بازداشت‌های روز چهارشنبه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که یک هیئت مستقل از کارشناسان تحقیق درباره نقض حقوق بشر در ونزوئلا به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کردند که دولت مادورو تلاش‌ها برای سرکوب مخالفان واقعی یا چهره های دارای پتانسیل برای رقابت را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری امسال افزایش داده است.

به گزارش جماران، آسوشییتدپرس در گزارشی درباره حال و هوای سال انتخابات در ونزوئلا می نویسد:  انطور که دولت ونزوئلا می گوید، رئیس جمهور نیکلاس مادورو و اعضای حلقه نزدیک او از سال گذشته هدف چندین توطئه قرار گرفته اند که هرکدام می توانست جان آنها را گرفته و یا آنها را مجروح کند.  جزئیات کمی در مورد توطئه های ادعا شده منتشر شده است. اما دولت از این توطئه ها به عنوان بهانه دستگیری بیش از 30 نفر از ژانویه از جمله یک وکیل برجسته حقوق بشر و کارمندان اصلی ترین چهره  اپوزیسیون  در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نام برده است.

گروه‌های غیردولتی محلی و بین‌المللی، سازمان ملل و دولت‌های خارجی این ادعاها را بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان سیاسی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 28 جولای توصیف کرده‌اند که در آن مادورو که از سال 2013 در قدرت است، به دنبال یک دوره شش ساله جدید خواهد بود.

آخرین دستگیری‌ها روز چهارشنبه کمی قبل از آن صورت گرفت که دادستان عالی کشور حکم بازداشت ۹ نفر را که با کمپین ماچادو کار می‌کردند اعلام  و  آنها را به مشارکت در یک توطئه متهم کرد.

اسکار موریلو، هماهنگ‌کننده مدیر کل گروه حقوق بشر ونزوئلا می گوید که مقامات در حال هماهنگ کردن اقدامات پلیس، ارتش و گروه‌های مدنی برای جلوگیری از هرگونه فعالیت ضد دولتی هستند.

موریلو گفت: «این به سرکوب سیاسی بیشتر و تعمیق سیاست آزار و اذیت تبدیل شده که به دنبال درهم شکستن جامعه مدنی است، آنهم درست در زمانی که شاید ایده‌آل این باشد که درباره سیاست‌های مورد نیاز برای معکوس کردن فقر یا نابرابری در ونزوئلا صحبت کنیم.»

تارک ویلیام ساب، دادستان کل، این توطئه ها را با هدف حمله به تأسیسات نظامی، کشتن مادورو و دیگر مقامات و بی ثبات کردن کشور توصیف کرده است. او اعترافات ادعایی، اسناد برنامه‌ریزی، لپ‌تاپ‌ها و سایر مواردی را که به عنوان مدرک توصیف کرده است، علناً ارائه کرده است.

ساب روز چهارشنبه 9 عضو اپوزیسیون، از جمله مدیر کمپین ماچادو را متهم کرد که بخشی از برنامه ریزی برای آنچه او توطئه برای بی ثبات کردن کشور است ، شامل تظاهرات، کمپین رسانه ای و طرح هایی برای حمله به پادگان های نظامی می شود، بوده است. به گفته این مقام، در میان این 9 فرد دستگیر شده دو نفر از کارمندان رده بالا و نزدیک به چهره اپوزیسیون یعنی ماچادو  وجود داشته اند.  دستگیری این دو نفر تعداد کارکنان ماچادو را که به دلیل مشارکت در توطئه های ادعایی دولت در زندان هستند، به حداقل شش نفر می رساند.

اجازه دادن به ماچادو برای حضور در رقابت های انتخاباتی می توانست بهترین فرصت برای رقابتی کردن فضای انتخابات پیش رو در ونزوئلا باشد. هیچ نامزد درگیری در قد و قواره ماچادو چه از نظر برخورداری از حمایت عمومی و چه از منظر مالی برای رقابت با مادورو نیست. با اینهمه دولت مادورو که خود را سوسیالیست توصیف می کند، او را به مدت 15 سال از نامزدی برای حضور در انتخابات منع کرده است. این حکم توسط دادگاه عالی کشور در ژانویه تایید شد.

دیگر اعضای اپوزیسیون ونزوئلا از ماچادو خواسته‌اند که به نفع یک نامزد  دیگر کنار بکشد  اما او بر ادامه نامزدی خود پافشاری می کند.  شاید به این امید که فشار بین‌المللی بتواند تشکیلات ونزوئلا را وادار کند که از این ممنوعیت تحمیل شده بر او  چشم پوشی کند.

او روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: "اگر رژیم معتقد است که با این اقدامات من را منزوی می کند، اجازه دهید واضح بگویم: تیم من کل ونزوئلا است.  کمپین من به سازماندهی در سراسر کشور ادامه می دهد و از جامعه بین المللی بیش از آنکه در زبان روزهای خوبی برای ونزوئلا آرزو کند، انتظار داریم.

ماچادو همچنین در سخنانی از کارکنان خود دفاع  و تاکید کرد که همه اتهامات علیه آنها نادرست است. دولت هیچ سند اتهامی را در مورد جزئیات اتهامات علیه ده ها متهم در پرونده های توطئه علنی نکرده است. بر اساس قوانین ونزوئلا، جلسات دادگاه علنی است، اما در عمل افراد، روزنامه نگاران و گاهی اوقات حتی وکلای منتخب متهمان از حضور در دادگاه منع می شوند.

مادورو مدعی شده است که دولت ایالات متحده پشت برنامه های ترور او بوده است.

در میان ده‌ها نفری که در اوایل سال جاری به دلیل اتهامات ناشی از توطئه‌های ادعایی بازداشت شده‌اند، روسیو سان میگل، وکیل حقوق بشر نیز وجود دارد که دادستان کل او را «جاسوس» معرفی کرده است. دادستان کل همچنین او را به همراه داشتن بیش از دوازده نقشه مکان‌های نظامی حساس، متهم کرده است. دادستان کل در یکی از سخنرانی های اخیر درباره این دستگیری ها گفت: آیا دولت باید گارد خود را پایین بیاورد و بگذارد این عملیات ها پیش برود تا کشور را به حمامی از خون تبدیل کند؟

بازداشت‌های روز چهارشنبه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که یک هیئت مستقل از کارشناسان تحقیق درباره نقض حقوق بشر در ونزوئلا به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کردند که دولت مادورو تلاش‌های سرکوب‌کننده علیه مخالفان واقعی یا چهره های دارای پتانسیل برای رقابت را قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری امسال افزایش داده است.

مارتا والیناس، رئیس این  هیئت  گفت: «ما  تأیید می‌کنیم که همانطور که در گذشته اتفاق افتاده است، مقامات به توطئه‌های واقعی یا ساختگی برای ارعاب، بازداشت و محاکمه افرادی که مخالف یا منتقد دولت هستند، استناد می‌کنند.»

این هیئت سال گذشته گزارش داد که دولت مادورو از کمپین های افترا و تهمت، بازداشت، دادرسی های جنایی خودسرانه و حتی شکنجه برای محدود کردن آزادی های دموکراتیک قبل از انتخابات استفاده می کند.

این هیئت در گزارش خود گفت:  در برخی موارد، اعمال شکنجه یا بدرفتاری با هدف گرفتن اعترافات ساختگی یا اظهارات نادرست انجام شده است.

مادورو در مارس 2013 پس از مرگ هوگو چاوز، رهبر کاریزماتیک ونزوئلا، رئیس جمهور موقت شد. او چند هفته بعد در انتخابات پیروز شد و در سال 2018 در یک فرآیند انتخاباتی که به طور گسترده به دلیل تقلب مورد انتقاد قرار گرفت، دوباره انتخاب شد.

موج اخیر دستگیری ها تهدیدی برای برهم زدن توافق سیاسی است که سال گذشته میان دولت ایالات متحده، جناح مخالف مورد حمایت آن و مادورو مذاکره شد.

توافق اکتبر بر شرایط یک انتخابات آزاد و منصفانه متمرکز شد و مادورو را از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده بر بخش‌های نفت، گاز و معدن این کشور رهایی بخشید. اما امیدها برای یک رقابت انتخاباتی نسبتا مساوی مدت کوتاهی بعد از توافق از بین رفت و ایالات متحده به دلیل آنچه که مادورو به آن عمل نمی‌کند، تخفیف در برخی تحریم ها را معکوس کرد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن به مادورو تا اواخر آوریل فرصت داده است تا به توافق پایبند باشد یا انتظار پایان دادن به تسهیلات باقی‌مانده را داشته باشد، که به اقتصاد وابسته به نفت این کشور آسیب می‌زند.

برایان نیکولز، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده، اوایل این ماه به شرکت کنندگان در یک پنل در یک اندیشکده مستقر در واشنگتن گفت که "مشوق های " ایالات متحده و سایر کشورها "برای ایجاد انگیزه" در مادورو برای حرکت به سمت یک انتخابات رقابتی کافی نبوده است.

نیکولز در توئیتر نوشت: «حملات فزاینده مادورو علیه جامعه مدنی و بازیگران سیاسی کاملاً با تعهدات توافق اخیر مغایرت دارد، اما آرمان‌های دموکراتیک مردم ونزوئلا را خفه نمی‌کند».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ونزوئلا مادورو
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.