مقامات و تحلیلگران می گویند که چین در تلاش است تا یک "مانور جدید" در سراسر تنگه تایوان برگزار کند، کنترل ارضی تایوان خودگرمختار را از بین ببرد و خطر حمله را با هر پرواز نظامی افزایش دهد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان پکن به دنبال دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده از این جزیره در اوایل امسال، مانورهای نظامی خود را در پهنه 110 مایلی (180 کیلومتری) آبی که تایوان را از سرزمین اصلی چین - و آسمان بالای آن جدا می کند، افزایش داده است.  تحلیلگران می گویند که این می تواند نشان دهنده تحقق ترس های پلوسی و دیگر مقامات آمریکایی باشد که پکن ممکن است از واکنش نظامی خود به سفر وی برای تغییر وضعیت موجود استفاده کند، زیرا حضور هواپیماها و کشتی های چینی در نزدیکی جزیره بیشتر شده و به چالش کشیدن آن دشوار است. .

کالین کاهل، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در 8 آگوست گفت: «پکن در تلاش برای ایجاد نوعی حالت عادی جدید با هدف تلاش برای اجبار تایوان است. 

حرکات "بی ثبات کننده"

چین دقایقی پس از فرود پلوسی در تایوان در 2 اوت، PLA چهار روز تمرین نظامی در 6 منطقه اطراف جزیره را اعلام کرد.

این مانورها شامل پرتاب موشک‌های بالستیک به سمت آب‌های اطراف تایوان، کشتی‌های جنگی چینی متعدد در تنگه تایوان و ده‌ها هواپیمای جنگی PLA بودند که خط میانه را شکستند - نقطه میانه‌ای بین سرزمین اصلی و تایوان که پکن می‌گوید آن را به رسمیت نمی‌شناسد اما تا حد زیادی به آن احترام گذاشته است.

بر اساس آمار وزارت دفاع تایوان، از زمان پایان رسمی این رزمایش ها، هواپیماهای جنگی ارتش آزادیبخش  به عبور روزانه از خط میانه ادامه داده اند. از 8 آگوست، آخرین تمرین از چهار روز، شبی که پلوسی در تایوان فرود آمد تا 16 آگوست اعلام کرد، هر روز بین 10 تا 21 هواپیمای PLA از خط میانه عبور می کردند.

به گفته وزارت دفاع تایوان، در ماه جولای، یک ماه قبل از سفر پلوسی، هواپیماهای جنگی چینی تنها یک بار با تعداد نامشخص جت از خط میانه عبور کردند. تحلیلگران چینی و خارجی می گویند که سورتی پروازهای بین تنگه PLA به احتمال زیاد به این زودی ها از بین نمی رود و در واقع آنها را به یک روال روزمره تبدیل می کند که به گفته برخی می تواند هوشیاری تایوانی ها و همچنین حامیان آن از جمله ایالات متحده را از بین ببرد.

دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه، روز پنجشنبه اقدامات چین از زمان سفر پلوسی به جزیره را "تحریک آمیز، بی ثبات کننده و بی سابقه" خواند.

او به "بی توجهی" چین به خط میانه اشاره کرد، "که هر دو طرف برای بیش از 60 سال به عنوان یک ویژگی تثبیت کننده، به  گذرگاه های نظامی احترام گذاشته اند."

در گزارشی درباره تایوان که در 12 آگوست به روز شد، پروژه برق چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در ایالات متحده گفت که پکن "به دنبال ایجاد یک وضعیت عادی جدید است که در آن چین دیگر به ادعاهای تایوان در مورد حریم هوایی و آب های سرزمینی جداگانه احترام نمی گذارد." "

مقدمه حمله؟ حزب کمونیست چین حاکم چین، تایوان را - جزیره ای با 24 میلیون نفر که به طور دموکراتیک اداره می شود - به عنوان بخشی از قلمرو خود می بیند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است. مدت‌هاست که این کشور قول داده است که در صورت لزوم، جزیره را با سرزمین اصلی چین «دوباره» متحد کند. یک تحلیلگر چینی می گوید که پروازهای روزانه متقاطع، چین را برای حمله سریع به تایوان، در صورت تمایل، آماده می کند. چن فنگ، یک ستون نویس مستقل در وب سایت ملی گرای چینی guancha.cn می نویسد: "تمرین های نظامی که نبردهای واقعی را شبیه سازی می کنند به یک امر عادی تبدیل شده اند. چین اکنون می تواند تصمیم بگیرد که آیا یک تمرین آینده به طور یکپارچه به نبرد واقعی تبدیل خواهد شد."

