از ژانویه سال جاری میلادی با اجرایی شدن توافق هسته ای ایران (برجام) تحریم های این کشور لغو، و راه برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران باز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری انگلیسی «انرژی وویس» در گزارشی نوشت: در 16 ژانویه 2016  ایران روز اجرای توافق هسته ای را جشن گرفت. این روز نقطه عطف بزرگی در تاریخ محسوب می شد که پس از آن اکثر تحریم های ایران برداشته شد و راه برای ورود شرکت های خارجی به ایران باز شد.

از زمان آغاز اجرای برجام، ایران به جایگاه واقعی خود به ویژه در بخش انرژی بازگشته است.

در آن تاریخ، تحریم های خارجی علیه این کشور برداشته شد و راه برای واردات نفت ایران به اروپا و سرمایه گذاری شرکت های غرب در بخش نفت و گاز ایران باز شد.

برای بخش نفت و گاز انگلیس که در مسیر یک آشفتگی بی سابقه حرکت می کند، لغو تحریم های ایران فرصتی استثنایی محسوب می شود.

ایران به وضوح از قصد خود برای افزایش قابل ملاحظه میزان تولید نفت و تجارت بین المللی خبر داده است.

«جامی استارک» از شرکت حقوقی اسکاتلندی «برنس پاول» می گوید: «ما سخت در تلاش هستیم تا فرصت هایی که ممکن است به سرعت در ایران ظهور کند را به مشتریانمان نشان دهیم و به آنها تضمین دهیم که اهداف تجاری آنها در ایران در یک چارچوب قانونی سازگار و قوی ریشه دارد. برای کمک به حفظ اهداف مشتریانمان در انگلیس، ما ماه آینده به تهران سفر خواهیم کرد تا ارتباطاتمان را با ایران تحکیم بخشیم.»

شرکت «شل» قراردادی را با ایران امضا کرده که می تواند راه را برای همکاری در زمینه پتروشیمی باز کند.

ایران و شل تفاهم نامه ای را در همین راستا امضا کرده اند.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که تولید نفت ایران از ژانویه تا سپتامبر یعنی ظرف مدت 9 ماهه نخست سال 2016 با 18.8 درصد افزایش به سه میلیون و 920 هزار بشکه در روز رسید.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران به همراه میعانات گازی در ماه سپتامبر به چهار میلیون و 170 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن شاهد رشد 870 هزار بشکه ‌ای در روز بوده است.

این نهاد آمریکایی در گزارش خود آورده است که تولید نفت ایران در ماه سپتامبر، بیشترین رقم از دهه 1980 میلادی به بعد می‌ باشد.

بر اساس گزارشات اوپک و سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام ایران در ماه سپتامبر در حدود سه میلیون 650 هزار بشکه در روز بوده است.

همچنین انتظار می ‌رود صادرات نفت سنگین ایران تا سه سال آینده به 700 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

در گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا همچنین عنوان شده که ایران قصد دارد تولید نفت خود را ظرف مدت دو تا سه سال آینده به پنج میلیون بشکه در روز - یعنی حداقل بیش از یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز نسبت به سال 2010 - افزایش دهد.

ایران همچنین قصد دارد تولید پتروشیمی خود را از 60 میلیون تن به 160 میلیون تن در سال 2025 افزایش دهد.

ایران در عین حال در تلاش است تا جذب سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر را نیز افزایش دهد. این اقدام در راستای تنوع در منابع تامین انرژی صورت می گیرد.

در ایران پتانسیل تولید 30 هزر مگاوات انرژی برق آبی وجود دارد که در این بخش به سرمایه گذاری به ارزش 12 میلیارد دلار نیاز است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.