اردوغان که در طول جنگ دو ساله روابط متعادلی با مسکو و کی یف داشته، پس از دیدار روز جمعه، از فرصت هایی که ترکیه می تواند با مواضع خود برای پایان دادن به جنگ فراهم کند، صحبت کرد.

به گزارش جماران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از گفتگو با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در استانبول گفت که ترکیه آماده میزبانی نشست میان اوکراین و روسیه برای پایان دادن به جنگ است.

اردوغان که در طول جنگ دو ساله روابط متعادلی با مسکو و کی یف داشته، پس از دیدار روز جمعه، از فرصت هایی که ترکیه می تواند با مواضع خود  برای پایان دادن به جنگ فراهم کند،  صحبت کرد.

وی گفت: در حالی که ما به همبستگی خود با اوکراین پایبند هستیم، به کار خود برای پایان دادن به جنگ با صلح عادلانه بر اساس مذاکرات هم ادامه خواهیم داد.

زلنسکی نیز پس از این دیدار،  مذاکرات را  صادقانه و مثمر ثمر خواند، اگرچه او در بیانیه ای که پس از نشست در شبکه ایکس منتشر شد از اشاره به نشست صلح مورد بحث خودداری کرد.

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از رئیس جمهور اوکراین که ماموریت دارد مهمات و تسلیحات بیشتری از متحدانش به دست آورد تا جلوی پیشروی روسیه را در جبهه شرقی بگیرد، نوشته است که روسیه برای اولین جلسه این نشست دعوت نخواهد شد. اجلاس سران، قرار است در سوئیس برگزار شود.

زلنسکی همچنین از تلاش‌های اردوغان در مذاکره برای آزادی زندانیان اوکراینی که در زندان‌ها و اردوگاه‌های روسیه تحت شرایط بسیار سخت و غیرانسانی نگهداری می‌شوند، تشکر کرد.

اردوغان که حمایت ترکیه از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال  اوکراین را تکرار کرد، گفت که او و زلنسکی در مورد امنیت بندر، امنیت در دریای سیاه، تبادل زندانیان و امنیت غذایی گفتگو کردند.

موقعیت استراتژیک ترکیه در دریای سیاه و کنترل آن بر تنگه بسفر، نقش نظامی، سیاسی و اقتصادی منحصر به فردی را در این مناقشه به ترکیه داده است.

مدت کوتاهی پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه 2022، ترکیه میزبان مذاکرات آتش بس شکست خورده بین کی یف و مسکو بود.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در این ماه گفت: «هر دو طرف اکنون به مرز آنچه می توانند از طریق جنگ به دست آورند، رسیده اند. ما فکر می‌کنیم که زمان آن فرا رسیده است که گفت‌وگو را برای آتش‌بس آغاز کنیم»

در ژوئیه 2022، آنکارا با سازمان ملل متحد در توافقنامه غلات دریای سیاه، مهم ترین توافق دیپلماتیکی که تاکنون بین کی یف و مسکو حاصل شده، میانجیگری کرد. اما مسکو یک سال بعد این ابتکار را کنار گذاشت و از ناعادلانه بودن شرایط شکایت کرد.

کی یف از آن زمان از یک مسیر کشتیرانی جایگزین که خط ساحلی را در آغوش گرفته برای اجتناب از رفت و آمد در آب های بین المللی مورد مناقشه استفاده کرده است.

دیدار اردوغان و زلنسکی یک هفته پس از دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با فیدان، همتای ترک او در یک مجمع دیپلماتیک در آنتالیا صورت می گیرد.

به گفته رسانه های ترکیه و روسیه به نقل از منابع دیپلماتیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار بود ماه گذشته به ترکیه سفر کند، اما این سفر را به تعویق انداخت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.