در حالی که هنوز جوهر امضای فرمان اجرایی ترامپ برای ممنوعیت ورود شش کشور عمدتا اسلامی به آمریکا هنوز خشک نشده و اعتراضات مرتبط با آن هنوز ادامه دارد، دستور رئیس جمهور برای استعفای 46 دادستان اوباما همه را شوکه کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «جف سشنز» دادستان کل آمریکا به دنبال برکناری 46 دادستان فدرال که «باراک اوباما» منصوب کرده بود، است.

«سارا ایسگور فلورس» سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد: «بسیاری از دادستان های منصوب شده توسط اوباما مناصب خود را ترک داده اند اما از حدود 46 دادستان که در هفته های اول در دولت ترامپ بوده اند، خواسته شده تا استعفا دهند. تا زمانی که دادستان های جدید آمریکا مورد تأیید قرار گیرند، دادستان های کنونی و شاغل در دفاتر دادستانی آمریکا به انجام وظایف خود در حوزه تحقیق و بازجویی، پیگرد قضایی و پیشگیری و مقابله با جرائم خشونت آمیز ادامه خواهند داد».

تا جمعه شب دادستان هایی در سراسر این کشور - از جمله در ایالت های«نیوجرسی، رود آیلند، مینه سوتا و آرکانزاس» - استعفای خود را اعلام کرده بودند.

اینکه 93 دادستان آمریکا پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید پست خود را ترک کنند اتفاق تازه ای نیست، اما خروج آنها به صورت خودکار نیست و لزوما همه در یک زمان اتفاق نمی افتد.

«راد روزنشتاین» یک دادستان منصوب شده توسط «جورج دبلیو بوش» از ایالت «مریلند» در دولت اوباما هم کار خود را ادامه داد و اکنون هم نامزد معاونت دادستان کل در دولت ترامپ است.

«پیتر کار» یک سخنگوی وزارت دادگستری گفت: دونالد ترامپ از روزنشتاین خواسته است به کار خود ادامه دهد.

«پریت بهارارا» دادستان شهر «منهتن» یکی از 46 دادستانی است که درخواست از وی برای برکناری سر و صدای زیادی به پا کرده است. پیشتر ترامپ با ابقای بهارارا در سمت خود موافقت کرده بود اما سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا درخواست استعفای بهارارا را هم تایید کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا در نهایت با همه استعفاها موافقت خواهد شد یا خیر.

این اقدام شبیه به کاری است که «ژانت رنو» دادستان کل وقت در سال 1993 انجام داد. او پس از آغاز به کار، تمامی دادستان های منصوب شده توسط جورج دبلیو بوش را برکنار کرد. در آن زمان سشنز دادستان آمریکا در منطقه جنوبی ایالت «آلاباما» بود.

دادستان های آمریکا، دادستان های فدرالی هستند که به پیشنهاد سناتورهای محلی و توسط رئیس جمهور معرفی می شوند و مسئولیت پیگیری جنایات مربوط به قلمروی تحت نظارت خود را دارند. آنها به وزارت دادگستری در واشنگتن معرفی می شوند.

به نظر می رسد درخواست برای استعفای گروهی دادستان ها، راهی برای اطمینان از این موضوع باشد که سشنز تیمی از دادستان های جدید فدرال در اختیار دارد که می توانند دستور کار مشترکی را در اختیار داشته باشند.

در همین حال، «چاک شومر» رهبر حزب دموکرات در مجلس سنای آمریکا ضمن ابراز نارضایتی از تصمیم دولت ترامپ خاطر نشان کرد این تصمیم در تحقیقات قضایی جاری خلل ایجاد می‌کند.

شومر که یکی از منتقدان پروپا قرص ترامپ است، افزود: «درست است که پیشتر روسای ‌جمهور آمریکا دادستان ‌های مورد نظر خود را در سراسر کشور انتخاب کرده ‌اند اما همواره این کار را به نحوی انجام داده ‌اند که در روند تحقیقات کشور خللی وارد نشود. آنها استعفانامه هایشان را ارائه می‌ کنند اما دادستان‌ ها اجازه دارند تا زمانی که جانشین‌ شان تأیید نشده است، در سمت خوب باقی بمانند.»

وی ادامه داد: «با درخواست برای استعفای فوری تمامی دادستان ‌ها آن هم پیش از تایید یا معرفی جانشین آنها، در پرونده‌ ها و تحقیقات جاری کشور اختلال ایجاد می شود و اجرای عدالت به تعویق می افتد. این کار ما را سردرگم کرده است.»

«دایان فین ‌اشتاین» عضو کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا هم با انتقاد از ناگهانی بودن درخواست سشنز اظهار داشت: «در دولت‌ های گذشته، انتقال‌ های منظم به دادستان‌ های آمریکا اجازه می ‌داد پست خود را به تدریج ترک کنند. این اقدام با هدف حفاظت از استقلال دادستان‌ های ما و جلوگیری از ایجاد اختلال در پرونده ‌های فدرال صورت می‌ گرفت. اما این کار ترامپ ما را شگفت زده کرد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.