بریکس، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی را به عنوان اولین کشورهایی معرفی کرد که از زمانی که آفریقای جنوبی بیش از یک دهه پیش به آن افزوده شد، توسعه یافته‌اند.

به گزارش جماران، اتحاد اقتصادی بریکس با اضافه کردن رسمی 5 کشور در حال توسعه به بلوک خود به استقبال سال 2024 میلادی رفت. به طور خاص، این بلوک اقتصادی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی را در روز نخست سال جدید میلادی به عنوان اعضای رسمی خود معرفی کرد.

در اجلاس آگوست 2023 با پذیرش این کشورها به عنوان عضو رسمی این گروه موفق شد و مقرر شد با ارسال دعوتنامه رسمی از تاریخ 1 ژانویه 2024 این کشورها به اتحاد اقتصادی گروه بریکس بپیوندد.

 

استقبال بریکس از کشورهای در حال توسعه

در سالی که گذشت این بلوک به سرعت مجموعه‌ای از ابتکارات را دنبال کرد. این موارد از برنامه‌های دلارزدایی تا پیشنهاد توسعه اعضا را شامل می‌شود. بریکس، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، مصر و اتیوپی را به عنوان اولین کشورهایی معرفی کرد که از زمانی که آفریقای جنوبی بیش از یک دهه پیش به آن افزوده شد، توسعه یافته‌اند.

این گسترش قرار است پیامدهای ژئوپلیتیکی عظیمی داشته باشد، زیرا می‌تواند برای اهداف چند قطبی آن بسیار مهم باشد. با این حال، آرژانتین به عنوان یکی از کشورهایی که قبلا دعوت شده بود، فرصت خود را برای پیوستن به بلوک رد کرده است. این کشور شاهد صعود یک رییس جمهور جدید در قامت خاویر مایلی است. متعاقبا، امید او به دلاری کردن کشور آمریکای لاتین، اولویت‌های در حال تغییر او را نسبت به بلوکی که ورودش را رد کرده است، نشان می‌دهد.

علاوه بر این، تلاش‌های مستمری در سال 2023 صورت گرفت که بر اساس آن انتظار می‌رود 6 کشور دیگر در اجلاس سالانه آتی در روسیه به این بلوک بپیوندند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بریکس
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.