در جریان اعتراض های شب گذشته در سراسر فرانسه 1350 خودرو به آتش کشیده شد و 234 ساختمان نیز در آتش سوخت یا آسیب دید.

به گزارش جماران به نقل از نووستی، شبکه تلویزیونی بی اف ام تی وی گزارش داد که در  جریان اعتراض های شب گذشته در سراسر فرانسه 1350 خودرو به آتش کشیده شد و 234 ساختمان نیز در آتش سوخت یا آسیب دید.

این شبکه تلویزیونی تأکید کرد که 2هزار و 560 مکان عمومی به آتش کشیده شد.

همچنین معترضان به 31 مرکز وابسته به وزارت کشور، 16مرکز پلیس و 11 پادگان نیروهای ژاندارمری حمله کردند.

چهارمین شب ناآرامی‌ها در فرانسه پس از مرگ نائل، نوجوان ۱۷ ساله عرب‌تباری که به ضرب گلوله در یکی از مناطق حومه پاریس پلیس کشته شد با درگیری‌های پراکنده میان معترضان و نیروهای امنیتی در برخی شهرهای بزرگ این کشور همراه بود.

بنا به وازرت کشور فرانسه، ۱۳۰۰ معترض به خشونت‌های پلیس طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند.

استقرار خودورهای زرهی سبک در پایتخت و برخی شهرهای بزرگ و نیز بسیج ۴۵ هزار مامور پلیس و نیروی ژاندارمری از تدابیر شدید امنیتی و عزم جدی برای مهار موج اعتراض‌ها حکایت داشت.

خبرگزاری فرانسه با استناد به اطلاعات آماری و گزارش‌های دریافتی از سوی منابع پلیسی، از کاهش نسبی شدت خشونت معترضان در منطقه ایل دو فرانس که پایتخت فرانسه نیز در آن واقع شده است، خبر داد.

با این حال، به گزارش رسانه‌های محلی، درگیری‌ میان معترضان و ماموران پلیس، جمعه شب و طی ساعات اولیه بامداد روز شنبه در برخی شهرهای بزرگ از جمله لیون و مارسی ادامه یافت.

غارت فروشگاه‌ها در لیون، سنت‌اتین و مارسی

همزمان با درگیری معترضان با پلیس، برخی افراد در میانه ناآرامی‌ها در شهرهای گرونوبل، لیون، مارسی و سنت‌اتین دست به غارت فروشگاه‌های بزرگ، به ویژه سرقت از مغازه‌های پوشاک و تلفن زدند.

در لیون، حدود بیست محل کسب و کار مورد سرقت قرار گرفتند و در سنت اتین،‌ معترضان ویترین مغازه ها را با سنگ یا اشیاء فلزی شکستند و وارد چندین فروشگاه لباس و جواهرات شدند.

شهردار مارسی، دومین شهر بزرگ فرانسه جمعه شب در مواجهه با شدت خشونت‌ها و غارت فروشگاه‌ها درخواست اعزام فوری نیروهای کمکی کرد.

خشونت‌های پلیس در فرانسه جامعه بین المللی را نگران کرده است

تصاویر صحنه‌های شورش و درگیری معترضان به قتل ناهل با نیروهای پلیس در رسانه‌های اغلب کشورهای جهان بازتاب گسترده داشته است.

شبکه خبری فرانس۲۴ در گزارشی آورده است که اعتراض‌ها در فرانسه بار دیگر بحث خشونت‌های پلیسی در محافل و نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل را مطرح کرده است؛ جایی که این بار انگشت اتهام به سوی مقامات دولتی و مسئولان امنیتی در فرانسه نشانه رفته است.

فعالان و نهادهای حقوق بشری پیش‌تر به دفعات نسبت به تشدید و تداوم خشونت‌های پلیسی در فرانسه هشدار داده بودند.

خشونت‌ها در حالی شهرهای فرانسه را در برگرفته که این کشور پاییز امسال میزبان جام جهانی راگبی است و پاریس تابستان سال آینده باید از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ میزبانی کند، موضوعی که برقراری وضعیت اضطراری را با توجه به محدودیت‌های ناشی از آن در این کشور پیچیده‌‌تر کرده است.

موج ناآرامی‌ها و شدت درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای پلیس در فرانسه نگرانی‌هایی را نیز در دیگر کشورهای اروپایی برانگیخته است.

برخی گزارش‌ها پیش‌تر از گسترش اعتراض‌های فرانسه به برخی از مناطق شهری در بلژیک در همسایگی این کشور خبر داشت.

از سوی دیگر مقامات دولت بریتانیا از شهروندان خود که به فرانسه سفر کرده و یا در این کشور اقامت دارند خواست از نزدیک شدن به مناطق شورش اجتناب کنند.

پیکر نائل عصر شنبه تشییع می‌شود

پیکر نائل،‌ نوجوان ۱۷ ساله‌ای که قتل وی به ضرب گلوله پلیس موجی از اعتراض‌های کم سابقه را در فرانسه به راه انداخته است امروز شنبه اول ژوئیه برگزار می‌شود.

پاتریک ژاری، شهردار نانتر، شهر کوچکی در غرب پاریس که ناهل در آن زندگی می‌کرد، روز جمعه ضمن تایید برپایی مراسم خاکسپاری این نوجوان عرب‌تبار در روز شنبه گفت که باید خانواده نائل را که فرزندشان را از دست دادند تنها نگذاشت.

از سوی دیگر وکلای خانواده نائل در بیانیه ای از خبرنگاران خواستند برای جلوگیری از هرگونه «دخالت رسانه ای» از حضور در مراسم تشییع جنازه امتناع ورزند.

در بیانیه وکلای خانواده نائل بر «اهمیت رعایت حریم خصوصی و احترام به اعضای این خانواده داغدیده در این شرایط سخت» تاکید شده است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی اعتراضات فرانسه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.