مایلی که عاشق موسیقی بود، خواننده اصلی یک گروه رولینگ استونز به نام اورست بود . او عاشق اپرا است و اپرا می خواند اما نه چندان حرفه ای. مایلی به‌عنوان یک شخصیت رسانه‌ای موفق‌ بود و به عنوان یک کارشناس اقتصادی در برنامه‌های تلویزیونی آرژانتین شهرت پیدا کرد.

به گزارش جماران، «کاندیدای راست افراطی،  شبیه ترین مرد به دونالد ترامپ آمریکایی، مردی با اره برقی»،  اینها عناوینی است که رسانه های بین المللی در چند ساعت اخیر خاویر مایلی، رئیس جمهور جدید آرژانتین را با تمسک به آنها توصیف کرده اند.

بر اساس اولین نتایج انتخابات که در آن بیش از 94 درصد صندوق‌ها باز شد، مایلی کاندیدای حزب توسعه آزادی با کسب 55.82 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. میزان مشارکت در انتخابات آرژانتین 76 درصد ثبت شده است.

مایلی خطاب به حامیان خود در بوینس آیرس پایتخت این کشور گفت: «دیگربازگشتی از مسیری که آمدیم، وجود ندارد. هر کسی که بخواهد به آرژانتین جدید ملحق شود، از هر کجا که باشد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. جایی برای کسانی که به خشونت متوسل شده و نظم را بر هم می‌زنند، وجود ندارد. ما خواهیم بود. در اجرای قانون بی‌امان خواهیم بود.»

آرژانتین

به گزارش اسپوتنیک، خاویر میلی، سیاستمدار راست افراطی، مبتکر تغییرات بنیادین در اقتصاد و حوزه اجتماعی و حامی دلاری شدن اقتصاد آرژانتین و لغو بانک مرکزی است. او نخستین شوک به سیاستمداران و رای دهندگان آرژانتینی را  در انتخابات مقدماتی ماه آگوست وارد کرد. او با به دست آوردن حدود 30 درصد آرا در دور نخست در رتبه اول قرار گرفت و به دور دوم که اکنون از آن هم برنده بیرون آمد، وارد شد.

خاویر میلی 52 ساله، یک اقتصاددان است. او با دیدن بحرانی که آرژانتین با آن دست و پنجه نرم می کرد تصمیم گرفت اقتصاددان شود. خواهرش کارینا دست راست و قابل اعتمادترین شخص برای اوست.البته زیاد درباره خواهرش صحبت نمی کند، اما همیشه با چشمان اشک آلود از او نام می‌برد. او ازدواج نکرده و فرزندی ندارد. او با والدینش که به گفته خود میلی در کودکی با او ظالمانه رفتار کردند ارتباطی ندارد. اما آنها در آخرین تجمع‌های کاندیدای ریاست جمهوری حضور داشتند.

میلی مخالف فروش اعضای بدن نیست. او معتقد است: «بدن من دارایی من است، چرا نمی توانم با بدن خود آنطور که می خواهم عمل کنم؟ به گفته میلی، در آرژانتین افراد زیادی در انتظار اهدای عضو هستند، بنابراین ما باید به دنبال مکانیسم های بازار برای حل این مشکل باشیم. »  او  با سقط جنین مخالف است و حاضر است این موضوع را برای بحث عمومی مطرح کند.

رئیس جمهور جدید آرژانتین  از حمل رایگان اسلحه حمایت می کند، آن هم در کشوری که تعداد جنایات در سال های اخیر در طول رقابت های ریاست جمهوری افزایش یافته است. اقتصاد و مسائل اجتماعی تنها حوزه هایی نیستند که احتمالا در آرژانتین جدید باید انتظار تغییرات گسترده در آن را داشت بلکه  از نظر سیاست خارجی، میلی قصد دارد بر همکاری با ایالات متحده و رژیم اسرائیل تمرکز کند و در عین حال روابط خود را با شرکای تجاری اصلی آرژانتین  یعنی چین و برزیل کاهش دهد.

به نظر می رسد که چین و برزیل هم با استناد به این واقعیت که او نمی خواهد با کمونیست ها و سوسیالیست ها تجارت کند، به این درک رسیدند که روابط تجاری آنها با آرژانتین کاهش چشمگیری خواهد داشت. او پیش از این اعلام کرده بود که  آرژانتین در نشست بریکس در  اول ژانویه 2024 ، حضور نخواهد داشت.  در همین حال، به نظر او، چنین ترجیحات اقتصادی خارجی نباید بر کار تجارت تأثیر بگذارد، زیرا کارآفرینان، همانطور که او معتقد است، آزادند با هرکسی که می خواهند تجارت کنند و بدون حمایت دولت می توانند به راحتی تماس برقرار کنند و بازارهای جدیدی باز کنند. میلی در عین حال می گوید که به وجود قوانین نظارتی، وظایف و تعرفه ها و استانداردهای بهداشتی اعتقادی ندارد. ایده اصلی میلی این است که به مردم در همه چیز آزادی بدهد.

قهرمان یا ضدقهرمان ؟

گاردین در گزارشی درباره رئیس جمهور جدید آرژانتین می نویسد:  دوستان و دشمنان رئیس جمهور بعدی آرژانتین او را با همتایان پوپولیست راست گرایش مانند دونالد ترامپ و ژایر بولسونارو مقایسه می کنند. دیگران این اقتصاددان پرشان مو  را ترکیبی از بوریس جانسون و «عروسک چاکی»  نامیده اند.

