افراد مستقل که بیشتر آنها وابسته به حزب جنبش انصاف هستند 100 کرسی را از آن خود کردند و نامزدهای حزب مسلم لیک شاخه نواز نیز 71 کرسی را از آن خود کردند. در همین حال، حزب مردم نیز 54 کرسی را از آن خود کرده است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی پاکستان نشان می دهد افراد مستقل یک سوم کرسی های پارلمان را از آن خود کرده اند این در حالی است که همه طرف های پیروز در انتخابات تلاش می کنند به منظور تشکیل دولت ائتلافاتی را تشکیل دهند. در این بین فرمانده ارتش پاکستان نیز ابراز امیدواری کرد که انتخابات ثبات را برای کشور به ارمغان بیاورد.

در حالی که بیشتر افراد مستقل وابسته به حزب «تحریک انصاف» به ریاست «عمران خان»به رغم آن که او در زندان به سر می برد و فعالیت این حزب نیز ممنوع شده است، به پارلمان راه یافته اند، حزب «مسلم لیگ» شاخه نواز به رهبری «نواز شریف» نخست وزیر سابق پاکستان در رتبه دوم قرار گرفته است.

نامزدهای حزب«مردم» به رهبری «بلاول بوتو» و آصف علی زرداری نیز در رتبه سوم قرار دارد.

«شاهر احمد» خبرنگار اعزامی الجزیره نت به اسلام آباد نیز گفت که نتایج 253 کرسی از 266 کرسی که بر سر آن رقابت بود اعلام شد و نتیجه یک کرسی به دلیل مرگ یکی از نامزد به تاخیر افتاد و نتایج 12 کرسی نیز هنوز اعلام نشده است.

در این بین افراد مستقل که بیشتر آنها وابسته به حزب تحریک انصاف هستند 100 کرسی را از آن خود کردند و نامزدهای حزب مسلم لیک شاخه نواز نیز 71 کرسی را از آن خود کردند. در همین حال، حزب مردم نیز 54 کرسی را از آن خود کرده است.

نتایج انتخابات نشان می دهد که احزاب پیروز در این انتخابات مجبور به ایجاد ائتلاف ها برای کسب دو سوم کرسی ها به منظور تشکیل دولت هستند.

حزب مسلم لیگ و حزب مردم بر سر تشکیل دولت ائتلافی در مرکز و در ایالت پنجاب پس از دیدار «شهباز شریف» و «بلاول بوتو» و آصف علی زرداری رئیس جمهور سابق به توافق رسیدند.

در تحولی دیگر، درحالی که با گذشت دو روز از برگزاری انتخابات پاکستان نتایج قطعی شمارش آرا هنوز به شکل رسمی اعلام نشده و این امر نگرانی احزاب را درپی داشته است، فرمانده ارتش پاکستان نیروهای سیاسی این کشور را به وحدت پسا انتخابات برای غلبه بر هرج و مرج سیاسی و اقتصادی دعوت کرد.

به گزارش  روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال سید عاصم منیر امروز طی بیانیه‌ای برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات را به مردم، نیروهای مسلح و دولت موقت این کشور تبریک گفت.

وی افزود: از آنجایی که مردم پاکستان اعتماد مشترک خود را به قانون اساسی نشان داده اند، اکنون همه احزاب سیاسی موظف هستند که متقابلا رویکردی مبنی بر بلوغ و وحدت سیاسی اتخاذ کنند.

فرمانده ارتش پاکستان عنوان کرد: همانطور که کشور در حال عبور از وضعیت پسا انتخابات است باید به این فکر کنیم که پاکستان امروز در کجا قرار دارد و جایگاه واقعی ما در جمع ملت ها کجاست.

نگرانی غرب 

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا روز جمعه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) به طور جداگانه نگرانی خود را در مورد روند انتخابات پاکستان ابراز کردند و خواستار آن شدند که در مورد تخلفات و بی‌نظمی‌های گزارش شده، تحقیقات صورت گیرد.

در نتیجه رأی گیری روز پنجشنبه انتخابات پارلمانی پاکستان، نبرد اصلی اکنون بین حزب نواز شریف، نخست وزیر پیشین و نامزدهای مورد حمایت نخست وزیر اسبق عمران خان است. هر دو این نفر به طور جداگانه پیروزی خود را اعلام کرده‌اند.

انتخابات برای کسب 266 کرسی مجلس ملی برگزار شد و هر حزب سیاسی برای کسب اکثریت به 133 کرسی نیاز دارد.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر دو به ادعاهایی مبنی بر مداخله حکومتی، از جمله دستگیری کنشگران اشاره کرده و افزوده‌اند که گزارش‌های مبتنی بر وجود بی‌نظمی، مداخله و تقلب باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

خان بر این باور است که ارتش قدرتمند پاکستان عامل سرکوب حزبش به هدف از بین بردن آن است و بسیاری از تحلیلگران و مخالفان می‌گویند ژنرال‌ها از شریف حمایت می‌کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا درباره انتخابات پاکستان، به «نبود زمینه برای رقابت برابر» اشاره شده و این موضوع به «ناتوانی برخی بازیگران سیاسی در رقابت انتخاباتی» و محدودیت آزادی تجمعات، آزادی بیان و دسترسی به اینترنت نسبت داده شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن اشاره به خشونت و حمله به کارکنان رسانه‌ها در پاکستان، وجود «محدودیت‌های بی‌مورد» و محدودیت آزادی بیان و تجمع آزاد در این کشور آسیایی را یادآوری کرده است.

 

نامزد حزب جنبش دموکراتیک در اثر تیراندازی زخمی شد

در جریان تنش پس از انتخابات پارلمانی در پاکستان، روز شنبه ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) محسن داور، نماینده پیشین و نامزد انتخابات از حزب جنبش دموکراتیک، بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در میران‌شاه واقع در ایالت وزیرستان شمالی زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

ظاهرا این تیراندازی در جریان تجمع هواداران محسن داور برای اعتراض به تأخیر در نتایج انتخابات روی داده است. بشرا گوهر، رهبر جنبش دموکراتیک پاکستان گفته است که چندین تن دیگر نیز در این رویداد زخمی شده‌اند.

به گزارش روزنامه تایمز هندوستان او بر لزوم انجام تحقیقات فوری در مورد حمله به شرکت‌کنندگان در تجمع مسالمت‌آمیز روز شنبه تاکید کرده است.

گوهر در ایکس نوشت: «من (از مقامات) این را هم خواسته‌ام که مقدمات انتقال داور و سایر مجروحان بدحال این حادثه را به پیشاور فراهم کنند.»

بسیاری از سیاستمداران پاکستان حمله به این عضو سابق مجلس ملی را محکوم کردند. سردار اختر منگال، رئیس حزب ملی بلوچستان در محکومیت این حمله گفت: «برای تغییر نتایج انتخابات هر کاری می‌کنند. ما در این مدت با محسن داور متحد هستیم. برای شفای عاجل او دعا کنید.»

هنوز نتیجه قطعی انتخابات پارلمانی در پاکستان اعلام نشده است، اما دو رقیب اصلی، یعنی عمران خان و نواز شریف هر دو خود را پیروز می‌دانند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.