اجلاس کشورهای عضو گروه هفت در ایتالیا در سایه اختلاف نظر بین کشورهای اروپایی و ژاپن از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد در سیسیل ایتالیا، نشست رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان با بیانیه ای ناقص به پایان رسید. از یک سو رئیس جمهور آمریکا از دادن تعهد برای اجرای توافق پاریس برای مقابله با گرمایش زمین شانه خالی کرد و از سوی دیگر حاضر شد به قوانین تجارت بین الملل پایبند باشد.

شرکت ‌کنندگان در چهل و سومین اجلاس هفت کشور مهم صنعتی جهان بر سر موضوعاتی چون محیط زیست، خط مشی تجاری و بحران پناهجویی مذاکره کردند.

همزمان با آغاز این نشست که در «تائورمینا» واقع در شهر «سیسیل» ایتالیا برگزار شد، «دونالد ترامپ» در پیامی توئیتری اعلام کرد که مهم ‌ترین موضوع مورد بحث این نشست تروریسم خواهد بود. این اظهار نظر رئیس جمهور آمریکا با آنچه کشورهای اروپایی و ژاپن مد نظر دارند، متفاوت است؛ زیرا «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس،«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور جدید فرانسه و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا بیش از هر چیز به بحث در باره تغییرات آب و هوایی و بحران پناهجویی امیدوار بودند.

رهبران آلمان، انگلیس، کانادا، آلمان، ژاپن، فرانسه و ایتالیا در بحث پایبندی به توافقنامه اقلیمی پاریس اختلاف‌ ها و بحث های تندی داشتند. آنها تلاش کردند تا دونالد ترامپ را به ماندن آمریکا در توافق پاریس مجاب کنند.

توافقنامه پاریس از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. این توافقنامه در چارچوب پیمان‌ نامه سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی تهیه و تصویب شد و قرار است از سال ۲۰۲۰ به حل مسائل مرتبط با گازهای گلخانه‌ ای بپردازد.

متن این توافقنامه در دسامبر ۲۰۱۵ تایید شد. هر کشوری که توافقنامه را به رسمیت شناخته است، ‌درجه‌ای از مشارکت ملی را برای خود تعیین می‌ کند. البته این مشارکت الزام ‌آور نیست و هیچ اجباری برای پایبندی به اهداف تعیین شده وجود ندارد.

در بیانیه پایانی این اجلاس بر هم ‌فکری این رهبران در دو موضوع اقتصاد جهانی و ادامه تحریم‌ ها علیه روسیه تاکید شد اما در موضوع تغییرات اقلیمی، طرف ‌ها نتوانستند به نقطه ‌ای مشترک دست یابند. عضویت روسیه در گروه هشت در سال ۲۰۱۴ پس از الحاق شبه جزیره «کریمه» به حالت تعلیق در آمد.

آنگلا مرکل پس از پایان نشست گروه هفت گفت مذاکرات درباره تغییرات اقلیمی بسیار دشوار بود و هنوز مشخص نیست که آمریکا به پیمان پاریس پایبند می ‌ماند یا خیر.

بیانیه پایانی اجلاس گروه هفت نشان می ‌دهد که رئیس جمهور آمریکا توافقنامه پاریس را نمی ‌پذیرد و در زمینه خط مشی تجاری و بحران پناهجویی هم با دیگر اعضای گروه هفت اختلاف نظر دارد.

ترامپ روز شنبه اعلام کرد که در هفته آینده درباره ماندن یا خروج کشورش از توافقنامه اقلیمی پاریس تصمیم می ‌گیرد.

امانوئل ماکرون که او هم چون ترامپ، برای نخستین بار در نشست گروه ۷ شرکت می ‌کرد، پس از اجلاس ابراز امیداوری کرد گفتگوهای میان شش رهبر حاضر در نشست با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را قانع کند که پیوستن به توافق پاریس برای مردم آمریکا هم سودمند است.

تنها دستاورد مثبت این اجلاس، توافق گروه هفت بر سر برنامه‌ های حمایت از تولیدات داخلی کشورها بود. در حالی که ترامپ در مبارزات انتخاباتی و همچنین در ماه ‌های اخیر بر اقدامات گمرکی برای حمایت از تولیدات داخلی کشورش تاکید می‌ کرد، دیگر اعضای گروه هفت با اقدامات سخت‌ گیرانه برای کالاهای خارجی مخالف ‌اند. آنها در این اجلاس به توافق رسیدند، با چنین اقداماتی مبارزه کنند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا و «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا نیز در این اجلاس شرکت داشتند. تاسک پیش ‌تر گفته بود که این نشست یکی از پرچالش ‌ترین اجلاس‌ های گروه هفت خواهد بود.

اجلاس گروه هفت تا چهار سال پیش با شرکت روسیه برگزار می ‌شد، اما پس از آغاز بحران اوکراین، روسیه به این اجلاس دعوت نشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.