استعفای جاسیندا آردرن نشان می‌دهد که فرسودگی شغلی واقعی است – و جای خجالت ندارد.

به گزارش جماران،فرسودگی شغلی واقعی است – و جای خجالت ندارد. این نتیجه ای است که به نظر می رسد جاسیندا آردرن، رهبر نیوزیلند پس از تقریباً شش سال سخت نخست وزیری به آن رسیده است.

نخست‌وزیر سابق که استعفای خود را اعلام کرد، گفت که تصمیم برای کناره‌گیری در تابستانی تامل برانگیز در نیمکره جنوبی گرفته شده است. و با در پیش بودن انتخابات در اکتبر امسال، او نیازی به طولانی کردن خروج خود ندید.

«امید داشتم آنچه را که باید در آن دوره ادامه دهم پیدا کنم. اما متأسفانه من این کار را نکرده‌ام و برای ادامه کار احساس میکنم  به نیوزیلند بدی می‌کنم.»

روز یکشنبه، اعضای حزب کارگر او به یک رهبر جدید رای خواهند داد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، او تا 7 فوریه از کار کنار خواهد رفت - پایانی سریع به یک حرفه خیره کننده برای صندوقدار سابق در یک رستوران ماهی و چیپس در  شهر کوچک مورینسویل نیوزلند.

نزول کنترل شده آردرن از استراتوسفر سیاست بین‌الملل - جایی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به خاطر سیاست‌های مترقی‌اش آن را تحسین می‌کردند - تقریباً به همان سرعتی است که او در سال 2017 به نخست‌وزیری رسید، تنها سه ماه پس از انتخاب شدن برای رهبری حزب کارگر.

در آن زمان، او فقط 37 سال داشت، یک بازیکن نسبتاً جوان در صحنه جهانی، و بازیگری که به راحتی می توانست به عنوان زنی که کشوری دورافتاده با حدود پنج میلیون نفر جمعیت را رهبری می کرد کنار گذاشته شود.

آردرن به دلیل جوان بودن و تقریبا ناشناخته بودن، و سپس به عنوان اولین رهبر در 30 سال اخیر که صاحب یک نوزاد شد، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد.
230119030612-01-jacinda-ardern-daughter-020420

آن کودک، Neve Te Aroha Ardern Gayford، اکنون 4 ساله است - و مادرش اکنون پس از رویارویی با بحران های متعدد، از جمله بدترین حمله تروریستی در تاریخ کشور، یک انفجار آتشفشانی مرگبار و یک بیماری همه گیر جهانی که باعث عدم استقبال مردم شده است، خسته تر از همیشه است.

آردرن در طول دوران قدرتش نشان داد که می‌توان با خانواده‌ای جوان و نقشی پرمخاطب دستکاری کرد – و اکنون او به عنوان مثال نشان می‌دهد که وقتی مخزن خالی است و دیگر چیزی برای دادن وجود ندارد، انصراف دادن نیز اشکالی ندارد.

آردرن گفت: "من مشتاقانه منتظر هستم که بار دیگر با خانواده ام وقت بگذرانم." مسلماً، آنها کسانی بودند که بیش از همه ما فداکاری کردند.»

سوالات چرایی

در 6 فوریه، انتظار می رفت که رهبر با شخصیت در طول روز ملی نیوزلند، روز Waitangi، پشت سوسیس های باربیکیو بایستد، همانطور که در چهار سال گذشته انجام داده است. اما در سال جاری، گزارش‌ها حاکی از لغو BBQ بود زیرا به طور بالقوه برای نخست‌وزیر خطرناک‌تر از آن بود که تا این حد افشا شود.

برخی از کارشناسان گفتند که حملات مداوم به شخصیت او، تهدیدات علیه زندگی او و احتمال بدتر شدن آن در ماه‌های قبل از انتخابات سخت احتمالاً در تصمیم آردرن برای خروج نقش داشته است.

نیل جونز، مفسر سیاسی و رئیس سابق ستاد آردرن، می‌گوید: «افرادی بوده‌اند که تهدیدهای بسیار زشتی علیه او کرده‌اند. او گفت: من فکر می‌کنم چیزی که به آن فشار می‌آورد، اما فکر می‌کنم که او کاملاً واضح بود که آب در مخزن تمام شده است.

