اختلافات میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر انرژی هسته‌ای، نقش مخرب زیادی در سیاست‌گذاری این بلوک در سال گذشته ایفا کرده است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه اختلافات خود را در مورد سیاست‌های حمایتی انرژی هسته‌ای مطرح کردند. در این کشمکش یک اردوگاه به رهبری فرانسه این فناوری را ترویج می‌کند و در طرف مقابل، گروهی به رهبری آلمان و اتریش بر روی اولویت دادن به منابع انرژی تجدیدپذیر اصرار دارند.

اختلافات میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر انرژی هسته‌ای، نقش مخرب زیادی در سیاست‌گذاری این بلوک در سال گذشته ایفا کرده است.

 این در حالی است که به دلیل اختلاف کشورها بر سر اینکه آیا باید انرژی هسته‌ای را برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن ارتقا داد یا خیر، سیاست‌گذاری‌ها به طور کلی به تاخیر افتاده است. 

پیش از نشست وزرای انرژی کشورهای اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، وزیران دو جناح با یکدیگر دیدار کردند تا راهبردی را برای چگونگی حمایت از فناوری انرژی مورد علاقه خود بررسی کنند. 

گروهی متشکل از ۱۳ کشور حامی انرژی هسته‌ای اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه خواستار سیاست‌های قوی‌تر در مورد انرژی هسته‌ای شدند و گفتند که پیشرفت‌های اخیر در رایزنی با اتحادیه اروپا اکنون باید به پروژه‌ها و بودجه مشخص تبدیل شود. 

این گروه در بیانیه مشترک خود گفتند: «این حرکت باید اکنون به یک چارچوب جامع و توانمند اروپایی برای توسعه هسته‌ای تبدیل شود و ابعاد سیاست‌های اساسی از جمله تامین مالی آن مورد بررسی قرار گیرد.»

این بیانیه توسط بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، مجارستان، هلند، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلوانی و سوئد امضا شد. ایتالیا در نشست حامی انرژی هسته‌ای شرکت کرد، اما بیانیه را امضا نکرد. 

در همین حال، اتریش و آلمان نماینده ۱۳ کشور و خواستار حمایت بیشتر اتحادیه اروپا از انرژی‌های تجدیدپذیر بودند. در بیانیه این گروه به طور مستقیم به انرژی هسته‌ای اشاره نشده است، اما دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که هدف از آن تاکید بر سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر و شبکه‌های برق به جای انرژی اتمی بوده است. در این بیانیه همچنین آمده است که: «تامین مالی باید بر روی فناوری‌های مقرون به صرفه متمرکز شود که در آن اهداف مشترک وجود دارد.»

اتحادیه اروپا اهداف مشترکی برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، اما هیچ هدف مشترکی برای انرژی هسته‌ای دیده نمی‌شود.

این بیانیه توسط دانمارک، استونی، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال و اسپانیا امضا شده است. 

قبرس، لیتوانی و بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارند، هیچ یک این بیانیه‌ها را امضا نکردند. هلند هم هر دو بیانیه را امضا کرد. 

با این حال، شکاف بر سر انرژی هسته‌ای منعکس کننده اختلافات گسترده‌تر در اتحادیه اروپا است. 

فرانسه که حدود ۷۰ درصد انرژی خود را از انرژی هسته‌ای تامین می‌کند، صدرنشین در استفاده از انرژی هسته‌ای در اروپا است. متحدان فرانسه شامل برخی از کشورهای فقیرتر اروپای شرقی هستند که راکتورهای هسته‌ای دارند یا قصد دارند آنها را بسازند تا اقتصاد خود را از زغال سنگ بیرون بکشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.