پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نگاهی به انتخابات امروز در کره جنوبی؛

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شرایط جنگی

امروز در حالی انتخابات در کره جنوبی برگزار می شود که تداوم تنش ها در شبه جزیره کره میان دولت دونالد ترامپ و پیونگ یانگ بر آن سایه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه اکسپرس انگلیس گزارش داد در حالی که دولت «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی تهدید کرده است ششمین آزمایش هسته ای خود را انجام می دهد، همسایگان جنوبی آن امروز برای انتخاب رئیس جمهور خود پای صندوق های رای رفته اند.

رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی که پس از سقوط دولت «پارک گئون‌ هه» به دلیل رسوایی فساد زودتر از موعد برگزار می شود صبح امروز آغاز شده است.

در مجموع 13 کاندیدا در این انتخابات رقابت می کنند اما در اصل رقابت میان دو نفر است.

طبق نظرسنجی ها «مون جه این» نامزد ۶۴ ساله حزب دموکراتیک با گرایش چپ با فاصله قابل توجهی از نزدیک ترین رقیب خود، «آن چئول سو» رئیس حزب «میانه روی مردم» پیش است.

این انتخابات به دلیل تنش شدید با کره شمالی از نزدیک دنبال می شود. مون از حزب دموکراتیک کره خواستار افزایش تماس با کره شمالی است که برخلاف رویکرد رئیس جمهور قبلی است که تقریبا همه مناسبات با پیونگ یانگ را قطع کرد.

مون در انتخابات سال 2012 رقابت را با اختلاف اندک به پارک واگذار کرده بود.

وی صبح امروز سه شنبه پای صندوق رای به خبرنگاران گفت: «احساس می کنم نه فقط حزب من و خود من بلکه مردم بی صبرانه منتظر تغییر دولت هستند.»

آن، کاندیدای رقیب، هم در تجمع انتخاباتی خود گفته است که هنوز مطمئن است می تواند برنده شود.

«هونگ جون پیو» کاندیدای محافظه کار گفت این انتخابات «جنگی» است که در آن یک دولت چپ گرای همدرد کره شمالی یا دولتی که می تواند از آزادی ها محافظت کند، سر کار می آید.

پارک گئون هه اولین رئیس جمهور کره جنوبی است که با استیضاح برکنار می شود. او قرار است به اتهام رشوه خواری و سوءاستفاده از قدرت محاکمه شود؛ این در حالی است که او هرگونه تخلفی را رد کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری در کره تک مرحله ‌ای است و کاندیدای حائز اکثریت نسبی آراء، برای یک دوره پنج ساله بالاترین مقام این کشور خواهد بود.

همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری در کره جنوبی، مقامات پیونگ‌ یانگ درباره انتخاب مجدد حزب محافظه‌ کار در این کشور هشدار دادند.

دولت کره شمالی روز سه ‌شنبه از مردم کره جنوبی خواست تا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور «عصر جدیدی از اتحاد» را انتخاب کنند و سیاست رویارویی که به وسیله حزب محافظه ‌کار این کشور طی 10 سال گذشته به کار گرفته شده را متوقف کنند.

در یادداشتی که در روزنامه دولتی کره شمالی منتشر شد، پیونگ‌ یانگ «روابط غم ‌انگیز فعلی» میان دو کشور که باعث افزایش تنش نظامی و سیاسی میان دو کشور با نژاد مشابه شده است را محکوم کرد.

دولت کره شمالی درباره وقوع جنگ هسته ‌ای به دلیل رویکردی که به وسیله حزب آزادی کره جنوبی اتخاذ شده، هشدار داد.

وزارت دفاع کره جنوبی هم با انتشار اعلامیه ای تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور در زمان برگزاری انتخابات به حال آماده باش درآمده اند و با هر تحرک و تهدید احتمالی کره شمالی مقابله خواهند کرد.

این در حالی است که دونالد ترامپ نیز پس از آنکه ناوگان خود را به منطقه اعزام کرده است، در خصوص اقدام نظامی احتمالی علیه کره شمالی هشدار داده است.

اگر ترامپ خط مشی تندی را علیه کره شمالی دنبال کند، رویکرد مون - در صورت انتخاب - می تواند باعث تنش میان سئول و واشنگتن شود. شرایط برای تغییر سیاست خارجی کره جنوبی در حال رقم خوردن است و دو کشور کره شمالی و چین از وضعیت موجود استقبال گرمی می کنند.

چین بسیار امیدوار است که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، کره جنوبی برنامه استقرار سامانه موشکی «تاد» را برای همیشه متوقف سازد.

کره شمالی و جنوبی پس از جنگ خونین سالهای 1950 تا 1953 میلادی و پایان حاکمیت ژاپن بر کره، تاکنون موفق به امضای پیمان صلح نشده اند و شرایط آنان به همین دلیل، همچنان در وضعیت سرد و شکننده ای قرار گرفته و گاهی تا مرز شروع مجدد جنگ پیش رفته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.