پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با توجه به نتایج منفی برگزیت و پیروزی ترامپ؛

آیا پوپولیسم اروپا به پایان خود نزدیک می شود؟

برای مقابله با موج پوپولیسم رو به افول در اروپا، به اصلاحات در پاریس و رم نیاز است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: از دید بسیاری از مفسران انگلیسی - آمریکایی، پوپولیسم تهدید واقعی برای ثبات سیاسی و اقتصاد کلان در قاره اروپا است. نیروهایی که انگلیس را به سمت خروج از اتحادیه اروپا سوق دادند و «دونالد ترامپ» را در انتخاب ریاست جمهوری انتخاب کردند، قادر به ایجاد ویرانی های مشابهی در دیگر کشورهای اروپایی هستند.

با این حال این لزوما همان دیدگاه سیاستمداران، بانک های مرکزی، تاجران و اقتصاددانان در  اتحادیه اروپا نیست. در گردهمایی اقتصادی سالانه «آمبروستی» در سواحل دریاچه «کومو» در هفته گذشته، بحث های زیادی در مورد این تئوری شد که پوپولیسم در مقایسه با بی اعتمادی و سوء تفاهمی که دولت ها و رای دهندگان ملی به یکدیگر دارند از اهمیت کمتری برخوردار است.

این مسئله که قدرت پوپولیسم کاهش یافته است تا حدی بر این استدلال تکیه دارد که نتیجه همه پرسی برگزیت و پیروزی ترامپ آن طور که انتظار می رفت مخالفان اتحادیه اروپا را تحریک به اقدام نکرده است. به استثنای ایتالیا، حمایت عمومی از ماندن در اتحادیه اروپا و یورو به طور کلی در سراسر قاره اروپا قوی تر از زمان قبل از برگزاری همه پرسی انگلیس شده است.

حتی در ایتالیا هم نشانه هایی دیده شده که جنبش پنج ستاره، یک از مدعیان قدرت  در  انتخابات اوایل 2018، از تعهد خود برای ترک یورو عقب نشینی کرده است. در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بهبود اقتصادی در حال شکل گیری است و بیکاری در منطقه یورو به پایین ترین سطح خود در هشت سال گذشته رسیده است.

نتایج انتخابات ها نشان نمی دهد که پوپولیسم اوضاع خوبی داشته باشد. «پودموس» حزب چپ رادیکال اسپانیا پس از نتیجه انتخابات برگزیت در انتخابات عمومی حمایت خود را از دست داد. نامزد راست افراطی اتریش نیز نتوانست در انتخابات دسامبر گذشته موفق شود. در انتخابات پارلمان هلند در ماه گذشته نیز هیچ موفقیتی برای راست های افراطی به دست نیامد.

اگر «مارین لوپن» رهبر راست افراطی جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برنده شود، امیدهای بسیاری ناامید خواهد شد. با این حال نظر سنجی ها نشان داده است که او در دور دوم انتخابات این کشور که قرار است در تاریخ 7 مه برگزار شد به «امانوئل ماکرون» نامزد میانه مستقل خواهد باخت. در آلمان نیز حمایت از حزب «جایگزین برای آلمان» کاهش بسیاری یافته است. انتخابات پارلمانی آلمان قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود.

با وجود این روند، چشم انداز اروپا به شکل یکنواختی خوب نیست. اگر بحران منطقه یورو  شکافی بین طلبکاران در شمال و بدهکار در جنوب ایجاد کند، امکان برخورد میان کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا در غرب اروپا و کشورهای مرکز و شرق اروپا، به ویژه مجارستان و لهستان وجود دارد.

این برخورد ممکن است با ارائه پیش نویس بودجه 2027-2021 اتحادیه اروپا تشدید شود. اروپایی ها در غرب تمایل به همکاری صرف دارند؛ در حالی که کشورهای در شرق تمایل دارند صرفا ذینفع باشند. برگزیت به ندرت در این زمینه سودمند خواهد بود.

تندترین اختلافت در اتحادیه اروپا اغلب در مورد پول است. بنابراین مسلما بزرگترین اختلاف بر سر بودجه خواهد بود. بخش زیادی از بودجه صرف کمک های منطقه ای و یارانه های کشاورزی می شود؛ اما مهم ترین چالش های اتحادیه اروپا در مورد نوآوری های تجاری، سیاست مهاجرت منسجم و امنیت داخلی و خارجی است.

بین آلمان، هلند و دیگر کشورها که خواهان رعایت دقیق قوانین منطقه یورو درمورد انضباط مالی هستند و کشورهای جنوب اروپا که این آیین نامه را محدودکننده می دانند، تنش هایی در گرفته است. آلمان تا زمانی که مظنون باشد که فرانسه و ایتالیا در مورد اصلاحات اقتصادی و کاهش بدهی ها دو دل هستند، در برابر انعطاف پذیری مالی و اتحادیه بانکی کامل مقاومت خواهد کرد.

برای این تغییر، فرانسه و ایتالیا باید دولت های اصلاح طلبی را برگزینند تا به وعده های خود عمل کنند. بنابراین اگر پوپولیسم واقعا یک تهدید رو به افول باشد، چشم انداز اتحادیه اروپا ممکن است در طول 12 ماه آینده بهتر از انتظارات تلخ مربوط به سال 2016 باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.