پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

طولانی شدن جنگ اوکراین و تغییر گفتمان در سیاست داخلی روسیه؛

اهداف جنگی پوتین چیست و چگونه آن‌ها را نهادینه کرده است؟

پوتین به مردم روسیه می‌گوید که این کشور مورد حمله ناتو قرار گرفته است و مسکو نمی‌تواند همزمان ببازد و زنده بماند و تا می‌تواند قصد دارد از حمله و تجاوز به خاک اوکراین به عنوان یک جنگ میهنی یاد کند.

به گزارش جماران؛ اهداف روسیه در اوکراین را می‌توان از دریچه آخرین سند سیاست خارجی روسیه که در 31 مارس 2023 منتشر شد، بررسی کرد. در آن سند، مسکو دیدگاهی از جهان ارائه می‌کند که در آن کمپین طولانی‌مدتِ محدود کردن و مقابله با قدرت و نفوذ ایالات متحده در سطح جهانی و عقب راندن غرب به رهبری ایالات متحده را آغاز کرده است و بر اساس متن آن برنامه‌های بلندمدت کرملین شامل هم‌سویی و هدایت سایر کشورهای آسیب دیده از هژمونی ایالات متحده، برای دستیابی به چیزی شبیه به تغییر شکل کامل نظم جهانی است.

سند اخیر با توجه به شرایط جنگی، حمله و تجاوز آشکار روسیه به خاک اوکراین، به سختی به اوکراین اشاره می‌کند، اما در دیگر لفاظی‌های روسیه شکی باقی نمی‌گذارد که اوکراین میدان نبرد و دقیقا همان جایی است که روسیه به دنبال پیشبرد دیدگاه جهانی خود است. در حالی که هنوز مشخص نیست پیروزی در اوکراین برای روسیه چه معنایی دارد، اظهارات رسمی مقامات روس نشان می‌دهد که کرملین همچنان قصد دارد به اهداف دیرینه خود یعنی اوکراینی که وابسته به روسیه است و غربی که سیطره روسیه را حداقل بر کشورهایی که زمانی اقمار شوروی سابق بودند، پذیرفته باشد، دست یابد.

روسیه همچنین خواستار واگذاری اراضی اوکراین است. توافق پیشنهادی روسیه به ایالات متحده و ناتو در اواخر سال 2021، زمانی که کشورهای غربی به دنبال جلوگیری از تهاجم تمام عیار آن بودند، ابعاد بیشتری به فهرست آرزوهای روسیه می‌افزاید که شامل غیرنظامی شدن کشورهایی است که در سه دهه گذشته به ناتو پیوسته‌اند.

در ابتدا، رهبری روسیه این تهاجم را به عنوان یک عملیات ویژه برای «دفعیت زدایی» (تغییر دولت) در کیف، غیرنظامی کردن اوکراین و آزادسازی روسی زبانان در شرق آن تعریف کرد. امروز اما پوتین به مردم روسیه می‌گوید که این کشور مورد حمله ناتو قرار گرفته است و مسکو نمی‌تواند همزمان ببازد و زنده بماند و تا می‌تواند قصد دارد از حمله و تجاوز به خاک اوکراین به عنوان یک جنگ میهنی یاد کند.

با این استدلال، ادامه مبارزه در یک جنگ بازنده بهتر از مذاکره‌ای است که به شکست منجر می‌شود و با نام یک جنگ وجودی، مسکو تمام انتقادها از دولت و نیروهای مسلح روسیه را جرم‌انگاری تلقی کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.