گفتگوی وزرای دفاع و و دیدار کوریلا با مقام های اسرائیلی، پیام مشابهی را برای مقامات اسرائیلی ارسال می کند: با وجود شکاف بین دو طرف، واشنگتن قصد ندارد کمک های نظامی خود به اسرائیل را متوقف کند

رفت و آمدها و تماس های سطح بالای سیاسی، نظامی و اطلاعاتی میان ایالات متحده آمریکا و رژیم اسرائیل علیرغم اختلاف ها میان تل آویو و واشنگتن بر سر اصرار ائتلاف بنیامین نتانیاهو برای پیشبرد آنچه اصلاح قوانین قضایی می داند، ادامه دارد.

به گزارش جماران، المانیتور نوشت:  ژنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) که بر تمامی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نظارت دارد، روز چهارشنبه در تل آویو با یوآو گالانت، وزیر دفاع (جنگ) رژیم اسرائیل، تنها دو روز پس از تصویب قانون بحث برانگیز کنست به نام «بند معقولیت» که نگرانی هایی را درباره از بین بردن اختیارات دیوان عالی و آماده باش نظامی در اسرائیل ایجاد کرده، دیدار کرد.

در بیانیه ای که توسط وزارت دفاع ( جنگ)  اسرائیل منتشر شد، آمده است که در این نشست که در مقرّ وزارت دفاع برگزار شد، هرزی هالوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل، اودد بسیوک رئیس بخش عملیات ارتش اسرائیل، هدی سیلبرمن وابسته ارتش اسرائیل در واشنگتن و رئیس بخش سیاسی نیز حضور داشتند.

در بخش هایی از این بیانیه با تکرار ادعاهای بی پایه و اساس درباره ایران آمده است:  «گالانت و کوریلا در گفتگوی خود چالش‌های امنیتی در منطقه را با تمرکز بر فعالیت‌های ایران در سراسر خاورمیانه از جمله تأمین مالی، آموزش و انتقال تسلیحات به سازمان‌های تروریستی در سوریه و لبنان مورد بحث و بررسی قرار دادند». در بخش های دیگری از این بیانیه، به مکالمه تلفنی گالانت و لوید آستین وزیر دفاع یک روز قبل از این سفر اشاره شده است.

وزیر دفاع اسرائیل پس از گفت و گو با همتای آمریکایی، با ژنرال کوریلا در مورد پیشرفت در هماهنگی امنیتی-نظامی بین اسرائیل و ایالات متحده برای «جلوگیری از سلاح های هسته ای نظامی ایران» صحبت کرد.

 به گزارش جماران، جمهوری اسلامی ایران هرگونه برنامه نظامی هسته ای را تکذیب کرده و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران نیز صلح آمیز بودن آن را تایید می کند.

در ادامه گزارش المانیتور آمده است: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و دولت وی نگرانی‌های فزاینده‌ای را نسبت به قانون بحث‌برانگیز تصویب شده توسط کنست در روز دوشنبه و تلاش ائتلاف نتانیاهو برای اجرای طرح بازنگری قضایی خود با وجود تظاهرات گسترده در اسرائیل علیه آن؛ ابراز کرده‌اند.

گالانت روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با آستین به این نگرانی‌ها اشاره و ادعا کرد: «اسرائیل یک دموکراسی قوی است و در آینده نیز چنین خواهد ماند».

 اختلاف بین ایالات متحده و اسرائیل بر سر طرح بازنگری به چندین نقطه اختلاف دیگر بین کشورها می افزاید، از جمله ترکیب ائتلاف نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، که شامل وزرای راست افراطی و اعضای کنست و سیاست های حامی شهرک سازی دولت او می شود. در چندماه اخیر اختلاف میان تل آویو و واشنگتن به چند دلیل که یکی از مهم ترین آنها امتناع بایدن از دعوت نتانیاهو به کاخ سفید بوده به اوج خود رسیدند.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از تصویب  این لایحه جنجالی در کنست، درباره تأثیر آن بر همکاری های دولت بایدن با اسرائیل گفت:  «هیچ گونه قطع یا توقف کمک‌های نظامی وجود نخواهد داشت، و دلیل آن این است که تعهد ما به اسرائیل و تعهد ما به امنیت اسرائیل مهم است. شراکت چند ده ساله ما با اسراییل پابرجا است.»

گفت و گوی وزرای دفاع و دیدار کوریلا با مقام های اسرائیلی،  پیام مشابهی را برای مقامات اسرائیلی ارسال می کند: با وجود شکاف بین دو طرف، واشنگتن قصد ندارد کمک های نظامی خود به اسرائیل را متوقف کند و البته هر دو به همکاری در مورد تهدیدات ایران از جمله برنامه هسته ای این کشور و رابطه آن با حزب الله لبنان ادامه می دهند.

المانتیور در ادامه ادعا کرده که فعالیت های اخیر حزب الله لبنان قطعا یکی از مواردی بوده که در جلسه روز چهارشنبه مقام آمریکایی با میزبان اسرائیلی به طور مفصل به آن پرداخته شده است. در گزارش های چند هفته اخیر اسرائیل ادعا شده که جنس فعالیت های عوامل حزب الله در حال گشت زنی در مرز اسرائیل تغییر کرده است. روز سه‌شنبه، {سید} حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اعتراض های گسترده در اسرائیل از اینکه این رژیم در مسیر ناپدید شدن قرار دارد، ابراز خرسندی کرد.  

موضوع دیگری که احتمالاً مورد بحث قرار گرفته، اوضاع ناآرام در شهر جنین در کرانه باختری رود اردن بود که اسرائیل آن را مرکز مبارزان فلسطینی می داند. سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل روز چهارشنبه تایید کرد که روز گذشته در جریان عملیات دستگیری یک فرد تحت تعقیب در نابلس، تبادل آتش بین نیروهای اسرائیلی و فلسطینیان مسلح رخ داد که به سمت سربازان سنگ پرتاب کردند. وزارت بهداشت فلسطین از کشته شدن محمد عبدالحکیم نادا 23 ساله در جریان تبادل آتش در نابلس خبر داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.