دیدار اردوغان از آتن نشان داد که رئیس جمهور ترکیه ضمن حفظ مواضع آنکارا در زمینه‌های مورد مناقشه، به تشویق آمریکا و آلمان رویکرد متفاوتی جهت عادی سازی روابط با یونان اتخاذ کرده است. شرایط اقتصادی و نیازهای مالی دو کشور ایجاب می‌کند همکاری‌های خود را تقویت کنند.

محمود فاضلی ، کارشناس امور بین الملل – رجب طیب اردوغان ، رئیس‎ جمهور ترکیه در سفر به یونان در پنجمین جلسه شورای عالی همکاری یونان و ترکیه شرکت کرد. رئیس‎ جمهور ترکیه با خانم ساکلاروپولو رئیس جمهور و میچوتاکیس نخست‎وزیر یونان دیدار کرد. رئیس‎ جمهوری یونان بر ضرورت همکاری یونان و ترکیه برای تقویت رفاه، حفظ صلح، ثبات، احترام به حقوق بین‎ المللی و ترویج روابط حسن همجواری که به نفع مردمان دو کشور و فرامنطقه باشد،  تاکید کرد.

اردوغان طی دیدار با همتای یونانی خود گفت:  «معتقدم پنجمین اجلاس شورای عالی همکاری ترکیه و یونان، فرصتی برای آغاز دوره‎ای جدید در روابط بین ترکیه و یونان خواهد بود. هدف مان ارتقای حجم تجارت دوجانبه از 5.5 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار است. با امضای توافق نامه‌های مختلف مسیر بهبود روابط را به نحو مطلوب‎تری ادامه خواهیم داد. »

اردوغان در دیدار با میچوتاکیس در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطق ه‎ای و بین ‎المللی گفتگو کرد. در پایان این دیدار دو طرف اعلامیه روابط دوستانه و حسن همجواری یونان و ترکیه موسوم به «اعلامیه آتن» به امضا رساندند.

طی دیدار میچوتاکیس و اردوغان توافق شد جلسات بعدی «گفت‎ وگوهای سیاسی، دستور کار مثبت و اقدامات اعتماد سازی» در فوریه آینده برگزار شود. طرفین توافق کردند نخست‌وزیر یونان در بهار آتی از آنکارا دیدار کند.

دیدار اردوغان از آتن نشان داد که رئیس‎ جمهور ترکیه ضمن حفظ مواضع آنکارا در زمینه‌های مورد مناقشه، به تشویق آمریکا و آلمان رویکرد متفاوتی جهت عادی سازی روابط با یونان اتخاذ کرده است. شرایط اقتصادی و نیازهای مالی دو کشور ایجاب می‌کند همکاری‌های خود را تقویت کنند.

مقامات یونانی در مورد امضای «اعلامیه آتن» توسط سران یونان و ترکیه اظهار داشتند که این سند به منظور تقویت بیش از پیش دستور کار مثبت امضا شد و به‎ عنوان توافقنامه بین‌المللی و لازم الاجرا از منظر حقوق بین‎ المللی برای طرفین محسوب نمی‌شود. یونان و ترکیه متعهد می‎شوند که «از هرگونه بیانیه، ابتکار یا اقدام که ممکن است صلح و ثبات در منطقه را تحت خطر قرار دهد، اجتناب نمایند.»

طرفین در کنفرانس مشترک خبری اراده مشترک خود جهت بهبود روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار دادند. نخست‎ وزیر یونان در بخش هایی از سخنان خود در این نشست خبری گفت یونان و ترکیه موظف به همزیستی صلح ‎آمیز، بیان اختلافات خود و تلاش برای یافتن راه‎ حل برای آن‎ها هستند. وی خبر داد که در بهار 2024 از آنکارا دیدار خواهد کرد.به گفته او، جغرافیا و تاریخ حکم کرده است که در یک منطقه زندگی کنیم. شرایط گاهی ما را در برابر یکدیگر قرار داد. اما وظیفه تاریخی خود می‎دانم که دو کشور را در کنار هم قرار دهم. ما در برابر نسل‎های آینده وظیفه داریم فردایی بسازیم که آرامش در روابط دو کشور وجود داشته باشد. به‎ گفته میچوتاکیس با پیشرفت در زمینه‎ هایی که مطرح کردیم چون گفت ‎وگوی سیاسی، اقدامات اعتماد سازی در زمانی که شرایط «پخته‎ تر» شد وارد مرحله بعدی گفتگوی سیاسی جهت حل تنها مسئله مورد اختلاف دو کشور، که تحدید منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره باشد، خواهیم شد.

رئیس‎ جمهور ترکیه نیز اعلام کرد امیدواریم مسائل بین دو کشور را با انجام تلاش‎های مشترک در چارچوب گفت‎ وگوهای سازنده، حسن همجواری و حقوق بین‎المللی حل و فصل کنیم. ما دو کشور با دریایی مشترک هستیم و طبیعی است که مشکلاتی بین دو کشور برادر وجود داشته باشد مهم این است که اراده برای حل وفصل مسائل وجود داشته باشد. می‎ خواهیم اژه را به دریای صلح تبدیل کنیم. مسئله بزرگی بین دو کشور وجود ندارد که قابل حل نباشد.

نخست‌وزیر یونان بدون اینکه نامی از غزه، فلسطین و اسرائیل ببرد، گفت: «در مورد تحولات منطقه و جهان، تحولاتی که برای ما مسئله ساز است، چون خاورمیانه، اوکراین و قفقاز صحبت کردیم. همواره وظیفه داریم در مورد لزوم رعایت قوانین بین‎ المللی همگرایی داشته باشیم. یعنی در محکومیت تمامی اشکال تجاوزگری، افراط گرایی و تروریسم. در احترام به تمامیت ارضی کشورها و حفاظت از ارزش ‎های بشری با تمرکز ویژه بر حفاظت از غیر نظامیان.»

اردوغان با اشاره به فاجعه جاری در سرزمین‎ های فلسطینی تصریح کرد «مجازات دست جمعی و قتل 15 هزار فلسطینی غیر نظامی، وجدان‎ها را جریحه‎دار کرده است. نباید در برابر جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی سکوت کنیم. اعلام آتش‎بس باید اولویت همگی ما باشد. تاسیس کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 تنها راه است. به ‎عنوان ترکیه آماده هستیم به تکلیف خود به‌عنوان کشور ضامن عمل کنیم.» 

طی دیدار رئیس‌جمهور ترکیه از آتن و در چارچوب دستور کار مثبت، 15 توافقنامه، یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک در زمینه‎ های مختلف از جمله توافقنامه همکاری در زمینه آموزش، اتصال شبکه ‎های برقی، شرکت‎ های کوچک و متوسط، صادرات، سرمایه گذاری، خدمات اجتماعی با تمرکز بر پشتیبانی از معلولین، ورزش به امضا رسید. طرفین همچنین چند بیانیه مشترک در زمینه‌های همکاری در زمینه گردشگری، همکاری در زمینه تحقیق و نو آوری، تشکیل کمیته مشترک اقتصاد و تجارت، همکاری در زمینه کشاورزی، همکاری گمرکی و تشکیل کمیته فنی جهت ساخت پل دوم بر رودخانه اوروس واقع در مرز زمینی دو کشور امضا کردند. ضمنا طرفین توافق کردند در راستای تقویت همکاری جهت مقابله با مهاجرت غیر قانونی خط مستقیم بین روسای گاردهای ساحلی دو کشور ایجاد گردد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ترکیه یونان
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.