اگرچه جو بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه در کاخ سفید، اسلام هراسی را شدیداً محکوم کرد و با غیرنظامیان فلسطینی ابراز همدردی کرد، اما بسیاری از جوامع عرب و مسلمان آمریکایی معتقدند که رئیس جمهور و دستیارانش در زبان خود، به ویژه در ابتدا، نسبت به حقوق فلسطینی ها کم کاری داشته اند.

به گزارش جماران، میسون زاید، کمدین آمریکایی فلسطینی، هر کاری که در توان داشت انجام داد تا جو بایدن در سال 2020 انتخاب شود.  پولیتیکو در گزارشی در این باره نوشت :  او در یک رویداد کمدی بازی و تلاش کرد به تقویت جایگاه بایدن در میان رای دهندگان کمک کرده باشد. او در یک کمپین مخصوص حمایت زنان عرب دارای رای به نفع بایدن شرکت کرد. با اینهمه میسون پس از تماشای چگونگی هدایت جنگ اسرائیل و حماس در دو هفته گذشته توسط دولت ایالات متحده از بایدن ناامید شده و می گوید  که دیگر نمی تواند در سال 2024 به او رای دهد.  او گفت: « این مرد قلب من را شکست. »

در حالی که رژیم اسرائیل برای تهاجم زمینی احتمالی برای انتقام از حمله غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر آماده می شود، زاید یکی از افرادی است که به شدت نگران آینده غزه است . او یک پسرخوانده 7 ساله در غزه دارد و معتقد است که بایدن باید  برای آتش بس فشار بیاورد. او همچنین نگران فلسطینی ها و مسلمانان ساکن ایالات متحده است که در معرض خشونت بسیاری در جامعه آمریکا از زمان حمله حماس به سرزمین های قرار گرفته اند. او معتقد است که رویکرد بایدن در قبال درگیری در غزه تنش ها را چه در منطقه و چه در داخل ایالات متحده شعله ور تر می کند.

او در این باره می گوید:  من هرگز در زندگی ام فکر نمی کردم که بایدن چنین دیدگاهی داشته باشد. او فلسطینی ها را آدم حساب نکرد. جو بایدن باید کشته شدن هر یک نفر را در این درگیری محکوم کند و فقط اسرائیلی ها را آدم نداند. بیش از هزار کودک جان خود را از دست داده اند اما کسی به آنها محل نمی دهد.

در روزهای پس از 7 اکتبر، بایدن از حمایت گسترده رای دهندگان برای حمایت از رژیم اسرائیل  و محکومیت گروه مبارز فلسطینی حماس برخوردار شد. اما او با خشم بسیاری از آمریکایی‌های عرب، مسلمانان و متحدان مترقی آنها نسبت به آنچه که آنها به عنوان یک واکنش نابرابر نسبت به کشته شدن اسرائیلی ها و فلسطینی ها می دانند روبه رو شده است. او همچنین تلاشی برای کاهش تنش نکرده و همین مساله به سوژه انتقاد از او تبدیل شده است.

هالا حجازی، یک اهدا کننده و جمع آوری کمک های مالی از حزب دموکرات که امسال در جشن عید فطر در کاخ سفید شرکت کرد، می گوید که در حال بررسی خروج از شبکه مالی ملی است که از بایدن حمایت می کند.

او می گوید که چند تن از اعضای خانواده‌اش از زمان آغاز درگیری‌ها در غزه کشته شده‌اند و نگران جان تعداد بیشتری از آنها است. او درباره بایدن گفت: «من یکی از بزرگترین طرفداران او بوده ام . احساس می کنم به من خیانت شده است. احساس می‌کنم انسانیت من با انسانیت دیگران برابر نیست. من معمولا تن به گفت و گو با مطبوعات نمی دهم  اما خانواده من [در روزهای آینده] خواهند مرد و من نمی توانم سکوت کنم. »

اگرچه بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه در کاخ سفید، اسلام هراسی را شدیداً محکوم کرد و با غیرنظامیان فلسطینی ابراز همدردی کرد، اما بسیاری از جوامع عرب و مسلمان آمریکایی معتقدند که رئیس جمهور و دستیارانش در زبان خود، به ویژه در ابتدا، نسبت به حقوق فلسطینی ها کم کاری داشته اند. جامعه عرب و مسلمانان آمریکا در این مدت دائما  به تیم بایدن هشدار داده اند که ناامیدی در میان آمریکایی های عرب و مسلمانان می تواند به او در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آسیب برساند. در حالی که این رای دهندگان بخش کوچکی از رای دهندگان را تشکیل می دهند، اما می توانند یک بلوک مهم در ایالت های کلیدی مانند میشیگان و پنسیلوانیا باشند.

نظرسنجی‌های موجود نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان در سال 2020 به بایدن رای داده‌اند. بحثی که مطرح می‌شود این نیست که این بلوک ناگهان به سمت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، که در روزهای اخیر برای گسترش ممنوعیت سفر مسلمانان تحت فشار قرار گرفته ، حرکت کنند. در عوض، در بیش از ده‌ها مصاحبه با پولیتیکو، رهبران عرب آمریکایی و مسلمان و متحدانشان گفتند که می‌ترسند برخی از رای‌دهندگان به طور کامل در انتخابات شرکت نکنند یا به یک نامزد ثالث رأی دهند.

