در حالی که جنگ اسرائیل در غزه ادامه دارد و تعداد کشته‌شدگان فلسطینی به بیش از 18700 نفر رسیده است، حوثی‌ها احتمالاً به تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر این تحولات ادامه خواهند داد. ادامه قتل عام در غزه احتمالاً به این معنا است که دریای سرخ همچنان با تهدیدات بیشتری روبرو خواهد شد

به گزارش جماران، الجزیره در گزارشی از وضعیت کشتیرانی در دریای سرخ نوشت: حملات موشکی و  پهپادی به کشتی‌ها توسط حوثی های یمن، AP Moller-Maersk، غول کشتیرانی و لجستیک دانمارکی، و هاپاگ - لوید، یک شرکت کشتی‌رانی و حمل‌ونقل کانتینری آلمانی را مجبور کرده تا انتقال محموله‌ها را از طریق دریای سرخ متوقف کنند. این تصمیم ها  نشانه این است که شرکت های بزرگ وضعیت وخیم امنیتی در دریای سرخ را جدی می گیرند، اما عواقب آن ممکن است توسط بازارهای جهانی نفت  و در  هزینه انرژی که مصرف کنندگان باید متحمل شوند نیز احساس شود.

 به گفته کارشناسان، میزان هر گونه اختلال ممکن است بستگی به نحوه واکنش بازیگران اصلی جهانی به بحران جاری داشته باشد.

مرسک(غول کشتیرانی دانمارکی) در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم این شرکت ناشی از نگرانی های این شرکت در مورد وضعیت شدید امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن در چند هفته گذشته است. در این بیانیه آمده است: حملات موشکی و پهپادی اخیر به کشتی‌های تجاری «تهدید مهمی برای ایمنی و امنیت دریانوردان» است. مرسک و هاپاگ - لوید تقریباً یک چهارم ناوگان کشتیرانی جهان را اداره می کنند. از زمان آغاز بمباران فلسطینیان توسط اسرائیل از 10 هفته پیش، حوثی ها حداقل به هشت کشتی در تنگه باب المندب حمله کرده اند. باب المندب با عرض تنها 29 کیلومتر (18 مایل) در باریک ترین نقطه خود، یک مسیر حیاتی برای تجارت بین المللی است - 10 درصد از نفت خام دریایی جهان از این تنگه عبور می کند – بنابراین هرگونه اختلال در این مسیر به یک مشکل جهانی تبدیل می شود.

حوثی‌ها کشتی‌هایی را هدف قرار داده‌اند که به نوعی با اسرائیلی ها در ارتباط بوده اند؛ یا متعلق به اسرائیل بوده اند یا محموله ای را  از طریق دریای سرخ به اسرائیل حمل می‌کنند. در ماه نوامبر، این گروه اعلام کرد که کشتی باری Galaxy Leader را که ادعا می کرد متعلق به اسرائیل است، تصرف کرده است. اما اسرائیل آن را به عنوان یک کشتی باری متعلق به بریتانیا و ژاپن توصیف کرد که هیچ تبعه اسرائیلی در آن وجود نداشت. آن کشتی عازم هند بود.

حوثی ها که از سال 2014 کنترل بخش‌های وسیعی از یمن را در دست دارند، قول داده‌اند تا زمان اجرای آتش‌بس کامل در غزه، به انجام چنین حملاتی ادامه دهند. این بخشی از راهبردی است که هدف آن افزایش هزینه های آمریکا و سایر بازیگرانی است که به طرق مختلف از اسرائیل حمایت کرده اند.

این حملات همچنین نشان می‌دهد که حوثی‌ها نیرویی با قدرت ماندگار در یمن و حتی جسورتر از «محور مقاومت» هستند. نمی توان گفت که حملات حوثی ها به زودی متوقف خواهد شد. اما این برای بازار نفت چه معنایی دارد؟

کولبی کانلی، تحلیلگر ارشد در Energy Intelligence، یک شرکت اطلاعات انرژی مستقر در واشنگتن، به الجزیره گفت که این حملات تأثیر «نسبتاً محدود» اما «غیر محسوس» بر بازار نفت داشته است. با ادامه این حملات، بازارها بیشتر و بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، بنابراین قیمت‌ نفت خام در آخر هفته، نرخ بالاتری را نسبت به قبل از آن تجربه کرد.