او از انجام کاری که احتمالاً شدیدتر از هر کاری که نخست وزیر نیوزیلند از زمان جنگ جهانی دوم انجام داده بود خسته شده بود.

از نظر مرگ و میر ناشی از کووید، نیوزیلند متحمل تلفات بسیار کم شد و کمتر از 2500 جان خود را از دست داد که بخشی از آن به دلیل اقدام سریع آردرن برای بستن مرزهای کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان در مارس 2020 است.

اما قرنطینه‌ها و دستورات طولانی‌مدت کووید منجر به ایجاد صحنه‌های هشداردهنده در ولینگتون پایتخت کشور در ماه مارس گذشته شد، زمانی که معترضان هفته‌ها در خارج از پارلمان چادرها، تشک‌ها و صندلی‌ها را آتش زدند. به گفته رسانه‌های محلی، سپس در ماه اکتبر، دفتر آردرن در حالی که نخست‌وزیر در سفر به قطب جنوب بود مورد حمله قرار گرفت و به گفته رسانه‌های محلی، نگرانی‌ها در مورد امنیت او افزایش یافت.

به گفته پلیس نیوزلند، 50 تهدید علیه آردرن در سال 2021 صورت گرفته است که این تعداد در سال 2020، 32 مورد و در سال 2019، 18 مورد افزایش یافته است. پلیس گفت: تهدیدات مربوط به واکسیناسیون، کووید-19 و اسلحه گرم است، اگرچه برای بسیاری از آنها نمی توان انگیزه آن را مشخص کرد. همانطور که آنها شامل "کلمات توهین آمیز، زشت یا تهدید آمیز" بودند.

آردرن در سخنرانی استعفای خود در روز پنجشنبه هیچ اشاره ای به تهدیدها نکرد و تاکید کرد که نقش را ترک نمی کند زیرا "سخت" بود.

او گفت: «اگر اینطور بود، احتمالاً دو ماه پس از پایان کار، کار را ترک می کردم.

دانستن زمان رفتن

شاید آردرن به خاطر آوردن انسانیت و همدلی به این نقش در صحنه جهانی مورد تقدیر قرار گرفته باشد، اما در خانه، افزایش هزینه های زندگی، کمبود مسکن و اضطراب اقتصادی برخی از افراد را متعجب کرده بود که آیا دولت او می تواند بیشتر برای کاهش درد آنها انجام دهد.

«گروه های کاری متخصص مختلفی در زمینه مالیات و رفاه وجود دارد که توصیه های کاملا جسورانه ای را ارائه کرده اند که دولت کارگر از آنها پیروی نکرده است. لارا گریوز، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه اوکلند، می‌گوید و بنابراین بسیاری از مردم به آن‌ها به‌عنوان شکست‌های سیاستی اشاره می‌کنند.

او گفت: «بسیاری از توجه دولت به واکنش به کووید معطوف شده است، نه تلاش برای پیشبرد پلتفرم های مختلف سیاست.

اما آردرن گفت که تصمیم او ربطی به جلوگیری از شکست انتخاباتی در اکتبر ندارد. او گفت: «من نمی‌روم چون معتقدم نمی‌توانیم در انتخابات پیروز شویم، بلکه به این دلیل که معتقدم می‌توانیم و خواهیم کرد و به مجموعه‌ای از شانه‌های تازه برای این چالش نیاز داریم.»
230119030619-01-jacinda-ardern-rcep-summit-110419

مشخص نیست که رهبری به دست چه کسی خواهد افتاد - جانشین فرضی آردرن، معاون نخست وزیر، گرانت رابرتسون، گفته است که او علاقه ای ندارد. دور از ذهن نیست که جانشین آردرن یک زن با وزیر دادگستری کیری آلن به عنوان یک رقیب احتمالی باشد.

اگرچه آردرن سومین نخست‌وزیر زن نیوزلند بود - بعد از جنی شیپلی و هلن کلارک - انتقاد جنسیتی در طول دوران قدرت او حضور ثابتی داشت.

