اول، هیچ جابجایی اجباری فلسطینی ها از غزه نباید صورت گیرد.دوم اینکه غزه نباید دوباره اشغال شود. سوم نباید قلمرو غزه را کاهش داد. این سرزمین فلسطین است و باید سرزمین فلسطین باقی بماند.

به گزارش جماران، مجمع سالانه گفتگوی منامه در پایتخت بحرین در روزهای چهاردهم تا هفدهم نوامبر تشکیل شد. این گفت و گوها که از سال 2004 هر ساله به میزبانی بحرین برگزار می شود، فرصتی را در اختیار مقام های فعلی  و پیشین سیاسی کشورها و کارشناسان و تحلیلگران روابط بین الملل قرار می دهد تا در مورد مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی خاورمیانه بحث کنند. در نشست امسال برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقا، شورای امنیت ملی ایالات متحده سخنران یکی از پنل ها بود . سخنان او در رسانه های ایرانی بازتاب نداشت اما با توجه به  وضعیت جنگ غزه، جنگ اوکراین و چالش های پیش روی سیاست بین الملل توجه به این سخنان برای اهل فن یک ضرورت فنی به نظر می رسد. طبیعی است که محتوای این سخنرانی مورد تایید سایت جماران نیست و صرفا به منظور آشنایی مخاطب ایرانی با خط فکری مقام های ایالات متحده ترجمه و منتشر می شود :

زمانی که یک سال پیش روی این صحنه ایستادم، در مورد ستون‌های سیاست‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در این منطقه بحث کردم، ستون‌هایی که شامل مشارکت، دیپلماسی و تنش زدایی، بازدارندگی، یکپارچگی و ارزش های دموکراتیک است.  این پنج اصل، رویکرد ما را به این منطقه، از پایان دادن به جنگ در یمن، تا مقابله با ایران و  پایه‌گذاری برای منطقه‌ای یکپارچه‌تر، باثبات‌تر، صلح‌آمیزتر و مرفه‌تر هدایت کرده است. این پنج اصل رویکرد ما  را به بحران کنونی غزه هدایت کرده اند. البته این بحران بخش هایی از این اصول را تهدید می کند . در واقع، بخشی از هدف حماس و دیگران در 7 اکتبر این بود که آینده با ثبات و صلح منطقه ای را به هم بزنند!

ایالات متحده از اولین ساعات 7 اکتبر  بر حمایت از شرکای خود در این منطقه و مهار درگیری متمرکز شده است. پرزیدنت جو بایدن تقریباً هر روز ده ها تماس با  بنیامین نتانیاهو ( نخست وزیر رژیم اسرائیل)  داشته است و به طور منظم با رهبران منطقه صحبت می کند.

بایدن  حدود یک هفته پس از بحران از اسرائیل دیدن کرد که اولین سفر یک رئیس جمهور به اسرائیل در زمان جنگ در طول تاریخ بود.  در دراز مدت، بازگشتی به 6 اکتبر وجود ندارد. این برای اسرائیل و فلسطینیان نیز صادق است. هیچ کشوری نمی تواند با تهدید ترور مانند آنچه که ما از حماس در 7 اکتبر شاهد بودیم، زندگی کند. در عین حال، فلسطینیان سزاوار و  نیازمند امنیت و صلح هستند.   همانطور که پرزیدنت بایدن بارها گفته است، هیچ راه پایداری برای خروج از این بحران درازمدت وجود ندارد، به جز راهی که در نهایت منجر به اسرائیلی با امنیت کامل و ایجاد یک کشور فلسطینی شود. ممکن است این راه حل  اکنون غیرممکن به نظر برسد، اما اینطور نیست.

در واقع، در روزهای قبل از 7 اکتبر، ما درگیر گفتگوهای فشرده با عربستان سعودی و اسرائیل در مورد چشم انداز عادی سازی بین این «دو کشور» بودیم، با فلسطینی ها هم در گفت و گو پیرامون یک بسته توافق بودیم که شرایط را هم برای فلسطین و هم برای منطقه متحول می کرد.  همانطور که دوستان سعودی ما گفته اند، هیچ توافقی بدون توجه به عنصر فلسطین وجود نخواهد داشت و در این مورد، آنچه قبل از 7 اکتبر درست بود، در حال حاضر حتی صادق تر است.

