد نانمان» استاد روابط بین الملل و مطالعات خلیج فارس در دانشگاه «جورج تاون» قطر گفت: «وقتی ترامپ پشتیبانی اغراق آمیزی در ریاض ارائه داد و گفت: «اجازه دهید ایران را منزوی کنیم»، سیگنالی به امارات متحده عربی و عربستان داد که جسارت کنند و قطر را هدف حملات خود قرار دهند.

«انور قرقاش» وزیر خارجه امارات متحده عربی در توییتر خود در روز یکشنبه نوشت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال عبور از بحران شدید جدیدی هستند که خطر بزرگی در آن وجود دارد.»

مسئولان خلیج فارس و مفسران خارج از قطر گفته اند مهم نیست که آیا این اظهارات جعلی بوده اند یا خیر چرا که در هر حال همبستگی قطر با این گروه ها را منعکس می کند.

در سرمقاله روزنامه سعودی الحیات در روز دوشنبه آمده بود: «اصرار دوحه برای انکار این مسئله حاشیه ای است چرا که در واقعیت قطر سیاست هایی را که تلاش می کند انکار کند، تایید کرده است.

یک مقام عربی حاشیه خلیج فارس با تاکید بر اینکه صبر و شکیبایی در این خصوص پایان یافته است، گفت: «آنچه مسلم است این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به رهبری ریاض به احتمال زیاد چنین انحرافی را اگر عمدی باشد تحمل نمی کنند، به خصوص اگر با ایران ارتباط با ایران باشد.»

نانمان گفت کویت و عمان به وضوح حامی اختلاف نیستند. او گفت: «این اختلافات در جهت منافع هیچ کس نیست زیرا به سنت درگیری فراتر از یک جنگ رسانه ای پیش می رود، اما گاهی اوقات این اتفاقات ادامه می یابد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.