روسیه آشکارا به حملات خود علیه هواپیماهای غیرمسلح ایالات متحده -که مطابق با قوانین حاکم بر حریم هوایی عمل می کنند- ادامه می دهد

آیا فدراسیون روسیه و ایالات متحده در حال نزدیک شدن به تنش نظامی در خاورمیانه بخصوص در سوریه هستند؟ به گزارش جماران، نیوزویک در گزارشی در این باره می نویسد:

مقامات پنتاگون بار دیگر از هواپیماهای روسی خواستند که از پهپادهای آمریکایی - پس از آسیب جدی به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در روز یکشنبه - در سوریه دوری کنند. براساس این گزارش ایالات متحده تلاش‌های خود را در سوریه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشدید کرده حتی در شرایطی که داعش که یک دهه پیش بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه را تحت کنترل داشت، حدود 95 درصد از این سرزمین را از دست داده است. این مناطق در حال حاضر توسط آمریکا، روسیه، ترکیه و ایران اداره می شوند. اسامه المهاجر سرکرده داعش در ماه جاری توسط نیروهای آمریکایی در یک حمله هوایی در شرق سوریه کشته شد.  

معاون سخنگوی پنتاگون، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "به دنبال تشدید تنش و جنگ با روسیه نیست اما همزمان هیچ بهانه‌ای برای نزدیک شدن هواپیماهای روسی به پهپادهای آمریکایی MQ-9 ریپر وجود ندارد. او در بخش های دیگری از سخنانش گفت :  ما همچنان از نیروهای روسیه در سوریه می خواهیم به استانداردهای رفتاری که از نیروی هوایی ملی انتظار می رود پایبند باشند.

جفری فیشر، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده، به نیوزویک گفت :  روسیه آشکارا به حملات خود علیه هواپیماهای غیرمسلح ایالات متحده -که مطابق با قوانین حاکم بر حریم هوایی عمل می کنند- ادامه می دهد. در صورت تمایل، روسیه می‌تواند این هواپیماها را از طریق موشک یا تفنگ ساقط کند، اما در عوض به نظر می‌رسد که صرفاً به دنبال آزار و اذیت است.  بدون تردید، اقدامات روسیه تحریک کننده است. شاید آنها امیدوارند که واکنشی را از سوی ایالات متحده - فراتر از تلاش های دیپلماتیک و قدرت نرم که قبلاً انجام شده – دریافت کنند. اما همزمان مشخص نیست که چرا ایالات متحده موضع قوی تری در برابر این حملات اتخاذ نکرده است.

مارک کانسیان ، سرهنگ بازنشسته تفنگداران دریایی ایالات متحده به نیوزویک گفت که حادثه یکشنبه در سوریه به نظر یک آزار و اذیت کوچک است، جایی که روس ها عصبانیت خود را از ایالات متحده و سیاست های آن ابراز می کنند. او افزود: مداخله در اقدامات آمریکا علیه داعش در سوریه به ویژه کوته بینانه به نظر می رسد زیرا روس ها نیز مخالف داعش هستند.

به گفته سپهبد الکس گرینکویچ، رئیس بخش مرکزی نیروی هوایی و فرمانده بخش هوایی نیروهای ترکیبی فرماندهی مرکزی ایالات متحده درباره حادثه روز یکشنبه در سوریه می گوید: حوالی ظهر هواپیمای جنگنده روسی در حالی که در ماموریت علیه داعش بود، به طور خطرناکی نزدیک به هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی پرواز کرد و به وضوح به آزار و اذیت آن پرداخت. این در حالی بود که تنها  تنها چند متر فاصله بین هواپیماها وجود داشت.

بنا بر گزارش ها، یکی از مشعل های روسی به پهپاد آمریکایی اصابت و به ملخ آن آسیب جدی وارد کرد.  ماموران عملیاتی توانستند پهپاد را در هوا نگه داشته و به پایگاه اصلی خود بازگردانند.

گرینکویچ گفت: بی‌توجهی آشکار جنگنده روسی به ایمنی پرواز، شانس موفقیت مأموریت ما برای شکست پایدار داعش را کاهش می‌دهد. ما از نیروهای روسیه در سوریه می‌خواهیم که فورا به این رفتار بی‌ملاحظه، بی‌دلیل و غیرحرفه‌ای پایان دهند.

به گزارش پنتاگون، نمونه مشابهی از این درگیری  در 5 ژوئیه رخ داده بود، زمانی که  هواپیماهای جنگنده سوخو-35 روسیه سه پهپاد MQ-9 را که در حال انجام ماموریت علیه اهداف داعش بودند، مورد آزار و اذیت قرار دادند.  بر اساس گزارش‌ها، خلبانان روسی با چند اقدام تحریک کننده هواپیماهای آمریکایی را مجبور به انجام مانورهای فرار کردند.

سرتیپ پت رایدر سخنگوی نیروی هوایی پنتاگون در 6 ژوئیه اقدامات روسیه را غیرحرفه ای و ناامن خوانده و گفت که از خلبانان حرفه ای انتظار می رود که پروای بیشتری از خود در این موقعیت ها نشان دهند.

پس از اظهارات رایدر، یک حادثه جداگانه دیگر هم درباره ایجاد مزاحمت جنگنده های روسی برای پهپادهای آمریکایی گزارش شد.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دفاعی ناشناس هفته گذشته گزارش داد که ایالات متحده در حال بررسی گزینه های نظامی متعدد برای مقابله با آزار و اذیت روسیه در آسمان سوریه است و افزود که این اقدام های روسیه منجر به عقب نشینی آمریکا و واگذاری موقعیت ها به مسکو نخواهد شد و هواپیماها و پهپادهای آمریکایی همچنان در منطقه غرب کشور برای ماموریت های ضد داعش مستقر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه، مقامات روسیه ادعاهای مشابهی را مطرح کرده اند و در هفته گذشته دو بار گفته اند که جنگنده های F-16 و تایفون آمریکا به ترتیب شش و هشت بار در یک روز حریم هوایی سوریه در منطقه التنف را در یک روز نقض کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.