کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد که تعداد کشته شده های درگیری ارتش و نیروهای واکنش سریع که از دیروز شنبه آغاز شد به 56 کشته و نزدیک به 600زخمی رسیده است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، درگیری های شدید میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خارطوم پایتخت و دیگر شهرهای این کشور وارد دومین روز خود شد. این درگیری ها بر سر قدرت  و در پی به توافق نرسیدن «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای واکنش سریع  به وقوع پیوسته است. این در حالی است که شورای امنیت خواستار توقف فوری درگیری ها و مذاکرات میان طرف های درگیر شد.

 

جدیدترن تحولات جنگ داخلی سودان

 

درخواست سازمان ملل برای توقف فوری درگیری ها

سازمان ملل از طرف های درگیر در سودان خواست که درگیری ها را فورا متوقف کرده و مسئولان کشتار غیرنظامیان را بدون تأخیر محاکمه کنند.

 

پخش برنامه های تلویزیون دولتی سودان قطع شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که پخش برنامه های تلویزیون دولتی سودان در پی درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع قطع شد.

 

کشته شدن 3 کارمند سازمان ملل و توقف فعالیت ها

برنامه غذایی سازمان ملل اعلام کرد که در پی کشته شدن 3 کارمند خود در سودان همه عملیات های خود را به شکل موقت در این کشور متوقف کرده است.

این سه کارمند سازمان ملل در درگیری های شدید میان ارتش و نیروهای واکنش سریع در منطقه «کبکابیه» در شمال دارفور در جریان انجام وظایف خود کشته شدند.

 

برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب در قاهره

امروز یکشنبه با دعوت مصر و عربستان نشستی اضطراری در مقر اتحادیه عرب در قاهره برای بررسی اوضاع سودان برگزار شد.

 

ادعای کنترل 90 درصدی پایتخت توسط واکنش سریع

مشاور حقوقی فرمانده واکنش سریع مدعی شد که نیروهای واکنش سریع 90 درصد از خارطوم را در کنترل خود دارد.

 وی تأکید کرد که نیروهای واکنش سریع به شکل تاکتیکی از پادگان«کرری» در شهر«ام درمان» در نزدیکی خارطوم عقب نشینی کردند و اکنون بر مساحت های وسیعی از ایالت های دارفور سیطره دارند.

مشاور فرمانده واکنش سریع در ادامه گفت که شماری از جنگنده ها را در پایگاه کرری سرنگون کردند.

وی تأکید کرد که نیروهای واکنش سریع  در پادگان «صالحه» در ام درمان به شدت بمباران شدند و این نیروها با   هواپیماهای مهاجم مقابله کردند.

وی تأکید کرد که جنگ در همه محورها ادامه دارد و حمیدتی خودش نبردها را بر اساس طرحی برنامه ریزی شده است قبل فرماندهی می کند.

                        

 

بمباران مواضع واکنش سریع در پایتخت

یک منبع نظامی در ارتش سودان به الجزیره گفت که هواپیماهای نظامی ارتش بمباران مواضع نیروهای واکنش سریع در خارطوم را ادامه می دهند.

ارتش سودان همچنین اعلام کرد که نیروهای ارتش 35 خودروی نظامی نیروهای واکنش سریع در شهر«الدمازین» در جنوب سودان را از آن خود کردند.

 

انفجارهای مهیب در شهر خارطوم بحری

خبرنگار الجزیره گزارش داد که درگیری ها در شهر «خارطوم بحری» از سر گرفته شده و صدای انفجارهای مهیبی در این شهر شنیده می شود.

 

چین خواستار آتش بس شد

دولت چین از دو طرف درگیری در سودان خواست که برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع آتش بس برقرار کنند.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن به شدت نگران اوضاع و تحولات سودان است.

 

درگیری در شهر کسلا

یک منبع نظامی سودانی اعلام کرد که ارتش سودان توانست مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع در شهر «کسلا» را به کنترل خود در آورد.

 

حمله خارجی به شهر پورتسودان

نیروهای واکنش سریع اعلام کرد که نیروهایش در شهر«پورتسودان» در معرض حمله هواپیماهای خارجی قرار گرفتند و نسبت به  هر گونه دخالت خارجی هشدار داد.

 

درگیری ها در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری

خبرنگار الجزیره در سودان گزارش داد که درگیری ها با سلاح های سنگین و سبک در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و منطقه «السوق العربی» در خارطوم با شدت در جریان است.

 

56 کشته و نزدیک به 600زخمی

کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد که تعداد کشته شده های درگیری ارتش و نیروهای واکنش سریع که از دیروز شنبه آغاز شد به 56 کشته و نزدیک به 600زخمی رسیده است.

 

درخواست شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید خود از درگیری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان خواستار توقف فوری درگیری ها در سودان شد.

شورای امنیت همچنین از همه طرف ها خواستار بازگشت به میز مذاکره شد.

 

جنگ لفظی ژنرال ها 

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت نیروهای شبه‌نظامی واکنش سریع (RSF) باید عقب‌نشینی کنند.

وی افزود: «ما فکر می‌کنیم اگر آنها عاقل باشند، نیروهای خود را که وارد خارطوم شده اند، برمی‌گردانند. اما اگر این روند ادامه پیدا کند، ما مجبور خواهیم شد از سایر مناطق به خارطوم نیرو اعزام کنیم.»

ارتش همچنین اعلام کرد با نیروهای واکنش سریع مذاکره نمی‌کند مگر اینکه این نیرو منحل شود.

این در حالی است که ژنرال محمد حمدان دقلو، رهبر نیروهای واکنش سریع، برهان را «جنایتکار» و «دروغگو» خواند.

حمیدتی گفت: «ما می‌دانیم کجا پنهان شده‌اید و به شما می‌رسیم و شما را به دست عدالت می‌سپاریم، در غیر این صورت مثل یک دروغگو می‌میرید.»

 

واکنش‌های بین‌المللی برای درخواست توقف فوری درگیری‌ها

ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل در سودان از سربازان ارتش و نیروهای واکنش سریع خواست تا «فورا» به درگیری و نبردهای جاری در خارطوم و سایر نقاط کشور خاتمه دهند.

در بیانیه نمایندگی سازمان ملل در سودان آمده است: «آقای پرتس با هر دو طرف مناقشه برای درخواست توقف فوری درگیری‌ها، حفظ امنیت مردم سودان و در امان ماندن کشور از اوج‌گیری خشونت تماس برقرار کرده است.»

جدا از سازمان ملل، بسیاری از کشورها و نهاد‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شدند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن نگران کننده خواندن درگیری‌ها در سودان خواستار توقف خشونت‌ها شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار توییتی خواستار «توقف فوری» خشونت‌ها در سودان شد.

در این پیام ضمن درخواست از همه طرف‌های مناقشه برای متوقف کردن فوری خشونت‌ها اعلام شده که هیچ یک از کارمندان سفارت آمریکا در خارطوم مفقود نشده‌اند.

کشورهای مصر، اردن، عربستان سعودی ، امارات و قطر نیز در پیا‌م‌های ضمن دعوت از طرفین مناقشه به خویشتن‌داری خواستار توقف درگیری‌ها در سودان شدند.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.