بنابراین، به من اجازه دهید در مورد آنچه در حال حاضر انجام می دهیم صحبت کنم . تمرکز فوری ما بر امنیت منطقه‌ای، تضمین آزادی گروگان‌ها ( اسرا )  از طریق توقف‌های بشردوستانه در جنگ ، مهار درگیری و افزایش کمک‌های بشردوستانه است. اجازه دهید ابتدا روی امنیت منطقه ای، از جمله امنیت اسرائیل تمرکز کنم. ایالات متحده از دوستان خود حمایت می کند، به ویژه در صورت تهدید یا حمله. در این مورد، پشتیبانی ما از اسرائیل صرفا در برابر تهدید حماس نیست. بلکه این پشتیبانی  به ضرورت بر تهدیدهای دیگری از جمله حزب الله، سایر گروه های مورد حمایت ایران و خود ایران متمرکز است.  ما در حالی که از اسرائیل و دفاع از آن حمایت می‌کنیم، به وضوح گفته‌ایم که اسرائیل باید قوانین بشردوستانه بین‌المللی را رعایت و برای تفکیک میان حماس از جمعیت فلسطین تلاش کند، حتی در شرایطی که حماس خود را در میان مردم جای داده است ،  و من می‌خواهم بر دشواری این چالش تاکید کنم.

پرزیدنت بایدن در اظهارات عمومی و علنی خود در تل آویو تجربیات خود در تصمیم گیری های زمان جنگ را بیان کرد. او گفت: «هرگز انتخاب های روشنی وجود ندارد». همیشه هزینه هایی وجود دارد. رهبران باید سنجیده عمل کنند، سؤالات سخت بپرسند، اهداف را تعریف کنند و ارزیابی‌های مداوم صادقانه در مورد اینکه آیا مسیری که شما در آن قرار دارید شما را به هدف میرساند یا خیر، داشته باشند.

اجازه دهید در مورد مهار درگیری صحبت کنم. رئیس جمهور به صراحت و مکرراً گفته است: «به هر کشور، هر سازمان، هر کسی که به فکر سوء استفاده از این موقعیت است: نکن.» اکنون  چند هفته از این درگیری می گذرد و ترس از گسترش درگیری از همان روزهای اول وجود داشت.  سال گذشته در این کنفرانس،  شما صحبت های من و دیگر سخنرانان آمریکایی را در مورد شبکه های یکپارچه پدافند هوایی شنیدید. این شبکه ها در حال ایجاد هستند. استقرار نیروهای پویا  تضمین می‌کند که آمریکا می‌تواند در اینجا در این منطقه در یک لحظه حتی بدون صدها هزار نیرو ثابت پاسخ لازم را به دشمن بدهد. ما این توانمندی را قبلا هم داشتیم. هفته های اخیر این موضوع را ثابت کرده است. شبکه‌های پدافند هوایی یکپارچه که طی سال‌ها کار از طریق فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) و شرکای ما در سراسر این منطقه توسعه یافته‌اند، ده‌ها موشک و (پهپاد) از جمله موشک‌های پرتاب شده از یمن را منهدم کرده‌اند. گروه ضربتی فورد کریر همراه با رزمناوها و ناوشکن‌ها  اکنون در خلیج فارس حضور دارد و گروه دیگری به نام آیزنهاور در شرق مدیترانه لنگر انداخته است.  هدف در اینجا تشدید تنش نیست بلکه دقیقاً برعکس است: بازدارندگی و جلوگیری از تنش، در عین حال آمادگی کامل برای هر اتفاقی، به ویژه دفاع از نیروها و منافع خود در منطقه.

اجازه دهید در نهایت نگاهی به آینده داشته باشم، به آنچه پس از بحران می‌آید . من لزوماً موافق نیستم که تا زمانی که جنگ به طور کامل متوقف نشود، ما واقعاً نمی‌توانیم روی این سؤالات اساسی تمرکز کنیم. فکر می‌کنم مهم است که بپرسیم چگونه می‌توانیم اکنون با هم کار کنیم.  این امر نیازمند یک فرآیند جدید و احیا شده برای صلح بلندمدت و بادوام است و ما دیپلماسی خود را با در نظر گرفتن آن تنظیم می‌کنیم. در کوتاه مدت، ایالات متحده اصرار دارد و تلاش خواهد کرد تا موارد زیر را در رابطه با غزه تضمین کند.

