اندونزی می‌تواند آینده اقتصادی روشن‌ خود را پیش رو ببیند و امتناع این کشور از پیوستن به بریکس نشان از اعتماد رو به رشد این کشور دارد. مسئله‌ای که یکی از نادیده گرفته شده‌ترین مباحث، پیرامون نشست اخیر سران بریکس بود.

به گزارش جماران به نقل از شورای آتلانتیک؛ انتظار می‌رود در سال 2026، اقتصاد اندونزی از روسیه پیشی بگیرد و ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر شاخص برابری قدرت خرید (PPP) شود.

تحریم‌های مالی و عدم دسترسی به فناوری پیشرفته از طریق کنترل صادرات، اثرات منفی بلندمدت قابل توجهی بر اقتصاد روسیه گذاشته است. اما لغزش روسیه و صعود اندونزی هر دو تا حد زیادی توسط یک چیز هدایت می‌شود: مردم.

مرکز ثقل اقتصادی جهان در حال تغییر است. روسیه از فرار مغزها رنج می‌برد در حالی که نیروی کار اندونزی به ویژه، طبقه تحصیل کرده متخصص آن در حال رشد است. این مولفه در روسیه روبه کاهش است و این تضاد چیزی است که تا دهه آینده اندونزی را در فهرست بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار می‌دهد.

نمودار زیر سقوط پیش از انتظار روسیه و صعود اندونزی بر اساس تولید ناخاص داخلی را نشان می‌دهد.

gdp-ppp

تولید ناخالص داخلی روسیه و اندونزی بر اساس سهم PPP از کل جهان

 

بر اساس گزارش سازمان ملل، در روسیه، شهروندان شاغل زیر 35 سال اکنون کمتر از 30 درصد از نیروی کار را تشکیل می‌دهند که کم‌ترین سهم از زمانی که روسیه جمع‌آوری این داده‌ها را در بیست سال پیش آغاز کرده، است و این آماری است که باید همه سیاست‌گذاران روسیه را بترساند.

از آغاز تهاجم روسیه به خاک اوکراین در زمستان 2021 تا بهار 2023، حدود 86 درصد از مهاجران روسیه زیر 45 سال سن دارند که 80 درصد از این افراد، تحصیلات دانشگاهی دارند. در سال‌های آینده، عرضه نیروی کار روسیه کاهش می‌یابد، چراکه مهاجران بالقوه به این کشور نگاه کمتری می‌کنند و استانداردهای زندگی آن با دیگر جمهوری‌های شوروی سابق، منبع سنتی مهاجرت مسکو، نزدیک می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های بلومبرگ اکونومیک (Bloomberg Economics)، این آمار به همراه کاهش نرخ زاد و ولد به این معنی است که تا سال 2040 کاهش نیروی کار روسیه، می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی را تا 5 درصد، کاهش دهد.

در همین حال، نیروی کار اندونزی در حال رشد است، صادرات کالاهای آن در حال رونق است و سرمایه‌گذاری‌های جدیدِ زیربنایی آن در دست ساخت است. دلیل موجهی وجود دارد که شی جین پینگ؛ رییس جمهوری چین در نشست اخیر بریکس، تلاش زیادی کرد تا اندونزی را وارد بریکس کند. چین به خوبی م‌ی داند که آینده به جانب جنوب چین می‌رود نه شمال آن.

age of population

نمودار پیش بینی میانگین سنی جمعیت روسیه و اندونزی تا سال 2040

 

داده‌ها نشان می‌دهد که روسیه به‌طور فزاینده‌ای به چین برای حمایت از اقتصاد خود نیاز خواهد داشت، در حالی که قدرت‌های در حال رشدی مانند اندونزی دوستان و شرکای بیشتری دارند مشتاق تجارت آزاد در سراسر مجمع الجزایر اندونزی هستند.

در حالی که سن نیروی کار روسیه و سطح تحصیلات آن کاهش می‌یابد، اندونزی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، کارگران جدید با پیشینه‌های آموزشی قوی و مهارت‌های مهم که ناشی از ارتباط با کشورهای توسعه یافته جهانی است، وارد نیروی کار می‌شوند.

نیروی کار رو به رشد پایه‌ای قوی برای افزایش مصرف خصوصی اندونزی فراهم کرده است. این امر به ویژه برای چین مهم است چراکه به دنبال بازارهای مصرف جدید، برای جذب صادرات خود است. اگرچه روسیه ممکن است در حال حاضر بازار صادراتی مهمی برای تولیدکنندگان چینی باشد و با عجله برای پر کردن شکاف‌های باقی مانده از خروج شرکت‌های غربی، چشم‌انداز رشد بلندمدت آن در بهترین حالت راکد و به احتمال زیاد منفی است.

عکسِ این موضوع در مورد اندونزی صادق است که هنوز هم عمدتا در مسیر رسیدن به هدف خود برای تبدیل شدن به یک کشور پُر درآمد تا سال 2040 است.

اندونزی می‌تواند آینده اقتصادی روشن‌ خود را پیش رو ببیند و امتناع این کشور از پیوستن به بریکس نشان از اعتماد رو به رشد این کشور دارد. مسئله‌ای که یکی از نادیده گرفته شده‌ترین مباحث، پیرامون نشست اخیر سران بریکس بود.

جوکو ویدودو؛ رییس جمهوری اندونزی، چند روز قبل از نشست سران بریکس گفت: «این کشور در حال حاضر تمایلی به پیوستن به بلوک بریکس را ندارد و کارشناسان ما توصیه کرده‌اند که اندونزی تا زمانی که همه سیاست‌های بریکس اجرا شود و تا قبل از این روند در ساختاری که دستورالعمل‌ها در آن تنظیم نشده است، شرکت نکند.»

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.