گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان: حمله زمینی به غزه احتمال ورود دیگر گروه‌های مقاومت برای حمایت از فلسطینی‌ها را افزایش می‌دهد/ تا پیش از طوفان الاقصی قضیه فلسطین رو به فراموشی بود/ فلسطین و حماس دیگر چاره‌ای جز انجام چنین عملیاتی نداشتند

مسعود ادریسی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه معتقد است که کشورهای اسلامی باید اجلاسی برگزار و به طور جدی اقدامات و جنایت‌های اسرائیل در غزه را محکوم کنند.

پایگاه خبری جماران، محمد حسین لطف الهی: یک هفته پس از آغاز طوفان الاقصی و تشدید حملات بی امان رژیم اسرائیل به نوار غزه، منابع رسانه ای از احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه محصور خبر می دهند.

مسعود ادریسی، سفیر سابق ایران در لبنان و مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در این باره معتقد است اگر اسرائیل چنین جنایتی را شروع کند، قطعا جنگ گسترش خواهد یافت و احتمال ورود بازیگران دیگر به جنگ از جنوب لبنان یا سوریه وجود دارد. او تأکید دارد مردم مسلمان در کشورهای اسلامی و در تمام دنیا دست روی دست نخواهند گذاشت و تماشاگر ماجرا نخواهند بود.

 

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

شواهد و اظهارات مسئولان رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که ممکن است اسرائیلی‌ها حمله زمینی به غزه را خیلی زود آغاز کنند. با این وجود برخی ناظران به دلیل تبعات سنگین این اقدام، در احتمال حرکت اسرائیل به این سمت تردید دارند. آیا اسرائیل حمله زمینی را آغاز خواهد کرد؟

اسرائیل تصمیم دارد که حمله زمینی را آغاز کند، اما این حمله همه جانبه نخواهد بود. احتمالا آن‌ها وارد غزه شده و بخش‌هایی از آن را در اختیار خواهند گرفت. مواضع آن‌ها نشان می‌دهد که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند، اما به نظر می رسد آمریکایی‌ها که حامی اصلی اسرائیل به حساب می‌آیند، چندان موافق این تصمیم نیستند و در تلاشند اسرائیل را منصرف کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند گذرگاهی را ایجاد کرده و مردم غزه را از طریق آن به کشورهای دیگر از جمله مصر کوچ بدهند. هدف آن‌ها خالی کردن غزه برای دستیابی آسان‌تر اسرائیل به اهدافش است. تا این لحظه هنوز تصمیم‌ها برای حمله زمینی به غزه قطعی و نهایی نشده است.

 

اگر اسرائیل عملیات زمینی در غزه را شروع کند، قطعا جنگ گسترش خواهد یافت

 

آغاز عملیات زمینی در غزه چه تبعات و نتایجی برای اسرائیل در پی خواهد داشت؟

اگر اسرائیل چنین جنایتی را شروع کند، قطعا جنگ گسترش خواهد یافت و احتمال ورود بازیگران دیگر به جنگ از جنوب لبنان یا سوریه وجود دارد. کاملا محتمل است که نیروهای مقاومت برای حمایت از مردم غزه وارد درگیری با رژیم اسرائیل شوند. ضمن اینکه مردم مسلمان در کشورهای اسلامی و در تمام دنیا دست روی دست نخواهند گذاشت و تماشاگر ماجرا نخواهند بود. اگر آن‌ها واقعا چنین کاری را انجام دهند، وضعیت منطقه به کلی متفاوت با گذشته خواهد شد.

 

سیاست حزب‌الله فعلا این است که درگیری‌ها محدود باقی بماند

 

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، شاهد درگیری‌هایی محدود میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بودیم. چرا حزب‌الله هنوز به طور مستقیم وارد جنگ نشده و چه عاملی ممکن است نیروهای حزب الله را به جنگ مستقیم بکشاند؟

از همان ابتدا حزب‌الله لبنان اعلام کرد که اگر اسرائیل حمله زمینی به غزه را آغاز کند، ما نیز دخالت خواهیم کرد. تا الان هم اسرائیل حمله زمینی را شروع نکرده، پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم حزب‌الله خود را وارد جنگ نکند. سیاست حزب‌الله فعلا این است که درگیری‌ها محدود باقی بماند و صرفا پاسخ اقدامات تجاوزهای اسرائیل به لبنان داده شود. با این وجود عامل تغییر دهنده بازی تصمیم اسرائیل برای حمله زمینی به غزه خواهد بود. این تصمیم اسرائیل می‌تواند در تصمیمات آتی حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های مقاومت تأثیر جدی بگذارد.

