بسیاری از آسیب‌های ناشی از شورش پریگوژین با مرگ او جبران خواهد شد. این قتل نمایشی پیامی است قدرتمند برای هر کسی که ممکن است در فکر ایستادن در برابر پوتین باشد. اما صدمات وارد شده به موقعیت بین‌المللی رهبر روسیه، قابل جبران نیست.

به گزارش جماران؛ زمانی که ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه در واکنش به شورش واگنر این واقعه را یک خیانت ملی عنوان کرد، برای بسیاری از ناظران بین‌المللی محرز بود که فرجام پریگوژین نیز مانند تمامی مخالفان سیاسی پوتین است و انتقام علیه اقدام رهبر کودتای نافرجام واگنر اجتناب ناپذیر است.

پریگوژین یکی از نزدیکان پوتین بود و روش‌های رئیس جمهور روسیه را به خوبی می‌دانست تا اقدامات احتیاطی را انجام دهد. بنابراین ممکن است هرگز به طور قطع ثابت نشود که او در جت شخصی خود مرده است. حتی پوتین در اولین اظهار نظر خود در مورد این حادثه، یک مراسم ترحیم را برای رهبر کشته شده واگنر پیشنهاد داد، اما از بیان این‌که پریگوژین قطعا در میان کشته شدگان است، خودداری کرد.

صرف نظر از این، شورش واگنر موضع پوتین و روایت او در مورد حمله به اوکراین را به چالش کشید. معامله‌ای که به این شورش پایان داد و ظاهرا امنیت پریگوژین را تضمین کرد، بسیاری از تحلیلگران را شگفت زده کرد و نشان داد که پوتین رهبری است که نمی‌تواند به نیروهای امنیتی خود برای سرکوب شورش یا حتی نشان دادن وفاداری آن‌ها تکیه کند.

بسیاری از آسیب‌های ناشی از شورش پریگوژین با مرگ او جبران خواهد شد. این قتل نمایشی پیامی است قدرتمند برای هر کسی که ممکن است در فکر ایستادن در برابر پوتین باشد. اما صدمات وارد شده به موقعیت بین‌المللی رهبر روسیه، قابل جبران نیست.

 

پیام پوتین

 

برخی از تحلیلگران غربی ممکن است برای درک لحظه و روش انتخابی ترور تلاش کنند، اما به هر میزان که این اتفاق غیرمنطقی به نظر برسد، این نوع رویداد بخشی مهم و ثابت در تاریخ «حکومت روسیه» است که برای نمایش قدرت و کنترل حکومت طراحی شده است. پیامی روشن برای تمام نخبگان روسیه که مهم نیست از چه جایگاه قدرتی در ساختار سیاسی روسیه برخوردار هستند. نکته اصلی این‌جاست که اگر با پوتین مخالفت کنند به سرنوشتی مشابه پریگوژین و دیگر مخالفات گذشته دچار می‌شوند.

البته بخشی از پیام پوتین در روز شورش واگنر با برکناری سرگئی سوروویکین؛ فرمانده نیروهای هوافضای روسیه که به عنوان متحد واگنر شناخته می‌شد، فرستاده شد. سوروویکین مسئول پدافند هوایی روسیه بود که قادر به محافظت موثر در برابر حملات پهپادهای اوکراینی نبوده است. همچنین حذف سوروویکین یک مانع مهم را در برابر اقدامی که مقرر بود با سرنگونی هواپیمای پریگوژین با موشک پدافند هوایی روسیه انجام شود را از میان برداشت.

این اقدامات مطمئنا به رسانه دولتی روسیه کمک می‌کند که توجه عمومی را از یک دوره اخبار بد و زمین‌گیر شدن ارتش روسیه در خاک اوکراین، منحرف کند. مورد دیگر به ارزش پول روسیه باز می‌گردد که از ابتدای قرن 21 تا امروز در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته است. همچنین در اوکراین، نیروهای روسی هم‌چنان در حالت تدافعی هستند و چشم انداز جنگ بسیار نامشخص است.

 

واکنش‌های داخلی

 

باید دید که آیا حامیان و یا طرفداران نگاه پریگوژین مرگ وی را می‌پذیرند یا به دنبال ایجاد شبکه‌های جدید خود در ساختار سیاسی روسیه هستند.  پریگوژین در بخش‌های خاصی از نیروهای مسلح روسیه، محبوب بود و مرگ او می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. برخی از وبلاگ نویسان روسی آن‌چه را که آن‌ها «خیانت پوتین» می‌نامند به دلیل عمل نکردن به قول او به پریگوژین تقبیح می‌کنند و متحدان بین‌المللی روسیه متقاعد نخواهند شد که تهدید علیه رژیم پوتین اکنون خاموش شده است و درگیری در آژانس‌ها و شبکه‌های امنیتی و دفاعی روسیه احتمالا ادامه خواهد یافت و عمیق‌تر می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.