برخی گزارش های پشت پرده نشان می دهد مصر تلاش دارد تا با میانجی گری بحرین با عربستان سعودی آشتی کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری العربی الجدید در گزارشی نوشت: به گفته منابع دولتی مصر، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین دیدار خواهد کرد تا شکاف ایجاد شده در روابط بین قاهره و ریاض را ترمیم کند.

رهبران عرب در قاهره دیدار خواهند کرد تا در مورد تحولات اخیر در خاورمیانه و همچنین روابط بین بحرین و مصر با هم گفت و گو داشته باشند.

یک منبع دولت مصر گفت در این جلسه بیشتر تمرکز بر بهبود روابط آسیب دیده بین مصر و عربستان سعودی پیش از اجلاس سالانه اتحادیه عرب در روز چهارشنبه خواهد بود.

این منبع به شرط ناشناس ماندن گفت: «بحرین نزدیک ترین کشور حوزه خلیج فارس به عربستان سعودی است و رابطه قوی با مصر دارد. بنابراین بهترین موقعیت را برای میانجیگری بین این دو دارد.»

او گفت که این نشست به اهمیت دیدار ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با سیسی در حاشیه اجلاس آتی اتحادیه عرب خواهد پرداخت و اینکه این فرآیند باید یخ روابط بین دو کشور را بشکند.

این منبع افزود: «کشورهای حوزه خلیج فارس فکر می کنند لازم است که در این زمان هیچ اختلافی با مصر وجود نداشته باشد تا کشورهای عربی بتوانند در پایان دادن به بحران های جاری در منطقه تمرکز کنند.»

رژیم سیسی بلافاصله پس از کودتای نظامی علیه «محمد مرسی» رهبر سابق اخوان المسلمین در سال 2013 با میلیاردها دلار کمک از سوی عربستان سعودی مواجه شد.

اما بلافاصله اختلافاتی میان مقامات این دو کشور بر سر سوریه و دیگر مسائل دیده شد.

عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی معارضان(گروه های) مسلح سوریه است؛ در حالی که مصر از ترس اسلام گراهای افراطی در صفوف تروریست های سوریه، به یک راه حل سیاسی برای حفظ «بشار اسد» در قدرت می اندیشد.

در عین حال، ملک سلمان روابط نزدیک تری با ترکیه و قطر دارد که روابط پرتنشی با مصر داشته اند.

در نقطه دیگری، عربستان سعودی امیدوار بود که مصر برای کمک به ائتلاف به رهبری عربستان در یمن نیروهای زمینی اعزام کند. اما مصر این کار را نکرد. در عوض، عربستان سعودی در ماه اکتبر به طور ناگهانی کمک های نفتی به مصر را تنها چند روز پس از اینکه قاهره از قطعنامه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سوریه پشتیبانی کرد، قطع کرد.

بر اساس این قرارداد نفتی، عربستان سعودی در ماه آوریل سال 2016 موافقت کرده بود که به مدت پنج سال ماهانه 700 هزار تن سوخت با شرایط بازپرداخت آسان به مصر تحویل دهد.

ارسال این محموله چند روز پیش از سر گرفته شد که نشان می دهد روابط حسنه دو کشور ممکن است در آستانه اجلاس کشورهای عربی به سمت بهبود پیش رفته باشد.

«عمر عدلی» تحلیلگر در بخش خاورمیانه مرکز «کارنگی» مستقر در شهر قاهره گفت که دو کشور اولویت های متفاوتی دارند و عربستان سعودی بر ایران به عنوان رقیب اصلی خود در منطقه متمرکز شده است.

در عین حال، مصر به دنبال مبارزه با اخوان المسلمین به عنوان جنبشی است که قاهره آن را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.