ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه شامگاه سه‌شنبه فرمانی را امضاء کرد که براساس آن فروش نفت به کشورهایی که برای قیمت نفت روسیه سقف تعیین می‌کنند ممنوع می‌شود.

به گزارش جماران، رئیس جمهور روسیه گفت که به کشورهای غیردوستی که سقف قیمتی تعیین می‌کنند، نفت نخواهیم فروخت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه شامگاه سه‌شنبه فرمانی را امضاء کرد که براساس آن فروش نفت به کشورهایی که برای قیمت نفت روسیه سقف تعیین می‌کنند ممنوع می‌شود.

با امضای فرمان پوتین، تصمیم گرفته شد تا سقف قیمت نفت روسیه 60 دلار در هر بشکه توسط کشورهای غربی اعمال شود.

بر اساس فرمان ممنوعیت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به افراد و شرکت‌های مشارکت کننده در درخواست قیمت سقف، در صورتی که خریداران نفت روسیه از قیمت سقف یا مکانیزم قیمت سقف جایگزین در قرارداد استفاده کنند، محموله انجام نخواهد شد.

در این فرمان که ممنوعیت ارسال نفت از اول فوریه 2023 اجرایی می‌شود، تاکید شده است که ارسال نفت به کشورهایی که قیمت‌های سقفی اعمال می‌کنند، تنها با مجوز ویژه پوتین امکان‌پذیر است.

بر اساس این فرمان، ممنوعیت حمل و نقل فرآورده‌های نفتی در تاریخی که توسط دولت روسیه تعیین می شود، اجرایی خواهد شد.

در 2 دسامبر، کشورهای اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه نفت حمل شده از طریق دریا از روسیه توافق کردند.

الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه در بیانیه‌ای در 23 دسامبر گفت که آنها نفت و فرآورده‌های نفتی را به شرکت کنندگان در اعمال قیمت سقف نمی فروشند و در صورت لزوم می توانند تولید نفت خود را 5 تا 7 درصد کاهش دهند.

در همین حال، «کریستین کوبفر» تحلیلگر بازار  کالاهای اساسی در Handelsbanken گفت که ممنوعیت روسیه برای فروش نفت اش به کشورهایی که برای مواد خام این کشور سقف قیمت تعیین می کنند منجر به افزایش بسیار زیاد قیمت ها می شود.

کوبفر گفت که من بر این باورم باید به ادامه زندگی در سایه قیمت های بسیار بالا عادت کنیم.

وی اقدام روسیه را قابل پیشی بینی دانست و گفت که اروپا اکنون باید نفت را از صادر کنندگان دیگری بخرد، امری که منجر به تأثیرگذاری بر قیمت ها می شود.

این تحلیلگر افزود که بهای انرژی به دلیل این واقعیت که حجم نفتی که در  جهان مصرف می شود رو به افزایش است و تولید نفت نیز رو به کاهش است، رو به فزونی است.

وی در ادامه گفت که روسیه یک طرف مهم در بازار  جهانی نفت به شمار می رود و کاهش تولید آن می تواند تأثیر زیادی بر بهای نفت بگذارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی نفت روسیه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.