سالیوان، کارشناس ارشد غیر مقیم در مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک، در مصاحبه با الجزیره می گوید: با افزایش تنش ها، تشخیص اینکه این بحران در دریای سرخ به کجا می رسد، دشوار است. اگر نقل و انتقال های نفتی در باب المندب به دلیل تنش در منطقه محدود شود، احتمال زیادی وجود دارد که قیمت نفت در برخی نقاط به دلیل بحران افزایش یابد.

در تنش های روبه فزونی در منطقه تقریباً هر چیزی ممکن است. اگر به اندازه کافی شرایط بد شود که همه انواع محموله ها به سراسر آفریقا هدایت شوند، این امر می تواند بسیاری از قراردادهای محموله از جمله نفت و گاز طبیعی مایع (LNG) را سوژه بازنویسی جدید کند که همین مسئله می تواند صعود دوباره قیمت ها را به دنبال داشته باشد.  

یکی از عواملی که این وضعیت را چالش برانگیز می کند این است که حملات موشکی و پهپادی حوثی ها لزوماً از یک الگوی قابل تشخیص پیروی نمی کنند. کانلی می گوید: «حوثی‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که تعیین اینکه در آینده چه کاری انجام می‌دهند، دشوارتر می‌شود. اگر حوثی‌ها تلاش کنند تنگه باب المندب را ببندند، به دلیل خطرات، بیمه کشتی‌رانی، هزینه‌های مسیرهای جایگزین و احتمال اختلال در عرضه، «تأثیر بزرگی» خواهد داشت. اما فکر نمی‌کنم این چیزی باشد که آن‌ها توانایی انجام آن را داشته باشند و چیزی شبیه به آن مطمئناً واکنش بسیار شدید و خیلی سریع را به دنبال خواهد داشت.»

در واقع، اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ می تواند منجر به فشار قابل توجهی بیشتر از سوی بازیگرانی مانند چین، هند، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ایران و قدرت‌های غربی شود. چین به دلیل تأثیرات منفی این تحولات بر اقتصاد خود، مخالف هرگونه وقفه در تجارت جهانی به ویژه در مسیرهای استراتژیک مانند تنگه باب المندب و کانال سوئز است. امین محسنی، مدرس ارشد اقتصاد در دانشگاه آمریکایی به الجزیره گفت: چین و ایران - بنا به درخواست چین - ممکن است حوثی‌ها را برای کاهش فعالیت‌های خصمانه خود در دریای سرخ تحت فشار قرار دهند.

ایالات متحده، بریتانیا، چین، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، عربستان سعودی و ژاپن در حال حاضر پایگاه‌های نظامی در جیبوتی دارند که فعالیت‌های حوثی‌ها در دریای سرخ را در طولانی مدت محدود می‌کند. روسیه و هند نیز مایل به ایجاد پایگاه های نظامی خود در دریای سرخ هستند.

سالیوان کارشناس ارشد غیر مقیم در مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک  به الجزیره گفت که او همچنین معتقد است که برخی از این بازیگران جهانی می توانند حضور خود را در این بخش از جهان افزایش دهند تا اطمینان حاصل شود که حمل و نقل توسط هیچ بازیگری در یمن قطع نمی شود. او گفت: من تعجب نخواهم کرد که ببینم چین و احتمالاً حتی هند نیروهای بیشتری را برای محافظت از نفت خود به منطقه ارسال می کنند. ناتو می تواند گروه های ضربتی را تقویت کند که می توانند بر آزادی و امنیت ناوبری تمرکز کنند. با افزایش تنش ها، ایالات متحده هم بیشتر درگیر ماجرا خواهد شد.

با این وجود، در حالی که جنگ اسرائیل در غزه ادامه دارد و تعداد کشته‌شدگان فلسطینی به بیش از 18700 نفر رسیده است، حوثی‌ها احتمالاً به تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر این تحولات ادامه خواهند داد.  ادامه قتل عام در غزه احتمالاً به این معنا است که دریای سرخ همچنان با تهدیدات بیشتری روبرو خواهد شد و صنعت کشتیرانی و جهان را ملزم می کند تا برای خطرات اقتصادی جدید آماده شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.