حمله نظامی آمریکا به سوریه در روز جمعه کار نظامیان آمریکایی که با گروه داعش در سوریه می جنگند را پیچیده می کند و آنها را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: جنگنده های آمریکایی و جنگنده های وابسته به ائتلاف بین المللی ضد داعش از ماه سپتامبر سال 2014 و زمانی که بمباران های نخست خود را به مواضع جهادی ها در عراق و سوریه آغاز کردند، تا کنون در آسمان شمال شرق سوریه در پرواز هستند.

آمریکا نزدیک به 900 مشاور نظامی و نیروی ویژه و نیز متخصصان توپخانه از نیروی زمینی را در همین منطقه برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه که از افراد مسلح کرد و عرب تشکیل شده و با داعش می جنگند، مستقر کرده است.

پیش از این نیروهای آمریکایی از ارتش سوریه نمی ترسیدند لیکن بمباران پایگاه هوایی «الشعیرات» در مرکز سوریه در روز جمعه ترس بسیاری را از تغییر در موضع دولت سوریه یا هم پیمان قوی اش یعنی روسیه برانگیخته است.

یک مسئول نظامی بلندپایه آمریکایی صبح روز جمعه به روزنامه نگاران گفت:«بی تردید تدابیری برای حمایت نیروهای مان در سوریه اتخاذ کردیم» وی که نخواست نامش فاش شود افزود که «تا کنون نشانه ای مبنی بر افزایش تنش یا حمله یا اطلاعات جاسوسی درباره اقدامی برای واکنش به حمله آمریکا وجود ندارد.»

روسیه که به لحاظ نظامی از ماه سپتامبر 2015 از سوریه حمایت می کند، در این کشور هواپیماهای نظامی موشک های هوایی از نوع اس 300 و اس 400 که به کارآیی و تاثیرگذاری معروف هستند، مستقر کرده است.

با وجود این، محدود بودن حمله آمریکا باعث می شود که خطرات افزایش تنش نظامی علیه نیروهای آمریکایی کم شود.

روشن کردن استراتژی

برخلاف خواسته «بازهای» آمریکایی که فلج کردن هوایی سوریه را می خواهند، دولت آمریکا به هدف قرار دادن فقط یک پایگاه هوایی بسنده کرد که مدعی است هواپیماهای سوری که حمله شیمیایی را روز سه شنبه پیش در شهر «خان شیخون» در شمال غرب سوریه انجام دادند از آن به پرواز در آمدند.

مسئولان آمریکایی گفتند که آنها به روسیه قبل از حمله اطلاع دادند که این حمله محل استقرار نیروهای روسیه و تجهیزات شان در این پایگاه نظامی را هدف قرار نمی دهد.

«کریستین ورموث» مسئول سابق در پنتاگون در دوره دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا که به عنوان کارشناس در مرکز پژوهش های استراتژیک و بین المللی«سی اس آی اس» فعالیت می کند می گوید:« من بر این باور نیستم که در حال حاضر خطری مبنی بر هدف قرار جنگنده های ما توسط روسیه یا سوریه وجود داشته باشد.»

ورموث می افزاید که تلاش برای حمله به نیروهای آمریکایی در شمال سوریه خطرات زیادی دارد.

لیکن وی می گوید که خطر واقعی در این نهفته است که دولت ترامپ به گردابی از حملات جدید علیه نظام حاکم بر سوریه بدون داشتن هر گونه استراتژی واقعی یا هدف مشخص کشیده شود. وی تأکید کرد که اساس استراتژی آمریکا واضح و روشن نیست.

ورموث این پرسش را مطرح می کند که «آیا حمله روز جمعه فقط یک حمله به منظور نشان دادن آمادگی ما برای استفاده از زور است»در صورتی که حمله شیمیایی رخ دهد  یا اشاره ای به «تغییر عمدی» در سیاست آمریکا و رفتن به سمت تکیه بر قاطعیت بیشتر در مواجهه با دولت سوریه است؟

در انتظار  روشن شدن این استراتژی تنها پیامد حمله برای نیروهای آمریکایی اعلام روسیه مبنی بر تعلیق تفاهم هماهنگی برای جلوگیری از وقوع حوادث برای هواپیماهای دو کشور در آسمان سوریه است.

ورموث تأکید کرد که همین اقدام عملیات آمریکا علیه داعش را پیچیده می کند.

وی افزود که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که روز سه شنبه به مسکو می رود به احتمال زیاد تلاش می کند که این تفاهم از سر گرفته شود.

صبح روز جمعه یک مسئول نظامی آمریکایی گفت که نظامیان روس تماس شان با نظامیان آمریکایی را قطع نکردند و تأکید کرد«همچنان خط تماس را مورد استفاده قرار می دهیم و کسی هست که جواب بدهد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.