اما برخی از کارشناسان این حوزه وقتی می خواهند خاویر مایلی و مدل موی نامتعارف او را توصیف کنند دو چهره متفاوت در ذهن دارند: الویس پرسلی  (به انگلیسی: Elvis Aaron Presley؛ ۸ ژانویه ۱۹۳۵ – ۱۶ اوت ۱۹۷۷، که با نام الویس نیز شناخته می‌شود، خواننده و بازیگر آمریکایی بود. از او با عنوان «سلطان راک اند رول» یاد شده‌ است و به‌ عنوان یکی از برجسته‌ترین نمادهای فرهنگی قرن بیستم در نظر گرفته می‌شود.)  و ولورین (به انگلیسی: The Wolverine،  یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی جیمز منگولد و نویسندگی مارک بامبک و اسکات فرانک است که بر اساس شخصیت ولورین برگرفته از کمیک‌های مارول کامیکس ساخته شده‌است.)

یکی از رقبای رئیس جمهور منتخب آرژانتین درباره او گفته بود: «  او مانند ولورین عمل می کند. او مانند یک ضد قهرمان است.»

یک منتقد دیگر درباره او می گوید: « شباهت های قابل توجهی بین رئیس جمهور منتخب آرژانتین و شخصیت ناپایدار مارول وجود دارد. او بسیار وفادار و شجاع است.  او می تواند واقعاً عصبانی شده و با دشمنانش تهاجمی رفتار کند اما فقط زمانی که به او حمله شود. او هرگز کسی را نمی کشد یا بی دلیل به کسی حمله نمی کند. او شایان ستایش است.»

با اینهمه به نظر نمی رسد که همه با این تعابیر موافق باشد. رقیب انتخاباتی او با هدف شکست دادنش یک بیوگرافی غیررسمی از او منتشر کرد.  این زندگینامه او را به عنوان یک فرد تنهای فقیر نشان می‌دهد که در دوران کودکی از آزار والدین و قلدری در حیاط مدرسه در طول دهه 1980 رنج می‌برد و به او لقب دیوانه داده بودند. برخی معتقدند که با این پیشینه آنچه نگران کننده است نه برنامه های مایلی بلکه وضعیت ذهنی و ثبات عاطفی اوست.

مایلی که عاشق موسیقی بود، خواننده اصلی یک گروه رولینگ استونز به نام اورست بود . او عاشق اپرا است و  اپرا می خواند اما نه چندان حرفه ای.  مایلی به‌عنوان یک شخصیت رسانه‌ای موفق‌ بود و به عنوان یک کارشناس اقتصادی در برنامه‌های تلویزیونی آرژانتین شهرت پیدا کرد. او در برنامه های تلویزیونی هم درباره تورم صحبت می کرد و هم برخلاف عرف سخنانی جنسی بر زبان می راند که به گفته کارشناسان نشان دهنده تمایل او به طغیان ناپسند برای دیده شدن بود. با اینهمه همین عادات  او را به شهرت رساند و به او کمک کرد تا حدود پنج سال پیش شروع به فعالیت در سیاست کند. او در سال 2021 از سوی حزب به کنگره راه یافت و حالا به کمک سونامی خشم رای دهندگان از  فساد و سوء مدیریت ،که میلیون ها رای دهنده آن را عامل بدترین بحران اقتصادی آرژانتین می دانند، به ریاست جمهوری رسید.

بنجامین گدان، متخصص آرژانتینی از مرکز ویلسون، گفت: «این رأی نشان‌دهنده تلاشی ناامیدانه برای چیزی جدید است، هر چه که باشد».

این کارشناس معتقد است اگر مایلی حتی بخش کوچکی از ایده‌های خود را دنبال کند، پشیمانی زیادی در آرژانتین برای رای دهندگان به او به بار خواهد آمد.  این ایده ها شامل قانونی کردن فروش اعضای بدن انسان، کاهش چشمگیر هزینه های اجتماعی، کم اهمیت جلوه دادن جنایات دیکتاتوری 1976-1983 آرژانتین و قطع روابط با دو شریک تجاری مهم آرژانتین، برزیل و چین است. مایلی در جریان مبارزات انتخاباتی متعهد شد که بانک مرکزی آرژانتین را لغو کند و اقتصاد را دلاری کند. او معتقد است که این کارها به تثبیت اقتصاد و از بین بردن تورم افسارگسیخته کمک خواهد کرد.

آرژانتین

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مایلی پس از به دست گرفتن قدرت در ماه آینده مجبور به تعدیل شعارهایش خواهد شد و برای اجرای پیشنهادهای جنجالی تر خود با مشکل مواجه خواهد شد. حزب مایلی تنها 38 کرسی از 257 کرسی مجلس نمایندگان آرژانتین و 8 کرسی از 72 کرسی سنا را در اختیار دارد.

اما یکشنبه شب مایلی در سخنانی نشان داد که قرار نیست از دیدگاه های خود عقب نشینی کند. او با اشاره ای به مواضع مشابه از سوی دونالد ترامپ اعلام کرد تغییراتی که این کشور به آن نیاز دارد، بسیار زیاد و شدید است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی آرژانتین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.