شاهزاده محمد بن سلمان در مصاحبه ای در سال 2018 در پاسخ به سوالی درباره جنگ یمن گفت: گاهی اوقات در خاورمیانه، شما تصمیمات خوب و تصمیمات بد ندارید. گاهی اوقات شما تصمیمات بد و تصمیمات بدتری دارید.

به گزارش جماران، نیویورک تایمز در گزارشی درباره وضعیت عربستان سعودی در قبال بحران در دریای سرخ و فعالیت های انصارلله یمن در دفاع از مردم فلسطین نوشت:

پس از تسلط نیروهای تحت حمایت ایران بر پایتخت یمن در سال 2014، یک شاهزاده 30 ساله سعودی به نام «محمد بن سلمان» رهبری یک مداخله نظامی برای سرکوب آنها را بر عهده گرفت. با کمک و تسلیحات آمریکا، خلبانان سعودی یک کمپین بمباران به نام عملیات «طوفان قاطع» را در داخل یمن، کشور کوهستانی در مرز جنوبی عربستان،  آغاز کردند. مقامات انتظار داشتند که به سرعت نیروهایی را که شورشی خوانده و حوثی ها نامیده می شدند، شکست دهند.

 در عوض، نیروهای نظامی عربستان سال‌ها را در جنگ سپری کردند، میلیاردها دلار از خزانه عربستان سعودی تخلیه شد و به فرو بردن یمن در یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان کمک کرد. صدها هزار نفر از خشونت، گرسنگی و بیماری های کنترل نشده جان خود را از دست دادند.

عربستان سعودی و شریک اصلی آن، امارات متحده عربی، در نهایت دخالت نظامی خود را کاهش دادند - تا حدی به دلیل فشار آمریکا - و مقامات سعودی وارد مذاکرات صلح با حوثی‌ها شدند.

اکنون جنگ در غزه، حوثی‌ها را - که ایدئولوژی آنها ناشی از خصومت با ایالات متحده و اسرائیل و حمایت از آرمان فلسطین است - در کانون توجه جهانی قرار داده است. حوثی ها با استفاده از موشک‌ها و پهپادها به سمت اسرائیل و کشتی‌های تجاری شلیک می کنند. ایالات متحده یک ائتلاف دریایی بین‌المللی را برای جلوگیری از آنها تشکیل داده  و در حال بررسی اقدامات دیگر برای مقابله با این گروه است. با این حال، عربستان سعودی ترجیح می‌دهد این تحولات اخیر را از حاشیه تماشا کند، زیرا چشم‌انداز صلح در مرزهای جنوبی آن هدف جذاب‌تری است تا پیوستن به تلاش‌هایی برای متوقف کردن حملاتی که حوثی‌ها می‌گویند برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل انجام می‌شود.

به گفته مقامات سعودی و آمریکایی، ولیعهد محمد بن سلمان اکنون حاکم واقعی عربستان است و علاقه ای به کشاندن دوباره عربستان به درگیری با حوثی ها ندارد.

شاهزاده محمد بن سلمان در یک مصاحبه تلویزیونی در ماه سپتامبر - کمی قبل از شروع جنگ در غزه - زمانی که مقامات سعودی میزبان یک هیئت حوثی در ریاض، پایتخت عربستان بودند، گفت: برای داشتن یک منطقه باثبات، به توسعه اقتصادی در کل منطقه نیاز دارید.شما نیازی به مشکل آفرینی با یمن ندارید.

در حالی که محمد بن سلمان عجله دارد تا در برنامه خود برای تبدیل عربستان سعودی به یک مرکز تجاری جهانی تا سال 2030 پیشرفت کند، همزمان در تلاش است تا درگیری ها و تنش ها را در سراسر خاورمیانه از جمله از طریق نزدیک شدن به رقیب منطقه ای خود یعنی ایران، آرام کند.

مقامات و تحلیلگران سعودی می گویند که بازگشت موشک های حوثی ها بر فراز ریاض یا حمله به شهرهای جنوبی عربستان - یک اتفاق نسبتا معمول در اوج جنگ یمن - آخرین چیزی است که محمد بن سلمان که  در تلاش برای متقاعد کردن گردشگران و سرمایه گذاران برای حضور در کشورش است، به آن نیاز دارد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در یک مصاحبه تلویزیونی در این ماه گفت: تشدید تنش به نفع هیچ کس نیست. ما متعهد به پایان دادن به جنگ در یمن هستیم و متعهد به آتش بس دائمی هستیم که درها را برای یک روند سیاسی باز می کند.

استراتژی جدید عربستان سعودی در یمن مبتنی بر این واقعیت است که پس از هشت سال جنگ، حوثی‌ها عملاً پیروز شدند. با خاموش شدن جنگ، حوثی ها در شمال یمن به قدرت رسیده اند.

حوثی‌ها امروز از قابلیت‌های نظامی گسترش یافته و شجاعتی بهره می جویند که در درگیری‌هایشان با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تقویت شد. عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی تهدید کرد که اگر ایالات متحده سربازان خود را به یمن بفرستد، نیروهایش با درگیری بدتر از جنگ های طولانی در افغانستان و ویتنام روبرو خواهند شد. او اعلام کرد حوثی‌ها از نبرد مستقیم با ایالات متحده نمی ترسند  و در واقع انتظار چنین نبردی را می کشند.  اگر حوثی‌ها می‌گویند که خواهان جنگ با آمریکا هستند، به نظر می‌رسد از درگیری غزه به عنوان فرصتی برای پیشبرد یک هدف اصلی استفاده کرده‌اند.

«مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر صهیونیست ها » بخشی از شعار این گروه است و حوثی‌ها حملات خود به کشتی‌های تجاری را نبردی درست برای وادار کردن اسرائیل به پایان دادن به محاصره غزه توصیف کرده‌اند. حوثی‌ها همچنین بازوی مهم «محور مقاومت» هستند که شامل گروه‌های مسلح در سراسر خاورمیانه می‌شود ، اگرچه تحلیل‌گران یمنی و مقامات سعودی می‌گویند که آنها حوثی ها  را به‌عنوان یک گروه پیچیده یمنی می‌دانند و نه صرفا یک نیروی نیابتی ایران.

عبدالملک الحوثی در سخنرانی روز چهارشنبه خود از دیگر کشورهای عربی خواست کناره گیری کنند و «اجازه دهند آمریکایی ها و اسرائیلی ها وارد جنگ مستقیم با ما شوند.»

او گفت: «اگر می خواهید روی بدن قربانیان برقصید، برقصید.، اشاره ای پنهان به رشته ای از کنسرت های اخیر در عربستان سعودی از جمله اجرای متالیکا، اما با آمریکایی ها در جنگ علیه ما شرکت نکنید.»

شوقی المکتاری، از تحلیلگران این حوزه در واشنگتن گفت: « برای حوثی‌ها، چنین جنگی «فرصتی طلایی برای آن‌ها خواهد بود تا روایت خود را پیش ببرند و آنها را قادر می‌سازد تا به راحتی از مردم سربازگیری کنند و اعتبار کسب کنند».

قبل از شروع جنگ در غزه، حوثی ها در آستانه امضای یک توافق صلح با حمایت آمریکا و عربستان بودند که به طور بالقوه موقعیت آنها را در قدرت تثبیت می کرد و به جامعه بین المللی اجازه می داد تا آغاز پایان جنگ در یمن را اعلام کند.

به گفته تحلیلگران، حداقل تا کنون، به نظر نمی رسد که واکنش حوثی ها به جنگ غزه تمایل عربستان سعودی برای توافق بر سر یمن را کاهش داده باشد.

احمد نگی، تحلیلگر ارشد یمن در گروه بین المللی بحران گفت: «جنگ غزه مذاکرات بین حوثی ها و سعودی ها را تضعیف نکرد بلکه برعکس، آنها را حتی بیشتر به هم نزدیک کرد.

علی القهوم، یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله، بازوی سیاسی حوثی ها، در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در اواخر سپتامبر گفت که مذاکرات با عربستان سعودی مملو از جدیت و خوش بینی بوده است. آنها در مورد چگونگی تسهیل پرداخت حقوق برای کارمندان دولتی - که سال ها بدون حقوق مانده اند - و بازگشایی احتمالی فرودگاه ها و بنادر بحث کرده اند، اقداماتی که می تواند درد و رنج میلیون ها یمنی را که نیاز مبرم به کمک دارند کاهش دهد.

القحوم گفت: «دیدگاه های ما بسیار نزدیک بود. آنچه مانع دستیابی به توافق می شود، انکار تعهدات از سوی عربستان، امارات، انگلیس و آمریکا برای رسیدگی به ویرانی های ناشی از هشت سال جنگ و مسائل دیگر مانند بازسازی و غرامت است.»

به نظر می رسد که این موضوع اشاره ای به غرامتی است که حوثی ها انتظار دارند از عربستان سعودی به عنوان بخشی از هر معامله دریافت کنند.  به گفته تحلیلگران، دولت عربستان سعودی احتمالاً با پرداخت این غرامت به شکلی موافقت کرده است.

در میان این مذاکرات با حوثی ها، عربستان سعودی نیز به ایجاد روابط گرم تر با ایران، ادامه داده است. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در ماه نوامبر برای اولین بار به ریاض سفر کرد.

این هفته، ایالات متحده یک گروه ضربت دریایی را برای مقابله با تهدید ناشی از حوثی ها در دریای سرخ تشکیل داد . عربستان سعودی و امارات متحده عربی جزو اعضای آن نبودند. تنها کشور عربی که به آن ملحق شد بحرین بود که البته با خشم مردم روبرو شد.

سلیمان العقلی، مفسر سیاسی سعودی، در شبکه اجتماعی X نوشت: «عربستان سعودی علاقه ای به هیچ گونه تلاش غرب برای حفاظت از اسرائیل ندارد. سیاست آمریکا در قبال جنگ در یمن به پیشرفت حوثی ها کمک کرد.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ایالات متحده به این موضوع احترام می‌گذارد که برخی کشورها ممکن است «دلایل داخلی» برای دور ماندن از گروه ضربت داشته باشند.

دو مقام آمریکایی گفتند در صورتی که مقامات ارشد دولت بایدن دستور حمله تلافی جویانه را بدهند، استراتژیست های  نظامی آمریکایی اهداف اولیه برای حمله به حوثی ها را در یمن آماده کرده اند. اما مقامات نظامی می گویند که کاخ سفید تمایلی برای پاسخ نظامی به حوثی ها و به خطر انداختن یک جنگ منطقه ای گسترده تر نشان نداده است.

شاهزاده محمد در مصاحبه ای در سال 2018 در پاسخ به سوالی درباره جنگ یمن گفت: گاهی اوقات در خاورمیانه، شما تصمیمات خوب و تصمیمات بد ندارید. گاهی اوقات شما تصمیمات بد و تصمیمات بدتری دارید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.