این تغییر بیش از آنکه به سیاست خارجی مربوط باشد بیشتر به سیاست داخلی جزیره برمیگردد. به این علت که بر اساس آخرین برآوردها حزب محافظه کار در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و حدود ۲۰ در صد از حزب رقیب برای انتخاباتی که یکسال دیگر انجام میگیرد عقب تر است.

عبدالرضا فرجی راد، استاد دانشگاه و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در یادداشت اختصاصی برای جماران نوشت:

با اینکه انتظار می رفت ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا خانم سویلا براورمن، وزیر کشور را از کابینه اخراج کند ولی اصلا انتظار نمیرفت که دیوید کامرون، نخست وزیر پیشین به سمت وزیر خارجه منصوب شود.

اظهارات خانم براورمن به عنوان چهره ای تند و محافظه کار ، در یکی دو هفته اخیر باعث درد سر برای نخست وزیر بریتانیا شده بود. او در ابتدا پس از تظاهرات هفته پیش در اعتراض به کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی اعلام کرد که باید جلوی این تظاهرات نفرت انگیز گرفته شود که منجر به اعتراضاتی در داخل بریتانیا شد. او بعد از آن در مقاله ای که به یکی از روزنامه های جزیره جهت چاپ ارسال کرد، پلیس انگلیس را متهم به طرفداری از تظاهرکنندگان کرد که این امر نخست وزیر بریتانیا را بیشتر مصمم نمود که وی را از کابینه خارج کند، بویژه آن که قبل از چاپ مقاله نخست وزیر از وی خواسته بود که مقاله مورد نظر را تعدیل کند که وزیر کشور سابق اعتنایی به تذکر نخست وزیر نکرد.

به همین دلیل با خروج براورمن از کابینه جیمز کلورلی وزیر خارجه جابجا شد و به وزارت کشور رفت. اما هیچکس در بریتانیا تصور نمی کرد که دیوید کامرون نخست وزیر پیشین برای وزارت خارجه انتخاب شود.نخست وزیر پیشینی که در زمان انتخاب بعنوان رییس اجرایی کشور جوانترین نخست وزیر در ۲۰۰ سال گذشته شناخته می شد و در دوره حکمرانی اش سه اتفاق مهم رخ داد.

نخستین مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی که حرف و حدیث های بسیار داشت.با اینکه خود دیوید کامرون مخالف خروج کشور از اتحادیه بود ولی در شرایط آن زمان انجام انتخابات خروج از اتحادیه را ضروری تشخیص داد و بر خلاف انتظار وی رای دهندگان به خروج رای دادند که همین امر سبب شد که وی پس از شش سال زمامداری از پست نخست وزیری استعفا دهد.

دومین اتفاق مهم ریسک وی برای برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند بود که قبل از رفراندوم خروج از اتحادیه انجام شد. با اینکه به وی توصیه می شد که دست به این اقدام نزند ولی وی ریسک انرا پذیرفت و با خوش شانسی مواجه شد که با یک اکثریت چند درصدی مردم به استقلال رای ندادند و خواهان ماندن در چارچوب بریتانیا شدند.

حادثه بعدی سفر وی همراه با رئیس جمهور وقت فرانسه به لیبی در بحبوحه بهار عربی بود که بعد از ملاقات با معمر قذافی اعلام کردند  از مخالفین حمایت میکنند و اتفاقات بعدی در لیبی رخ داد.

 انتخاب دیوید کامرون توسط  ریشی سوناک به این دلیل مورد تعجب واقع شد که دیوید کامرون هم میتواند رقیبی برای خود نخست وزیر باشد و هم  در کابینه فعلی مخالفانی دارد. البته بعضی ها فکر میکنند که انتخاب دیوید کامرون به این دلیل است که ریشی سوناک در نظر دارد در سیاست خارجی خود تغییراتی را اعمال کند که البته بعید به نظر میرسد. زیرا  سیاست خارجی بریتانیا اگر قرار بود تغییری بکند با حضور جیمز کلورلی هم این تغییرات قابل انجام بود. حتی خود دیوید کامرون اعلام کرده که در مورد حوادث اخیر خاورمیانه از سیاست قبلی پیروی می کند و تغییری در آن ایجاد نخواهد کرد. این تغییر بیش از آنکه به سیاست خارجی مربوط باشد بیشتر به سیاست داخلی جزیره برمی گردد. به این علت که بر اساس آخرین برآوردها حزب محافظه کار در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و حدود ۲۰ در صد از حزب رقیب برای انتخاباتی که یکسال دیگر انجام می گیرد عقب تر است.

از طرفی بر اساس نظرسنجی ها  بسیاری از رای دهندگان به خروج از اتحادیه اروپایی الان از رای خود پشیمانند و اگر در مقطع فعلی رفراندومی صورت پذیرد اکثریت به عدم خروج رای خواهند داد. در واقع ریشی سوناک دنبال ان است که با بعضی جابجایی ها و اقدامات فاصله خود را از رقیب کمتر کند تا بتواند در انتخابات پارلمانی سال آینده دوباره نخست وزیر بریتانیا شود که میتوان گفت کاری سخت در پیش رو دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.