در حالی که یک روز از مراسم تحلیف «دونالد ترامپ» گذشته است، صدها هزار آمریکایی شب گذشته در پایتخت این کشور و شمار زیادی نیز در کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی علیه رئیس جمهور جدید آمریکا شعار دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: زنان و مردان در تمامی سنین در خیابان های شهر «واشنگتن دی.سی» در اعتراض به مسائلی چون حقوق زنان، مهاجرت و ... تظاهرات کردند. این تظاهرات در مسیر کنگره تا کاخ سفید طی شد حتی به خیابان پنسیلوانیا که محل اقامت رئیس جمهور جدید است نیز کشیده شد.

معترضان نوشته هایی با مضمون «حقوق زنان، حقوق بشر است» و «دیوارها را خراب کنید، دیوار نسازید» در دست داشتند.

«سوفی واکر» رهبر حزب برابری زنان به الجزیره گفت که معترضان در یک نمایش وحدت جمع شدند.

واکر افزود: «ما در اعتراض به نفرت و دودستگی که دونالد ترامپ به عنوان سیاست در پیش گرفته، اینجا هستیم.»

وی تصریح کرد: «ما برای راهپیمایی علیه بیگانه ستیزی رو به افزایش در این کشور هستیم. ما برای راهپیمایی علیه عادی سازی نژادپرستی و زن ستیزی و تبعیض جنسی اینجا هستیم.»

بسیاری از شرکت کنندگان کلاه صورتی به سر داشتند که به اذعان ترامپ به ارتکاب تجاوز جنسی علیه زنان در یک ویدئویی اشاره داشت که هفته قبل از انتخابات سراسری پخش شد.

در آن ویدئو ترامپ اذعان داشته بود که بدون رضایت زنان آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده بود که این کار او جرقه خشم را در میان مردم زد.

«مونیکا موران» که به همراه دخترش از شهر «ماساچوست» برای شرکت در این تظاهرات آمده بود، گفت که او نگران است که ترامپ بودجه های اختصاص داده شده برای مقابله با خشونت علیه زنان را قطع کند.

او به الجزیره گفت: «ما می دانیم یک سوم یا یک چهارم زنان در طول عمر خود با خشونت خانگی روبه رو می شوند و ما می دانیم که این برنامه ها موثر هستند. اگر این صندوق تامین مالی نشود، زنان بیشتری قربانی خواهند شد.»

این اعتراضات از عمق خشم ملتی بر می خیزد که هنوز زخم هایی که در فصل مبارزات انتخاباتی خورده اند، التیام نیافته است.

اگر چه مقامات در واشنگتن دی سی شمارش جمعیت معترضان را اعلام نکرده اند، سازمان دهندگان این اعتراضات از مشارکت یک میلیون نفری - چهار برابر پیش بینی های اولیه – خبر داده اند که که جمعیت زیادی در سراسر کشور به این تظاهرات پیوسته اند.

بیش از نیم میلیون نفر از مردم نیز به خیابان های شهر «لس آنجلس» و تعداد مشابهی نیز در شهر «نیویورک» جمع شده بودند. تظاهرات هایی نیز در شهرهای «شیکاگو»، «دالاس»، «سان فرانسیسکو»، «دنور»، «سنت لوئیس» و دیگر مناطق برگزار شد.

تظاهرات های جهانی

دامنه تظاهرات علیه سخنان تبعیض آمیز ترامپ به کشورهای استرالیا، انگلیس، آلمان، ژاپن، فرانسه و دیگر کشورها هم کشیده شد.

در کنیا، صدها نفر از معترضان در شهر «نایروبی» پلاکاردهایی در دست داشتند و ترانه اعتراضی آمریکایی را سر می دادند.

در «سیدنی» به عنوان بزرگترین شهر استرالیا، 3000 مرد و زن برای تظاهرات در «هاید پارک» قبل از راهپیمایی به سمت کنسولگری آمریکا تجمع کردند؛ در حالی که سازمان دهندگان گفته اند 5000 نفر نیز در شهر «ملبورن» تظاهرات کردند.

در ژاپن نیز صدها نفر از مردم - از جمله بسیاری از مهاجران آمریکایی - به تظاهرات در شهر «توکیو» پیوستند.

در انگلیس نیز بیش از 100 هزار نفر در میدان «ترافالگار» لندن تجمع کردند و خواستار حقوق برابر شدند.

در شهر «وین» اتریش نیز در حدود دو هزار نفر راهپیمایی کردند.

در شهر «استکهلم» پایتخت سوئد، چندین هزار نفر جمع شدند تا از حقوق زنان و حقوق بشر حمایت کنند و با آمریکایی ها ابراز همبستگی کنند.

نظرسنجی اخیر شبکه خبری ای بی سی /  روزنامه واشنگتن پست نشان داده است فقط 40 درصد از آمریکایی ها از ترامپ حمایت می کنند که پایین ترین میزان محبوبیت رئیس جمهور تازه وارد در آمریکا در دهه 1970 تاکنون محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.