نیوزیلند در حالی که طوفان گابریل جزیره شمالی را درنوردید وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان  نیوزیلند روز سه‌شنبه برای سومین بار در تاریخ خود وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد زیرا طوفان گابریل جزیره شمالی را با باد و باران کوبید و برق ده‌ها هزار خانه را قطع کرد. باران سیل آسا و جزر و مد طوفان گابریل منجر به سیل شدید و رانش زمین شده و برق هزاران خانه را قطع کرده است.

نیوزیلند  برای سومین بار در تاریخ خود وضعیت اضطراری ملی را پس از طوفان گابریل در شمال این کشور اعلام کرد که سیل گسترده ای را به همراه آورد و ده ها هزار نفر را بدون برق گذاشت.

گزارش‌های رسانه‌های محلی نشان می‌دهد که مردم در میان بالا آمدن آب، خانه‌هایی که در اثر رانش زمین از بین رفته و جاده‌ها زیر آب رفته‌اند، روی بام‌های خود سرگردان هستند.

خدمات تلفن همراه نیز در برخی مناطق کاهش یافته است.

کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزیلند سه شنبه پس از اعلام وضعیت اضطراری به خبرنگاران گفت: «این شب بزرگی برای نیوزیلندی‌ها در سراسر کشور بوده است، اما به ویژه در جزیره شمالی… بسیاری از خانواده‌ها آواره شده‌اند، خانه‌های زیادی بدون برق هستند، خسارت‌های زیادی در سراسر کشور وارد شده است».
او گفت: «با رویدادی به بزرگی و مقیاسی که در 24 ساعت گذشته دیده‌ایم، کاری که باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم با فوری‌ترین نیازها در سراسر کشور در سریع‌ترین زمان ممکن برخورد می‌کنیم.»
230213123112-01-new-zealand-storm-021323

این طوفان در حال حاضر در حدود 100 کیلومتری شرق اوکلند، در نزدیکی ساحل شرقی جزیره شمالی این کشور قرار دارد و انتظار می‌رود که از شرق به جنوب شرق، تقریباً موازی با ساحل حرکت کند.

به گفته سرویس هواشناسی نیوزیلند، بادهایی با سرعت بیش از 140 کیلومتر در ساعت (87 مایل در ساعت) در امتداد ساحل با امواجی نزدیک به 11 متر (36 فوت) در ارتفاعات خلیج جزایر ثبت شده است.

این طوفان دومین رویداد مهم آب و هوایی است که تنها در چند هفته آکلند و جزیره شمالی شمالی را درنوردیده است. ماه گذشته اوکلند و مناطق اطراف آن تحت تأثیر بارندگی بی سابقه ای قرار گرفتند که باعث سیل و کشته شدن چهار نفر شد.

این فاجعه اخیر، سومین وضعیت اضطراری ملی پس از زلزله کرایست چرچ 2011 و همه گیری کووید در سال 2020 است و به دلیل یک سیستم آب و هوایی در شمال کشور است که جنوب و شرق را در امتداد ساحل دنبال می کند.

در طول شب، 150 پرسنل نیروی دفاعی نیوزیلند برای توزیع تدارکات و تخلیه ساکنان از مناطقی که بالا آمدن آب برخی از مالکان خانه‌ها را مجبور کرد به روی سقف‌ها بروند. برق ده‌ها هزار نفر از ساکنان قطع شده است، و خدمات  در برخی مناطق ناقص است، که هماهنگی خدمات و تماس با افراد سرگردان را دشوار می‌کند.

سرویس Met در یک پست فیس بوک اعلام کرد که چندین  منطقه منزوی شده اند. در این پست آمده است: «بیش از 30 بزرگراه ایالتی بسته شده و حمل‌ونقل هوایی، دریایی و ریلی برای بخش عمده‌ای از نیمه شمالی جزیره شمالی بسته شده است.

ایر نیوزلند تمام پروازهای داخلی به و از فرودگاه اوکلند -  را تا پایان روز سه شنبه به دلیل بادهای شدید لغو کرد.

به گفته سرویس Met، فرودگاه ناپیر، یک مرکز منطقه ای در جنوب، سه برابر بیشتر از میانگین ماه فوریه بارندگی داشت - و دومین روز مرطوب خود را با 175 میلی متر باران در 24 ساعت تا ساعت 9 صبح سه شنبه به وقت محلی ثبت کرد.

هشدارهای قرمز، بالاترین سطح هشدار صادر شده توسط سرویس هواشناسی نیوزلند، ادامه دارد و تا بیشتر روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

هواشناسان سی‌ان‌ان پیش‌بینی می‌کنند که 24 تا 36 ساعت دیگر بادهای تندباد بر خط ساحلی شرقی و قسمت‌های داخلی مجاور جزیره شمالی و جنوبی تأثیر بگذارد، قبل از اینکه تا بعد از ظهر چهارشنبه به تدریج کاهش یابد.

مجموع بارش‌های اضافی تا 150 میلی‌متر در سراسر مناطق جنوب شرقی جزیره شمالی، از جمله ولینگتون، تا پنج‌شنبه پیش‌بینی می‌شود.

شایان ذکر است در پی وقوع توفان موسوم به "گابریل" در شمال نیوزیلند، برق حدود ۴۶ هزار خانه قطع شده است.

 مقامات نیوزیلند همچنین نسبت به بارش شدید باران و وزش باد هشدار داده اند و تاکنون صدها پرواز نیز لغو شده است.

همچنین برخی از مناطق نیوزیلند وضعیت اضطراری اعلام کرده اند.

اخیرا نیز شهر "اوکلند" در نیوزیلند و مناطق اطراف آن شاهد بارندگی های شدید بود به طوری که بارش ها منجر به جاری شدن سیلاب و مرگ دستکم چهار تن شده است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در حال حاضر در پنج منطقه شمالی نیوزیلند از جمله اوکلند وضعیت اضطراری اعلام شده است. این اعلامیه به مقامات محلی قدرت بیشتری برای واکنش به موقعیت‌های خطرناک می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد انجام سفرها را محدود کرده و کمک‌رسانی ها را انجام دهند.

این توفان تاکنون منجر به وارد شدن آسیب به درختان و جاده ها و تعطیلی مدارس شده است./ذلفامعیل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی نیوزیلند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.