نیروهای عراقی در آخرین مراحل پیشروی در غرب موصل، مناطق جدیدی را آزاد کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز گزارش داد: نیروهای عراقی در آخرین مراحل پیشروی در غرب موصل، مناطقی جدید را آزاد کرده و به مسجد «النوری» واقع در بخش قدیمی شهر موصل، نزدیک شدند.

نیروهای عراقی که تمرکز خود را بر روی بازپس گیری مسجد جامع موصل گذاشته اند توانسته اند یک پل مهم و راهبردی موصل را که شرق موصل را به شهر قدیمی آن وصل می کرد، آزاد کنند.

پلیس فدرال و نیروی واکنش سریع عراق اوایل هفته جاری اعلام کردند که به محله قدیمی وارد شدند.

نیروهای عراقی از صبح امروز در آخرین مراحل آزادسازی کامل موصل، دو روستا را در غرب این استان آزاد کردند.

نیروهای عراقی سپس به سمت ساختمان های مسکونی «الیرموک» پیشروی کردند و گذرگاه هایی امن برای خروج غیر نظامیان ایجاد کردند.

شماری از نیروهای عراقی نیز برای پاکسازی دروازه «باب الطوب» در موصل اعزام شدند که این نیروها، سرکرده نظامی داعش به نام «ابوعبدالرحمن الانصاری» را از پای در آوردند.

از سوی دیگر فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد که پل قدیمی موصل به دست نیروهای عراقی افتاد و این نیروها در حال پیشروی به سمت «رأس الخور» هستند. فرمانده پلیس فدرال عراق همچنین از آزادسازی ساختمان اداره گذرنامه در منطقه باب الجدید واقع در مرکز موصل خبر داد.

سخنگوی پلیس فدرال گفت: نیروهای ما پیشروی های پیاپی ای داشته اند. و ما اکنون در 800 متری مسجد جامع هستیم.»

فتح این مسجد پیروزی بزرگی خواهد بود.

«حیدر العبادی» نخست‌ وزیر عراق اعلام کرده است که عملیات آزادسازی غرب موصل از دست داعش در مرحله پایانی خود قرار دارد.

عبادی گفت آن دسته از تروریست‌ ها که تسلیم شوند محاکمه خواهند شد، اما آنهایی که به مبارزه با نیروهای عراقی ادامه ‌دهند، قطعا کشته می شوند.

وی ادامه داد: «ما بسیار مراقب هستیم، حتی در مورد خانواده‌ های داعشی ها. ما از آنها مراقبت می ‌کنیم، اما نه از تروریست‌ ها. ما تروریست ‌های داعش را هدف قرار خواهیم داد. ما با آنها مبارزه می‌کنیم و چنانچه دستگیر شوند مورد دادرسی عادلانه خواهند بود و اگر به مقاومت ادامه دهند، کشته خواهند شد.»

وی افزود که شمار آوارگان کماکان از آنچه پیش بینی می شد، پایین ‌تر است. بر اساس آمار سازمان ملل، دست‌ کم 50 هزار نفر ظرف چهار هفته گذشته از موصل گریخته ‌اند. سازمان بین‌المللی مهاجرت این رقم را دست ‌کم 80 هزار نفر اعلام کرده است.

عناصر داعش از ترس سقوط آخرین سنگرهایشان در موصل، مردم و غیرنظامیان این شهر را به گروگان گرفتند و از آنها به عنوان سپر انسانی در برابر پیشروی نیروهای عراقی استفاده کردند.

داعش تهدید کرده است که افرادی را که حین فرار از شهر دستگیر کند، اعدام خواهد کرد. نیروهای عراقی از اکتبر گذشته عملیات آزادسازی موصل را آغاز کرد. نیروهای عراقی در ژانویه سال جاری بر شرق موصل مسلط شدند و در 19 فوریه پیشروی به سمت غرب را آغاز کردند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.