پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تکرار تقابل ترامپ و بایدن؛

روز شمار انتخابات آمریکا

جو بایدن؛ رییس جمهوری فعلی، با هیچ رقابت جدی برای نامزدی دموکرات‌ها مواجه نشد و دونالد ترامپ، به راحتی در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان پیروز شد.

به گزارش جماران؛ پنجم نوامبر سال جاری میلادی (15 آبان 1403)، آمریکایی‌ها رییس جمهور بعدی خود را انتخاب می‌کنند. این یک رقابت آشنا است. دو نامزد اصلی مانند سال 2020 هستند. جو بایدن؛ رییس جمهوری فعلی، با هیچ رقابت جدی برای نامزدی دموکرات‌ها مواجه نشد و دونالد ترامپ، به راحتی در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان پیروز شد.

پس از شکست ترامپ در انتخابات قبلی، حامیان او تلاش کردند تا نتیجه را باطل اعلام کنند. او با اتهامات پلیس فدرال به دلیل مشارکت در حمله به کنگره و همچنین سه پرونده جنایی دیگر روبرو است. در طرف دیگر دوره ریاست جمهوری بایدن با تورم نسبتا بالا، قوانین جدید سیاست صنعتی و آشفتگی در خارج از کشور (افغانستان، اوکراین و خاورمیانه) تعریف می‌شود.

بایدن: جو بایدن 81 ساله، مسن‌ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و رکورد خود را که در سال 2020 ثبت شده، می‌شکند. بایدن در سن 30 سالگی یک کرسی در سنا به دست آورد و بیش از سه دهه آن را حفظ کرد. او در سال های 1988 و 2008 نامزد ناموفق برای ریاست جمهوری بود اما به سمت معاون باراک اوباما انتخاب شد. بایدن، همچنین رهبری یک ائتلاف بین‌المللی را برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه به عهده دارد. اگرچه او قول می‌دهد در صورت انتخاب مجدد «کار را تمام کند»، بسیاری از تحلیل گران معتقداند که این ممکن است کار او را تمام کند.

ترامپ: دونالد ترامپ؛ چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا و رییس جمهور پیشین ایالات متحده، یک میلیاردر است که قبل از تبدیل شدن به یک ستاره تلویزیونی، بسیاری از سرمایه خود را در املاک به دست آورد. این بار مبارزات انتخاباتی او در سایه موضوعاتی مانند ساخت دیوار مرزی و جنون جنسیتی چپ‌گرا با چالش‌های بسیاری روبرو است.

البته هنوز چند ماه دیگر تا انتخابات باقی مانده است، اما با تصمیم گیری دو نامزد، مبارزات انتخاباتی می‌تواند به طور جدی آغاز شود.

در تاریخ 15 جولای، کنوانسیون ملی جمهوری خواهان به رسم همیشه یک مسابقه چهار روزه برای انتخاب رسمی نامزد منتخب حزب و معاون ریاست جمهوری وی در میلواکی (واقع در ایالت ویسکانسین)، برگزار می‌کند.

دموکرات‌ها نیز در تاریخ 19 آگوست، کنوانسیون ملی حزب خود را در شیکاگو برگزار و بایدن را رسما به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب خود، خواهند کرد.

در تاریخ 16 سپتامبر، اولین مناظره ریاست جمهوری میان دو نامزد اصلی در سه مرحله 90 دقیقه‌ای برگزار می‌شود. همچنین نامزدهای معاونت ریاست جمهوری آن‌ها نیز یک بار مناظره انجام می‌دهند.

روز انتخابات

روز سه شنبه(5 نوامبر) انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‎ شود، اما طرح‌های رای گیری پستی به این معنا است که بسیاری از آمریکایی ها قبلا رای دا‌ده‌اند. با این حال شمارش آرا در برخی ایالت‌ها، تا هفته‌ها ادامه خواهد داشت.

صدور گواهینامه نتایج

در تاریخ 6 ژانویه 2025، پس از شمارش همه آرا، نتایج باید توسط کنگره تایید شود. با این حال امکان دارد ماجرای حمله به کنگره برای توقف صدور گواهی نامه نهایی همانند سال 2021 از سوی طرفداران ترامپ، دوباره تکرار شود.

آغاز دوره جدید

در نهایت در روز 20 ژانویه 2025، رییس جمهوری جدید در پله‌های ساختمان کنگره در واشنگتن دی سی سوگند ریاست جمهوری یاد می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.