گزارش پروژه قدرت چین نیز ادعای مشابهی را ارائه کرد و به ابهام در مورد تمرین یا شروع حمله عمدی بودن چیزی اشاره کرد، همانطور که در کتاب درسی "علم استراتژی نظامی" منتشر شده توسط دانشگاه دفاع ملی چین بیان شده است.

بونی لین، مدیر پروژه برق چین، و جوئل ووتنو، محقق ارشد مرکز مطالعه امور نظامی چین در دانشگاه دفاع ملی ایالات متحده، این هفته در مجله آنلاین War on the Rocks.در این باره نوشتند: پکن دیگر در حفظ عملیات خود عمدتاً در غرب خط مرکزی تنگه تایوان خویشتن داری نخواهد کرد و احتمالاً در عملیات نزدیکتر به تایوان شرکت خواهد کرد.

ایالات متحده، از طریق قانون روابط تایوان، از نظر قانونی موظف به ارائه تسلیحات دفاعی به تایوان است، اما در مورد اینکه آیا در صورت حمله چینی از تایوان دفاع می کند یا خیر، عمداً مبهم است.

اما رهبران ایالات متحده می گویند که آنها به رسمیت می شناسند که "عادی جدید" که پکن می خواهد تحمیل کند باید با واکنش آمریکا - و به زودی - مواجه شود.

کورت کمپبل، هماهنگ کننده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای هند و اقیانوس آرام، در 12 اوت به خبرنگاران در کاخ سفید گفت، نیروهای آمریکایی از یکی از تاکتیک های عادی خود استفاده خواهند کرد، یعنی تمرین آزادی ناوبری.

کمپبل در یک کنفرانس خبری گفت: «ما به پرواز، کشتیرانی و عملیات در جایی که قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد ادامه خواهیم داد، مطابق با تعهد دیرینه ما به آزادی ناوبری، و این شامل انجام ترانزیت‌های هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان در چند هفته آینده است».

«کین گانگ» سفیر چین در واشنگتن روز سه شنبه گفت که ترانزیت های آمریکا تنها تنش ها را تشدید می کند.

کین به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «من از همکاران آمریکایی می‌خواهم که خویشتنداری کنند و کاری برای تشدید تنش انجام ندهند». اگر حرکتی وجود داشته باشد که به تمامیت ارضی و حاکمیت چین آسیب برساند، چین پاسخ خواهد داد.

مقایسه دریای چین جنوبی

فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در ژاپن، معاون دریاسالار کارل توماس، روز سه شنبه گفت این واشنگتن است که نمی تواند اجازه دهد اوضاع به همان شکلی که هست باقی بماند و وضعیت فعلی را به آنچه در دریای چین جنوبی رخ داده است تشبیه کرد.

چین تقریباً تمام این حجم از آب را قلمرو خود می‌داند، جایی که با وجود حکم دادگاه سازمان ملل متحد و تعهد پکن مبنی بر عدم نظامی کردن آنها، استحکامات نظامی در جزایر دست‌ساز ساخته است.

توماس در نشستی با خبرنگاران در سنگاپور گفت: «این باید دنیا را بیدار کند و بفهمد که مردم ممکن است یک چیز بگویند، اما اگر مراقب نباشید، چند سال بعد همه چیز بسیار متفاوت خواهد شد.

موقعیت پکن در دریای چین جنوبی در حال حاضر تثبیت شده است، اما توماس گفت که ایالات متحده باید آن را در مورد تایوان به چالش بکشد.