کلارک روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «فشارها بر نخست‌وزیران همیشه زیاد است، اما در این دوره از رسانه‌های اجتماعی، طعمه کلیک و چرخه‌های رسانه‌ای 24 ساعته، جاسیندا با سطحی از نفرت و تنفر مواجه شده است که در تجربه من بی‌سابقه است.

گریوز، از دانشگاه اوکلند، گفت که پوشش آردرن مدت‌هاست که یک لحن زن‌ستیزانه به خود گرفته است. گریوز گفت: بنابراین مردم ظاهر او را به گونه‌ای به تمسخر می‌گیرند، مانند افرادی که با سیاستمداران انجام می‌دهند و به شیوه‌ای کاملاً جنسیتی از او انتقاد می‌کنند.

در ماه نوامبر، هنگامی که آردرن در کنار نخست وزیر فنلاند، سنا مارین ایستاده بود، یک خبرنگار مرد پرسید که آیا رهبران با هم ملاقات کرده‌اند، زیرا «از نظر سنی شبیه هم بودند و می‌دانید، چیزهای مشترک زیادی در آنجا یافتند».

«البته ما نسبت بیشتری از مردان در سیاست داریم. واقعیت است اما چون دو زن با هم آشنا می‌شوند، این فقط به خاطر جنسیت آنها نیست.»

و در عرض چند ساعت پس از استعفای آردرن، اولین تظاهراتی صورت گرفت که بررسی دقیق رهبری او در مطبوعات محلی فراتر از آن چیزی است که برای یک همتای مرد انتظار می رود - مقاله ای که به برخی از "بهترین ظاهر و لحظات مد او" نگاه می کند.

آردرن همچنین در سخنرانی استعفای خود به زن ستیزی اشاره نکرد. به روش معمول خود، او باز و صادق ظاهر شد و اجازه داد تا اشک در چشمانش جاری شود زیرا اعلام کرد که به دنبال انتخاب مجدد نخواهد بود.

او گفت: «می‌دانم که پس از این تصمیم، بحث‌های زیادی در مورد اینکه به اصطلاح «دلیل واقعی» چیست، وجود خواهد داشت. می‌توانم به شما بگویم آنچه امروز به اشتراک می‌گذارم همین است.

«تنها زاویه جالبی که خواهید یافت این است که پس از شش سال چالش‌های بزرگ، من یک انسان هستم. سیاستمداران انسان هستند.»

ما هر آنچه را که می توانیم تا زمانی که بتوانیم می دهیم و آن وقت زمانش فرا می رسد. و برای من، زمان آن فرا رسیده است.»

شایان ذکر است جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد که هفتم فوریه (۱۸ بهمن) از مقام خود کناره‌گیری می‌کند و دیگر در انتخابات برای این مقام نامزد نمی شوم.

به گزارش رویترز، آردرن بامداد پنجشنبه در نطقی تلویزیونی گفت: امیدوار بودم راهی پیدا کنم که نه فقط برای یک سال دیگر بلکه برای یک دوره دیگر خودم را [برای ادامه نخست وزیری] آماده کنم اما نتوانستم.

نخست وزیر نیوزیلند افزود: به این دلیل کناره‌گیری نمی‌کنم که کارم سخت است. اگر چنین بود احتمالا دو ماه پس از آغاز به کار کناره‌گیری می‌کردم.

آردرن تاکید کرد: به این دلیل کنار می‌روم که این نقش مسئولیت‌هایی دارد؛ مسئولیت این که بدانید چه زمانی فرد مناسبی برای رهبری کردن هستید و چه زمانی نیستید.

وی با بیان اینکه انتخابات سراسری ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد، افزود که به عقیده وی حزب او یعنی حزب کارگر نیوزیلند در انتخابات بعدی پیروزی خواهد شد.

به گفته آردرن، انتخابات ریاست حزب کارگر یکشنبه آینده برگزار می‌شود. «گرانت رابرتسون» معاون نخست وزیر نیوزیلند گفت که وی نامزد ریاست حزب نخواهد شد.

هر چند آردرن نسبت به پیروزی حزب کارگر در انتخابات آینده ابراز خوشبینی کرده است اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقبای محافظه‌کارش شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.