اول، هیچ جابجایی اجباری فلسطینی ها از غزه نباید صورت گیرد.

دوم، غزه نباید دوباره اشغال شود.

سوم، نباید قلمرو غزه را کاهش داد. این سرزمین فلسطین است و باید سرزمین فلسطین باقی بماند.

چهارم، غزه نباید به عنوان بستری برای تروریسم یا سایر اعمال خشونت آمیز مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معناست که هیچ تهدیدی برای اسرائیل از جانب غزه وجود نداشته باشد.

در نهایت، غزه نباید محاصره شود. مردم بی گناه غزه باید از حماس جدا شوند.

برای میان مدت و بلندمدت، حتی در بحبوحه این بحران، باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم و از هم اکنون آماده باشیم. نه فردا یا زمانی که جنگ متوقف شود. با پنج اصل درباره آینده فلسطین روبه رو هستیم:

اول، مردم فلسطین و صداها و آرمان های آنها باید در مرکز حکومت پس از بحران غزه باشد.

دوم، کرانه باختری و غزه باید به حکومت یکپارچه بازگردند، در نهایت تحت یک تشکیلات خودگردان فلسطینی احیا شده و در یک کشور فلسطینی در آینده گنجانده شوند. وضعیتی که از سال 2006 وجود داشت باید پایان پیدا کند.

سوم، اسرائیل باید امن باشد. نمی توان اجازه داد که گروه های تروریستی و تهدیدهای اسرائیل از کرانه باختری یا غزه سرچشمه گرفته و متاستاز کنند.

چهارم، منابع باید فراهم شود و ما باید از هم اکنون برای حمایت از مرحله پس از بحران در غزه آماده شویم تا منابع امنیتی موقت را در صورت لزوم در پارادایمی که تعریف کرده ایم، بگنجانیم. این صرفاً در مورد پاکسازی پس از جنگ نیست. بلکه در مورد ایجاد پایه و اساس مسیری است که ما به تازگی ترسیم کردیم تا  در نهایت راهی باشد برای تحقق دو دولتی.

پنجم، یک مکانیسم بازسازی باید ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که نیازهای غزه بر مبنای منافع و شرایط بلندمدت و پایدار برآورده می شود. ما قبلاً به عنوان یک جامعه جهانی این کار را انجام داده ایم و می توانیم دوباره آن را انجام دهیم.

اگر بخواهیم راهی برای خروج از این بحران به سوی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هایی که در نهایت در کنار هم در دو کشور زندگی می‌کنند، با سهم مساوی از امنیت، آزادی، فرصت و کرامت ایجاد کنیم، این اصول ضروری است.  حتی در مواردی که ممکن است با هم اختلاف نظر داشته باشیم، می‌توانیم به هم  کمک کنیم تا راه خروج از این بحران و به سوی آینده‌ای بهتر، خاورمیانه در صلح، یکپارچه‌تر، باثبات، مرفه و امن را پیدا کنیم.

برت مک گورک در پایان این سخنرانی بدون اشاره به تبعات حضور و دخالت سیاسی ، امنیتی و نظامی کشورش در غرب آسیا در چند دهه اخیر ادعا کرد که رئیس جمهور آمریکا رویکردی سازنده در قبال خاورمیانه در پیش گرفته است :  تنها در سال گذشته در این منطقه، ایالات متحده ائتلاف هایی را برای افزایش رفاه مشترک ایجاد کرده است. کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) در G20 در دهلی نو اعلام شد. توافقنامه جامع یکپارچگی و رفاه امنیتی (C-SIPA) با بحرین؛ توافقات تاریخی اینجا در خلیج فارس در زمینه‌های فناوری پیشرفته، هوش مصنوعی، اکتشاف فضا، آب و هوا، انرژی پاک و سرمایه‌گذاری جهانی در بنادر، مواد معدنی ضروری شکل گرفته است. این دستور کار مثبت ما باقی می ماند: ایجاد یک خاورمیانه جدید، یکپارچه در منطقه و فراتر از منطقه. اما مهمتر از همه، از این بحران، ما مصمم به ساختن هستیم: برای ایجاد امنیت پایدار برای اسرائیل و صلح بادوام و واقعی بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.