توماس گفت: "من می دانم که گوریل در اتاق در حال پرتاب موشک بر فراز تایوان است."

شایان ذکر است: تایوان روز چهارشنبه به دنبال رزمایش‌های نظامی اخیر چین در نزدیکی سواحل این جزیره از جنگنده‌های پیشرفته «اف ۱۶ وی» (F-16V) خود رونمایی کرد. 

این جنگنده‌های ساخت آمریکا مجهز به موشک هستند و نوعی تخصصی‌تر از جنگنده‌های معروف «اف ۱۶» محسوب می‌شوند. تایوان این جنگنده‌ها را در جریان مانوری هوایی در ناحیه هوالاین در شرق این جزیره به پرواز درآورد. تایپه اعلام کرده است که این مانور هوایی در راستای «آمادگی برای نبرد» در پایگاهی هوایی انجام شد.

تایوان این هواپیماها را در جریان یک رزمایش هوایی در ناحیه هوالاین، در شرق جزیره به‌نمایش درآورد.

بر اساس اعلام‌ تایوان، این رزمایش هوایی در راستای «آمادگی برای نبرد» و در یک پایگاه هوایی انجام شد. این کشور، پیش‌تر پکن را متهم کرده بود که در جریان رزمایش‌های اخیر چین، عملیات «شبیه‌سازی اشغال این جزیره» را در معرض نمایش گذاشته‌ است.

پکن این رزمایش‌ها را در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، انجام داد.

بر اساس اعلام نیروی هوایی تایوان، چهارشنبه‌ شب شش جنگنده از نوع «اف ۱۶ وی» که دو فروند از آنها مجهز به موشک بوده‌اند، به پرواز درآمدند. ارتش تایوان گفته‌ است که ماموریت این جنگنده‌ها، عملیات شناسایی در شب و تمرین بوده‌ است.

در اطلاعیه نیروی هوایی چین، اعلام شده‌ است: «در مواجهه با تهدید رزمایش‌های نظامی اخیر نیروهای کمونیست چین، ما هوشیار بوده‌ایم.»

این کشور اعلام کرده که با اجرای ایده «میادین نبرد در همه‌جا و آموزش در هر زمان» موفق به تضمین امنیت ملی، شده‌ است.

سون لی فانگ، سخنگوی وزارت دفاع تایوان، ضمن محکوم کردن اقدامات چین در روزهای اخیر گفت که این وضعیت فرصتی مناسب را برای نیروهای تایوان فراهم ساخته، تا مهارت‌های خود را تقویت کنند.

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان گفته‌ است که این جزیره خودگردان، خواهان «تحریک چین یا تشدید تنش با این کشور» نیست.

تایوان در سال‌های اخیر ناوگان جنگنده‌های خود را ارتقا داده‌ است. در این کشور، ترس از اقدام نظامی پکن افزایش یافته و نیروی هوایی‌اش نیز تحت فشار دائمی و تهاجم مکرر چین به حریم هوایی‌، قرار دارد.

تایوان پیش از این پکن را به «شبیه‌سازی اشغال» این جزیره در جریان رزمایش‌های اخیر متهم کرده بود. پکن این رزمایش‌ها را در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام داد. 

چین از تایوان به عنوان بخشی از خاک خود یاد می‌کند که در صورت لزوم برای الحاق آن باید از «زور» استفاده کرد. در مقابل تایوان بر این باور است که پکن به «بهانه» سفر نانسی پلوسی رزمایش‌هایی را برای «تمرین اشغال» این جزیره برگزار کرده است. 

تایوان طی سال‌های اخیر ناوگان فرسوده نیروی هوایی خود را از بیم عملیات نظامی چین ارتقاء داده است. آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با تحویل جنگنده‌های مدرن به تایوان موافقت کرد. 

یک هیات پنج نفره از کنگره آمریکا چند روز پیش در حالی که تنها دو هفته از سفر نانسی پلوسی به تایوان می‌گذشت به این جزیره سفر کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.