یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

حوادث آمریکا و خطر متوهمین داخلی

آمریکا متشکل از 51 ایالت است که هر کدام برای خود حاکمیت و فرمانداری مجزایی دارند و گارد ملی آمریکا هم جدای از ارتش آمریکا در این ایالت ها مستقل عمل می کند.

جو بایدن رییس جمهور آمریکا اخیرا دستور داده که سیم خاردارهای مرز ایالت تگزاس با مکزیک که جدیدا نصب شده است را جمع آوری کنند. فرماندار تگزاس این دستور را اجرا نکرده است و در مقابل هم رییس جمهور آمریکا به نیروهای ارتش دستور داده در جهت مقابله با گارد ملی تگزاس در این ایالت عمل کرده و سیم خاردارهای مرز مکزیک را جمع آوری کنند.

در ادامه این تنش بر اساس اخباری که منتشر شده است، 26 ایالت دیگر از فرماندار تگزاس در سرپیچی از دستور بایدن حمایت کرده اند و دونالد ترامپ هم که در انتخابات قبل از بایدن شکست خورده و هم اکنون کاندیدای ریاست جمهوری است وارد میدان شده و از فرماندار تگزاس حمایت کرده است.

همان طور که می دانید ایالت تگزاس دومین ایالت از نظر جمعیت، اقتصاد و گستره جغرافیایی در آمریکاست و پیشتر هم سودای جدایی خواهی و استقلال طلبی داشته است و در مناقشه اخیر هم مقامات این ایالت تهدید کرده اند که در صورت اصرار بایدن به جمع آوری سیم خاردارهای مرز مکزیک موضوع استقلال را بررسی خواهند کرد.


البته ایالت های دیگری هم هستند که سابقه استقلال طلبی دارند. این وضعیت داخلی الان آمریکا است و فعلا هم رسانه های آمریکا نه CNN، واشنگتن پست، NYT و نه صفحه اول Politico هیچ چیزی مربوط به مخالفت تگزاس نسبت به دادگاه عالی را گزارش نمی دهد. چون در مورد مسائل امنیت ملی کاملا رعایت می کنند و  جلوگیری از استقلال ایالت ها هم خط قرمز آنهاست .

نباید فراموش کنیم که این درگیری ها داخلی است و به تجزیه آمریکا در میان مدت منجر نخواهد شد و بیشتر شبیه منازعات انتخاباتی است. همان طور که می دانید پایگاه رأی جو بایدن، رنگین پوستان و مهاجرین هستند و به همین دلیل است که سیاست هایی را اعمال کند که به نفع مهاجران باشد مثل همین جمع آوری موانع سیم خاردار در مرز مکزیک، ایالت تگزاس هم به صورت سنتی طرفدار جمهوری خواهان و ترامپ است و طبیعی است که با بایدن مخالفت کند. بنابراین ، این اتفاقات به تجزیه آمریکا  و جنگ داخلی منجر نمی شود و معمولا هم در این نوع اتفاقات آمریکایی ها نهایتا با راه انداختن یک جنگ در خارج از مرز ها تنش ها را کنترل می کنند.

از این اتفاقات قبلا هم افتاده است. اختلافات این چنینی میان ایالت ها و یا حاکمیت مرکزی با ایالت ها در آمریکا وجود داشته و دارد. به همین دلیل خیلی از قوانینی که در ایالت ها اجرا می شود، ممکن است در سایر ایالت ها برعکس آن عمل شود. مثل همین قانون اعدام که در برخی ایالت ها اجرا می شود و در برخی ایالت ها ممنوع است. تمایل به استقلال طلبی هم در آمریکا وجود داشته است؛ مثلا ایالت کالیفرنیا مدت هاست به دنبال جدایی است. حتی این ایالت یک دفتر نمایندگی به عنوان کنسولی در مسکو دارد. در مورد اخیر هم ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از مردم تگزاس حمایت کرده است. البته اخبار پنهانی هم هست که می گوید برخی ایالت ها برای خودارتش مخفی دارند و به دنبال جدایی طلبی هستند.

این وضعیت داخلی چه تاثیری بر ایران و برای منطقه دارد؟
رسانه های اسرائیلی گزارش می دهند که یک قرارداد در واشنگتن میان آمریکا و اسراییل امضا شده است و بر اساس آن «یک اسکادران از جت های F-35 (25 هواپیما)»، «اسکادران F-15AI (25 هواپیما)» و یک اسکادران آپاچی (حداقل 12 هلیکوپتر رزمی) به اسرائیل تحویل داده خواهد شد.   

با این حساب انتظار می رود مقادیر زیادی سلاح در روزهای آینده وارد اسراییل شود و تأمین هواپیماها هم در اسرع وقت از داخل ارتش آمریکا انجام خواهد شد.

به نظر من این تصمیم بی ارتباط با تنش ها در منطقه نیست که یک سوی آن ایران  و جبهه مقاومت است. ارسال این حجم از سلاح به اسراییل قبلا سابقه نداشته است و همه باید  مراقب باشند. ممکن است وضعیت خطرناک باشد و ما شاهد گسترش جنگ در منطقه  باشیم.
مسئولان مرتبط با امنیت ملی و سیاست خارجی باید مراقب باشند، متوهمینی که فکر می کنند آمریکا در حال فروپاشی است مبادا دست به اقدام خطرناکی بزنند. اتفاقا الان شرایط خیلی حساس است. چرا که آمریکا بی تمایل نیست با راه اندازی جنگ در خارج از سرزمین های خود، مشکلات داخلی را حل کند؛ همچنان که در طول تاریخ، حاکمیت آمریکا همیشه با دشمن های واقعی و فرضی که در خارج از آمریکا درست کرده، مشکلات داخلی خود را حل کرده است. مثل جنگ ویتنام ، جنگ کره  یا جنگ سرد و جنگ عراق و افغانستان. همه اینها یک جنبه داخلی هم داشته است که آمریکا بتواند وضعیت داخلی خود را کنترل و تثبیت کند.

پس الان موقعیت بسیار حساسی است و امیدوارم عقلا و بزرگان کشور تدبیری بیندیشند که ایران وارد درگیری با آمریکا یا اسراییل نشود.
نگرانی این است که متوهمین داخلی در ایران با تحلیل فروپاشی آمریکا و جنگ داخلی در این کشور، نیروهایمان را ترغیب به حمله به پایگاه های آمریکا و اسرائیل کنند و بر آتش جنگ بدمند و خطری را برای کشور ایجاد کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.