 

کشورهای عربی از نظر اعلامی مواضع خوبی اتخاذ کردند

 

موضع‌گیری کشورهای عربی در خصوص حملات اسرائیل به غزه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا اعراب در برابر اسرائیل کوتاه آمده‌اند؟

کشورهای عربی از نظر اعلامی مواضع خوبی اتخاذ کردند و تقریبا همه کشورها به جز یکی دو کشور به حمایت از فلسطین پرداخته و ریشه اصلی مشکلات و درگیری‌ها را اشغالگری اسرائیل توصیف کردند. این البته در لفظ بود و در عمل تا الان کشورهای اسلامی کار خاصی صورت نداده‌اند. ضروری است که کشورهای اسلامی اجلاسی برگزار کنند و به طور جدی اقدامات و جنایت‌های اسرائیل در غزه را محکوم کنند. آن‌ها باید بخواهند که اسرائیل هرچه سریع‌تر دست از اشغالگری بردارد. اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی می‌تواند فشارها علیه اسرائیل را افزایش داده و مانع از آن شود که اسرائیل بدون نگرانی از واکنش افکار عمومی به جنایت در غزه ادامه دهد.

در خصوص عربستان آیا می‌توان گفت که مسأله توافق عادی‌سازی دست کم در کوتاه مدت و میان مدت دست نیافتنی خواهد بود؟

از منابع غیررسمی گزارش‌های زیادی وجود دارد که عربستانی‌ها گفته‌اند ما عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کنار گذاشتیم. به نظر می‌رسد طرحی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دنبالش بودند و می‌خواستند به سرعت به توافق برای عادی‌سازی دست پیدا کنند شکست خورده و دست کم سرعتش بسیار بسیار کندتر از سابق خواهد بود.

 

عملیات طوفان الاقصی چندین ضربه اساسی به اسرائیل وارد کرد

فلسطین و حماس دیگر چاره‌ای جز انجام چنین عملیاتی نداشتند

 

با توجه به تحولاتی که تاکنون صورت گرفته آیا معتقدید خروجی این عملیات اخیر حماس مثبت بود؟

در هر صورت این عملیات چندین ضربه اساسی به اسرائیل وارد کرد. این نکته‌ای است که تقریبا همه تحلیلگران بر سر آن اتفاق نظر دارند. هیمنه اسرائیل در این عملیات شکست. ضعف سیستم اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل نیز که بسیار خود را قدرتمند می‌پنداشت نیز برای همگان آشکار شد و روشن شد که این سیستم اتفاقا بسیار ضربه‌پذیر است.

علاوه بر این باید پیش زمینه این عملیات و اتفاقاتی را که منجر به برنامه‌ریزی برای چنین عملیاتی شد باید در نظر گرفت. زمانی که نتانیاهو در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقشه‌ای را در دست گرفته بود و به جهانیان نشان می‌داد، هیچ اثری از فلسطین روی آن نقشه نبود. وضعیت به این سمت و سو پیش می‌رفت که فلسطین از روی نقشه حذف شود و عادی‌سازی‌هایی که متأسفانه برخی کشورهای اسلامی در روابط خود با اسرائیل انجام دادند این نگرانی‌ها را تشدید می‌کرد. قضیه فلسطین به کلی رو به فراموشی بود. این عملیات توانست نشان دهد مردم فلسطین همچنان زنده هستند و آرمان خود را با جدیت دنبال می‌کنند. فلسطینی‌ها می‌خواهند کشور خود را از اسرائیلی‌ها پس بگیرند. ضمن اینکه از نظر تلفات، تلفات طرف اسرائیلی هم بسیار قابل توجه بود.

فلسطین و حماس دیگر چاره‌ای جز انجام چنین عملیاتی نداشتند. سال‌هاست که غزه در محاصره است و توان تأمین دارو و غذا را هم ندارد. این فشارهای سنگین زندگی را برای مردم فلسطین بسیار سخت کرده بود. وقتی مردم نتوانند نفس بکشند دست به هر اقدامی ممکن است بزنند. به باور من، استراتژی جدید حماس وضعیت منطقه را تغییر می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.