رای دهندگان مسلمان کاملا ناامید شده اند . آنها نمی خواهند به ترامپ رای دهند. اما در حال حاضر از خود می پرسند: چگونه می توانیم به طرف مقابل رای دهیم، با توجه به امتناع بایدن از درخواست از اسرائیل برای پایبندی به آتش بس و لفاظی های مداومی که در اینجا در داخل کشور علیه مردم فلسطین مشاهده می کنیم؟

مدیر عامل گروه مدافع مسلمانان در این باره می گوید : آنچه من بیش از همه نگران آن هستم این نیست که آیا آنها به ترامپ رای خواهند داد یا نه، بلکه این است که آیا این رای دهندگان در خانه خواهند ماند.

یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده، به پولیتیکو می گوید که او  و سایرین با اعضای کمپین بایدن در مورد نگرانی هایشان در مورد سال 2024 و سیاست های دولت در زمان جنگ گفت و گوهای مستقیمی داشته اند.  مقامات بایدن بر این باورند که مردم آمریکا پشت رئیس جمهور در حمایت از اسرائیل قرار دارند . آنها همچنین تاکید دارند که بایدن در روزهای اخیر و همچنین سال‌های قبل از جنگ، مدافع سرسخت آمریکایی‌های عرب و مسلمان بوده و تضاد بین او و ترامپ در این جبهه آشکار است.

عمار موسی، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن، می گوید: «رئیس‌جمهور و این دولت صریح بوده‌اند: جایی برای اسلام‌هراسی، بیگانه‌هراسی یا نژادپرستی  که در هفته‌های اخیر دیده‌ایم، وجود ندارد. «

از آنجایی که جمهوری‌خواهان همچنان بر روی یک پلتفرم آشکارا اسلام‌هراسی برای جذب رای در رقابت های انتخاباتی پیش رو کار می کنند، امکان چرخش مسلمانان از بایدن به سمت رقیب جمهوری خواه چندان جدی نیست اما برای رهبران عرب و مسلمان آمریکایی، مسئله این نیست که سوابق بایدن قبل از جنگ غزه چه بوده است، بلکه این است که از آن زمان تاکنون چه کرده است. بلافاصله پس از حمله حماس، که مقامات اسرائیلی گفتند حدود 1400 کشته برجای گذاشت، بایدن و دولت او حمایت بی‌قید و شرطی را از اسرائیل ابراز کردند. تنها اشاره بایدن به فلسطینی‌ها چند روز پس از حمله این بود که حماس «از حق مردم فلسطین برای کرامت و تعیین سرنوشت دفاع نمی‌کند» و از «غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی» استفاده می‌کند.

اخیراً، لحن بایدن تغییر کرده و او بارها گفته است که حماس نماینده مردم فلسطین نیست و نسبت به هدف قرار گرفته شدن غیرنظامیان فلسطینی ابراز نگرانی کرده است. او و دستیاران ارشد او همچنین شخصاً اسرائیل را تحت فشار قرار داده اند تا اجازه دهد کمک های بشردوستانه وارد غزه شود.

در پشت صحنه، مقامات ارشد کاخ سفید تلاش کرده اند تا ارتباط با اعراب آمریکایی و مسلمانان را بیشتر کنند .  

بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه خود به طور مفصل در مورد فلسطینی ها چه در ایالات متحده و چه در غزه صحبت کرد: من می‌دانم که بسیاری از شما در جامعه مسلمان آمریکایی یا جامعه عرب آمریکایی، جامعه فلسطینی آمریکایی، و بسیاری دیگر خشمگین و آسیب دیده‌اید، با اسلام‌هراسی و بی‌اعتمادی که در این مدت دیده اید با خود می گویید که ما به روزهای پس از یازدهم سپتامبر باز می گردیم.

وی با محکوم کردن مرگ وادع الفیومه، پسر 6 ساله فلسطینی آمریکایی که در این ماه به شهادت رسید، گفت: می خواهم همه شمایی که از این فضا آسیب دیده و می بینید بدانید که من شما را می بینم و متوجه نگرانی های شما هستم. شما همه آمریکا هستید.

 برخی از رهبران عرب آمریکایی و مسلمان اظهارات اخیر بایدن را کم رمق و دیرهنگام می دانند . برخی دیگر گفتند در حالی که از اظهارات بایدن در ابراز نگرانی برای غیرنظامیان فلسطینی قدردانی می کنند، اما از اقدامات دولت وی که شامل ارسال سلاح به رژیم اسرائیل و درخواست 14 میلیارد دلار از کنگره برای این کشور می شود، ناخرسند هستند.

تیم بایدن همچنین برای کمک های بشردوستانه به غزه درخواست کمک مالی کرده است.  یک کارمند بخش کمک های بشردوستانه مستقر در واشنگتن دی سی، می گوید که او بخشی از یک گروه واتس اپ است که قبلا محلی برای گفتگوی فعالان طرفدار بایدن و جمع آوری کمک های مالی بود. نام این گروه «آمریکایی‌های عرب برای بایدن» بود. اما به گفته او، از زمان شروع جنگ غزه، نام این گروه به « آمریکایی‌های پیشرو عرب» تغییر یافت . او گفت که اعضای این گروه از بایدن خشمگین هستند.

آدریان هیموند، یک استراتژیست دموکرات مستقر در میشیگان، هشدار داد که از هم اکنون تا روز انتخابات زمان زیادی وجود دارد که در آن رأی دهندگان می توانند نظر امروز خود را که احتمالا هیجانی است ، تغییر دهند.   او گفت که رای دهندگان در حال حاضر به شدت با اسرائیل همدردی می کنند و این می تواند از نظر سیاسی به نفع بایدن باشد.  در عین حال  خشم در میان آمریکایی‌های عرب و مسلمانان در  برخی ایالت ها می‌تواند برای بایدن مشکل‌ساز باشد.  

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.