کریس هیپکینز، وزیر آموزش و پرورش نیوزلند، پس از اعلام شوک استعفای جاسیندا آردرن در اوایل این هفته، به دنبال جایگزینی جاسیندا آردرن به عنوان نخست وزیر است.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان هیپکینز به عنوان تنها نامزدی که صبح روز شنبه برای رهبری حزب حاکم کارگر معرفی شد، ظاهر شد.

دانکن وب، عضو حزب کارگر، گفت که قرار است اعضای گروه حزب کارگر روز یکشنبه برای تایید و تایید رسمی هیپکینز به عنوان رهبر تشکیل جلسه دهند.

انتظار می رود که انتخابات عمومی بعدی نیوزلند در 14 اکتبر برگزار شود.

هیپکینز یک سیاستمدار حرفه‌ای است که در سال 2008 وارد پارلمان شد و به عنوان وزیر در  واکنش به کووید-19 در کابینه آردرن به یک نام آشنا تبدیل شد که مدیریت همه‌گیری نیوزیلند را رهبری می‌کرد. او علاوه بر اینکه وزیر آموزش و پرورش است، وزیر پلیس و خدمات عمومی و رهبر مجلس نیز هست.

او پس از پایان نامزدی‌ها در ساعت 9 صبح به وقت محلی در پایتخت ولینگتون، در گفتگو با خبرنگاران گفت که قصد دارد در مورد اینکه چه کسی بهترین رهبری حزب کارگر و در نتیجه نیوزیلند را به پیش می‌برد، به اجماع برسد.

او گفت: "من کاملاً متواضع و مفتخر هستم" و سپس افزود: "هنوز در این روند کمی مانده است." هنوز یک جلسه فردا و رای گیری وجود دارد و من نمی خواهم خیلی جلوتر از آن باشم."

وی در ادامه از اعضای حزب خود تشکر کرد و گفت: ما این روند را با وحدت پشت سر گذاشتیم و به آن ادامه خواهیم داد.

او متعهد شد که کشور را به شیوه ای «قوی، باثبات و یکپارچه» رهبری کند، اما هشدار داد که چالش هایی در پیش است.

وی گفت: «اعتراف می‌کنم که در حال حاضر، ما در حال گذراندن یک تلاطم اقتصادی هستیم و باید مسیر خود را از آنجا طی کنیم.»

هیپکینز همچنین به خبرنگاران گفت که او «به‌طور باورنکردنی به آینده نیوزلند خوش‌بین است» و «واقعاً مشتاقانه منتظر این کار است. من احساس انرژی و اشتیاق می کنم.»

او تقریباً دو سال به عنوان وزیر واکنش به کووید-19 در کشوری خدمت کرد که پس از بستن مرزهای خود، میزان عفونت و مرگ و میر را نسبتاً پایین نگه داشت. او همچنین بر بازگشایی مرحله‌ای نیوزیلند قبل از استقبال کامل از همه سفرهای بین‌المللی در جولای گذشته نظارت داشت.

آردرن روز پنجشنبه گفت که برای یک رهبر جدید کنار خواهد رفت و گفت که معتقد نیست انرژی لازم برای انتخاب مجدد را دارد.

آردرن در یک کنفرانس مطبوعاتی در آن زمان گفت که دوره نخست وزیری او تا 7 فوریه به پایان می‌رسد، زمانی که انتظار داشت نخست‌وزیر جدید حزب کارگر سوگند یاد کند – البته بسته به روندی که می‌تواند زودتر انجام شود.

هیپکینز گفت که آردرن - که دوره تصدی او با یک حمله تروریستی، بلایای طبیعی و یک بیماری همه گیر جهانی مصادف شد - "رهبری بود که در زمانی که به آن نیاز داشتیم."

و او اذعان داشت که مانند آردرن، با مطرح کردن نام خود، خود را در معرض "تحقیقات بسیار و انتقادات زیادی" قرار خواهد داد.

هیپکینز گفت: من با چشمان باز به این شغل می روم و می دانم که در چه چیزی قدم گذاشته ام.

 شایان ذکر است حزب حاکم کارگر نیوزلند اعلام کرد، در پی اعلام استعفای جاسیندا آردرن، حزب حاکم این کشور کریس هیپکینز را بعنوان تنها نامزد نمایندگان، نخست وزیر این کشور انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از استعفای شوکه کننده آردرن در روز پنج شنبه، کریس هیپکینز سیاستمدار ارشد ۴۴ ساله باید روز یکشنبه به طور رسمی توسط گروه حزبی تأیید شود تا به عنوان چهل و یکمین نخست وزیر کشور انتخاب شود.

دانکن وب یکی از اعضای ارشد حزب کارگرنیوزلند در بیانیه‌ای گفت: گروه‌های حزب کارگر ساعت ۱۳ روز یکشنبه برای تأیید نامزدی و تأیید کریس هیپکینز به عنوان رهبر حزب تشکیل جلسه خواهند داد.

هیپکینز به عنوان رهبر حزب کارگر، نخست وزیر نیوزلند نیز خواهد شد.

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند روز پنج‌شنبه اعلام کرد از این منصب روز ۷ فوریه (۱۸ بهمن) کناره‌گیری می‌کند.

وی این تصمیم غیرمنتظره را در نخستین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد و گفت: «منصب نخست وزیری بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌ام بوده و از مردم نیوزیلند به خاطر امتیاز بزرگی که برایم قائل شدند تا در این پنج سال و نیم اخیر کشور را هدایت کنم، تشکر می‌کنم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.