گذشت پنج روز از اجرای حمله بدون آن که مهاجم دستگیر شود تاکیدی بر شکست دستگاه امنیتی ترکیه و همه تدابیر اضطراری است که اتخاذ کرد و شامل استقرار ده ها هزار نیروی امنیتی مخفی و رسمی علنی در سراسر استانبول برای جلوگیری از این گونه حملات و نیز تمدید حالت فوق العاده است.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به رسیدن عامل حمله خونین به باشگاه شبانه در استانبول به شهر «الرقه» در سوریه پرداخت و نوشت: اگر اخباری که درباره عامل حمله خونین به باشگاه شبانه یا رستوران  (هر طور که دل تان بخواهد آن را بنامید) در شهر«استانبول» ترکیه که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت،مبنی بر موفق شدن اش برای رسیدن به شهر«الرقه» پایتخت داعش در شرق سوریه درست باشد، این شکست بزرگ و به تمام معنای کلمه برای سازمان امنیت ترکیه به شمار می رود.

گزارش های خبری که چه بسا رسانه های گروه تروریستی داعش به عمد آنها را به بیرون درز دادند ، حکایت از آن دارند که وی به شهر الرقه رسیده است و جشن هایی به همین مناسبت روز گذشته-چهارشنبه- برپا شده است اما هنوز این اخبار توسط هیچ منبع موثقی در این گروه تأیید نشده است و بعید نمی دانیم که احتمال دارد این اخبار درز کرده به بیرون برای گمراه کردن باشد.

آقای «ویس قایناق» معاون نخست وزیر ترکیه امروز –پنج شنبه- برای نخستین بار از زمان وقوع حمله در نیم ساعت پس از بامداد روز یکشنبه فاش کرد که مهاجم به اقلیت«اویغور»  تعلق دارد که متمرکز در منطقه «شینجیانگ»در غرب چین هستند و این منطقه در ترکیه «ترکستان شرقی» نامیده می شود و آقای قایناق در گفت و گوی تلویزیونی که امروز پخش شد، فرار مهاجم به خارج را بعید ندانست.

گذشت پنج روز از اجرای حمله بدون آن که مهاجم دستگیر شود تاکیدی بر شکست دستگاه امنیتی ترکیه و همه تدابیر اضطراری است که اتخاذ کرد و شامل استقرار ده ها هزار نیروی امنیتی مخفی و رسمی علنی در سراسر استانبول برای جلوگیری از این گونه حملات و نیز تمدید حالت فوق العاده است که از ماه جولای گذشته (زمان وقوع کودتای نافرجام) به مدت سه ماه دیگر است. این پنج روز چه بسا برای فرار مهاجم به خارج و به غرب یا به سمت یونان یا بلغارستان  یا سوریه در شرق کافی است آن هم در حالی که وی وابسته به گروه تروریستی داعش است که بستر قدرتمندی در پایتخت ترکیه و دیگر شهرهای این کشور دارد و دارای مهارت های بالایی در زمینه عملیات قاچاق سلاح و افراد با هم دارد.

درست است که دستگاه امنیتی ترکیه تا کنون 36 نفر را از جمله همسر مهاجم که با دو فرزندشان در شهر«قونیه» زندگی می کند را دستگیر کرده است لیکن این به معنای آن نیست که همه آینها در حمله خونین استانبول دست دارند به ویژه آن که کارکنان رستوران که مالک آن در گفت و گو با یکی از خبرگزاری های خصوصی ترکیه اذعان کرد که عامل حمله مبلغی پول از آنها قرض گرفت تا کرایه تاکسی که وی را به منطقه «ریتنبورنو»در بخش اروپایی شهر منتقل کرد را بپردازد.

این شکست امنیتی چه بسا گروه تروریستی داعش را که علیه ترکیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که وی را در بیانیه اخیرش «همپیمان صلیبی ها»نامید، تشویق کند و این گروه در اصل نیازی به چنین تشویقی برای انجام حملات مشابه ندارد. این شکست داعش را تشویق می کند تا برای انتقام از دخالت نظامی اردوغان برای از بین بردنش در شهر «الباب» پس از شهر«جرابلس» در سوریه و حمایت هوایی هواپیماهای آمریکایی از نیروهای «سپر فرات»ترکیه برای حمله زمینی به این گروه دست به اقدام بزند.

بی تردید «هیبت» امنیتی ترکیه به دلیل این حمله در زمانی که کشور نیاز به امنیت و ثبات برای توقف حالت وخامت سریع کنونی در اوضاع اقتصادی دارد، به شدت آسیب دید. شکست نیروهای امنیتی در جلوگیری از وقوع حمله و شکست در دستگیری عامل  آن باعث می شود بسیاری در سفر به استانبول پایتخت تاریخی و گردشگری ترکیه تردید کنند، سفر به دیگر شهرها و تفریحگاه ها که دیگر جای خود دارد و این همان چیزی است که مهاجم و انفجارهای سابق می خواستند به آن برسند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.