هدف اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نه تنها نابودی حماس و تخلیه غزه از فلسطینی ها بلکه علاوه بر اینها دنبال سلطه بر میلیاردها دلار ذخائر گاز غزه نیز است.

به گزارش جماران؛ سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در یادداشتی برای «میدل ایست آی» نوشت:

بعد از حمله 7 اکتبر حماس که به کشته شدن حدود 1200 نفر واسارت صدها اسرائیلی منجر شد، اسرائیل بسیار وحشیانه عمل کرده است. اسرائیل بیش از 18000 تن بمب بر سر مردم غزه فروریخته و بیش از 11000 نفر را کشته است. یک مقام سازمان ملل در توضیح دلیل استعفای خود نوشت: «غزه کتاب نسل کشی است که همه کشورهای غربی دراین جنایت شریک هستند.»

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته که تا نابودی کامل حماس از پای نخواهد نشست. درحالی که یورش وحشیانه به غزه ادامه دارد، موضوع منابع انرژی غزه نیز یکی از پیچیده گی های تجاوز اسرئیل به غزه است.  

طبق مطالعات منتشر شده کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، منابع عظیم نفت و گاز در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد. این گزارش می گوید: «درمناطق سرزمین های اشغالی فلسطین ثروت هنگفت منابع نفت و گاز وجود دارد که کشور اشغالگر مانع بهره برداری فلسطینی شده است».

توافق اسلو 2 که در سال 1995 امضاء شد، حقوق دریایی تا 20 مایلی ساحل را برای فلسطینی ها تضمین کرد. بر این اساس مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در سال 1999 یک قرارداد 25 ساله برای اکتشاف گاز با گروه گاز انگلیس امضاء کردند. در سال 2000 دو چاه  بزرگ گاز در سواحل غزه با ذخیره 1.4 تریلیون متر مکعب کشف شد که 60% ذخائر این منابع متعلق به سواحل فلسطینی ها بود. نخست وزیر اسرائیل نیز اجازه آغاز عملیات حفاری چاه اول تحت مسئولیت تشکیلات خودگردان فلسطین را صادرکرد.

بعد از حمله نظامی روسیه به اکراین در فوریه 2022، اروپا منابع جایگزین گاز روسیه را در دستور کار قرار داد و گفت و گو برای امضاء  قراردادی به ارزش 1.4 میلیارد دلار با مشارکت تشکیلات خود گردان فلسطین، حماس، مصر و اسرائیل را آغاز کرد و هدفش این بود که تا مارس 2024 تولید گاز عملیاتی شود. چنین توافقی م یتوانست به نفع همه طرفهای ذینفع باشد، منتهی عملی نشد و باتوجه به جنگ فعلی غزه، شانسی برای این موضوع حداقل درآینده نزدیک وجود نخواهد داشت.

اما در 29 اکتبر امسال یعنی کمتر از دو هفته بعد از حمله اسرائیل به غزه، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل 12 مجوز اکتشاف به شش کمپانی اروپایی داد تا عملیات اکتشاف گازهای مخازن سواحل باسین دریای مدیترانه را آغاز کنند. ارزش منابع این مخازن حدود 524 میلیارد دلار  است که بخشی از این منابع در حوزه فلسطینی ها در نوار غزه و کرانه باختری است.

علاوه برآن در حاشیه نشست کشورهای گروه 20 در دهلی نو، آمریکا و اروپا و هند و عربستان وامارت در مورد  یک کریدور جدید اقتصادی توافق کردند که از هند به خلیج فارس وخاورمیانه و نهایتا به اروپا ختم می شود. این پروژه رقیب پروژه جاده ابریشم چین خواهد شد. نتانیاهو گفت: «پروژه اقتصادی کریدور جدید هند به اروپا بزرگترین پروژه همکاری تاریخ ما است و کشور اسرائیل هم دروازه اصلی کریدور هند به اروپا خواهد بود».

باتوجه به این واقعیت ها، موضوع حاکمیت بر غزه برای اسرائیلی ها یک فاکتور مهم است.

اسرائیل بنا دارد که به صادرکنندگان مهم گاز و بعد نفت تبدیل شود. در 20 سال گذشته اسرائیل از یک وارد کننده به یک صادر کننده گاز تبدیل شده است. تجاوز اکتبر 2023 نتانیاهو به غزه در ادامه تجاوز سال 2014 به این منطقه می باشد که در آن سال نیز حداقل 2104 فلسطینی کشته شدند و 1462 نفر آنها شهروندان غزه بودند.

طرح اسرائیل برای اشغال غزه و مهاجرت دادن 2.3 میلیون اهالی غزه به مصر، مرتبط است با طرح های انرژی اسرائیل. وزیر دفاع اسرائیل گفت که«ما غزه را از همه چیز تخلیه می کنیم» و اخیرا نیز طرح محرمانه یک وزیر دیگر اسراائیلی برای انتقال 2.3 میلیون فلسطینی ساکن غزه به صحرای سینای مصر فاش شد. نهایتا اینکه هدف اصلی نتانیاهو نه تنها نابودی حماس و تخلیه غزه از فلسطینی ها، بلکه علاوه بر اینها دنبال سلطه بر میلیاردها دلار ذخائر گاز غزه نیز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.